Snart till veterinären.. Allergi!

B

Bee Sweet´s

Sitter å väntar på att klockan skall bli två så att jag kan åka iväg med Leia.. Hon har kliat sig i ansiktet under en tid och sist jag var där så behandlade vi öronen. Men vet sa att om det inte går över så kan det vara allergi.. Atopisk allergi, hon kan vara allergisk mot hudflagor, damm, kvalster mm... Jag håller tummarna för att det inte är så, men just nu så känns det som om det här besöket bara kommer vara en bekräftelse på vad jag tror...

Vad jag har läst så verkar det inte så kul, kortisonbehandlingar och så..

Är det nån annan här som stött på denna sortens allergi och hur hanterar ni det isf??

Kram Moa

Sv: Snart till veterinären.. Allergi!

Hej!
Jag övertog en hund som hade haft konstaterad dammkvalster-allergi, plus kvalster i största allmänhet, typ hökvalster och kvalster i torrfoder. De hade behandlat med kortison och tyckt att det hjälpte, men när de slutade så blev det inte sämre. Så jag skulle städa lie oftare och blöta torrfodret.

Men han gillade inte sitt torrfoder! Han åt knappt något på flera dagar, sedan lite nån dag, och inget alls. Men när han fick lite kokt kyckling och ris så kastade han i sig det och så helt förvånad ut!
Så jag läste om alternativ föda och försöker göra så gått jag kan i denna jungel av råd och förbud om hundars föda! Men jag blandar lite från det mesta nu, men mkt rå vom och köttben.

Och jag tycker han har blivit bättre! Han kliar sig inte alls lika mkt och nyster knappt alls. Nu när han fäller som mest blir det lite mer rosa i ljumskarna och så och han kliar sig en del, men inte alls som förut. Pälsen har blivit mjuk och mkt tätare.

Men för dig kan det ju vara helt annorlunda så klart!!

Har tagit blodprov nu så nästa vecka kommer svaren.. Men vet är i stort sett 100:a på att det är atopisk allergi.. Jag tror jag ska göra ett pricktest sen för att verkligen ha en chans att försöka minaska på det hon är allergisk mot..

Förhoppningsvis så går det att lindra utan allt för mkt kortison och annat..

Skönt att din hund klarar det så bra.. Hoppas det blir så för Leia oxå..

Klok hund du har. ;) Bra mat hjälper ju upp immunförsvaret, och det finns massor av vittnesmål om hur tex barf hjälpt många, många hundar. Tyvärr är veterinärer ofta pigga på att sätta in antibiotika, kortison och andra behandlingar i stället.

Min Loka är allergiker, mot förrådskvalster och husdammskvalster, dvs det mesta i kvalsterväg. Hon är även intolerant mot diverse födoämnen, bla vete...

Det första jag gjorde var att byta till färskfoder, dels för att förrådskvalster trivs väldigt bra i det och för att bli av med vissa produkter som finns i torrfoder.

Sen fick jag Omega-3 syror av veterinären som jag har gett sen dess, det sägs vara jättebra till allergihundar, dock har jag inte satt mig in i vad det gör riktigt. Annars kan man ju tänka sig att ge fisk, men Loka tål inte det.

Mot öronkliet så fick jag ett pulver, som min veterinär importerar från Norge och det är vida berömt häromkring för att vara det bästa att ta i öronen. Innehåller inget kemiskt, utan "torkar upp" och är hämmande mot hudrodnader. Det är superbra, det tar jag även på tassarna om hon får kli där.

Den stora behandlingen för Lokas del är hyposensiblisering mot dammallergin. Dvs, jag ger henne sprutor en gång varje månad (mer i början) för att minska hennes känslighet. Vi har inte hållt på med det så länge, så än kan jag inte se resultat, men många hundar är symtomfria efter denna behandling. Dock är det en lång behandlingstid, minst 2 år.

Sen är det ju städa som gäller... Fast jag är inte hyper med det, utan ser mer till så att det är saker som ligger och samlar damm. Försöker rista täcken och filtar och vädra. Dammsuger väl som vanligt, men ser framförallt till att saker inte samlar damm...

//E

Fick provsvaren igår och Leia är allergisk mot något inomhus,, så nu väntar pricktest den 3 oktober så får vi se mer exakt vad hon är allergisk mot.. Så nu har tratten åkt på för hon kliar sönder hela ansiktet, alldeles pälslös över ögonen och runt munnen inte fint och vi får inte använda någon kortison för att lindra kliet.. Inge kul för henne.. Hoppas dom här tre veckorna går fort så hon kan få nått mot kliet.. Är ju inte så överdrivet kul att se henne må dåligt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka