Snart dags! Råd? (långt)

kolfinnur

Trådstartare
Ja, om en vecka åker jag till island och ska köpa häst :) Ska bo på mina släktingars gård i ca 4 veckor, och välja ut en häst. Eftersom jag åker dit själv, utan möjligheter att få någon kunnig ridlärares eller liknande att hjälpa till att bedömma hästen, måste lilla jag klara det på egen hand :crazy: Har därför några frågor ang. spatt, val av häst, import osv... Otroligt tacksam om någon vill tycka till! Jag har redan hittat en häst jag vill köpa, 12 årig valack :love: bilder: http://www.ihorseforsale.com/modules/gallery2/main.php?g2_itemId=257 och http://www.pixbox.se/pic_show_id6174224.html
Säg gärna vad ni tycker om honom! :D

Det jag undrar är:
-Är spatt vanligare på äldre hästar än yngre? Om hästen inte blivit "rätt" riden? Är spattröntgen nödvändigt även om jag inte tänker tävla mer än lätta klubbtävlingar?
-Är spatträntgen vanligt på island? Om inte, vad gör jag om det inte finns någon möjlighet att röntga? :crazy:
-Blir det strul med hästen jag hittat, ska jag satsa på en ung otränad, bra idé?
-Hur tar jag reda på om allt går bra vid transport/export/import? Har hört att det kan bli mycket fel och dålig behandling av hästar :crazy:

Lite krångligt blev det... men jag hoppas att någon kan ge mig svar på något av det som snurrar runt i huvudet just nu :crazy:

Sv: Snart dags! Råd? (långt)

Självklart är det inte jag som gör äffärerna själv! Men det är jag som väljer häst, och jag undrar mest för att kunna informera mina föräldrar om hur det blir. Det är jag som är den hästkunniga i familjen. Själva köpet, importen osv. sköts ju av säljaren/mina föräldrar och importören. Mina funderingar är mest för att jag själv vill veta ;)

Tycker att hästen du hittar ser jätte fin ut!! Det är sant som du skriver att det är vanligare med spatt hos äldre hästar, samt importerar man äldre hästar har de större risk för eksem än yngre. Men sånd kan man ju aldrig veta, så jag tycker, har du hittat en häst du trivs med, som du gillar att rida..så varför inte köpa den då? Spattröntgen bestämmer du ju själv om du vill genomföra, tror det ska finnas möjlighet till det på Island innan de exporteras.

Lycka till nu!!! :D

Dom spattröntgar även på Island.
Om man beställer en fullständig exportundersökning så brukar spattröntgen ingå.

Tänk dig noga för vad det är för typ av häst du vill ha och låt dig inte förblindas av skönhet;) Provrid hästen flera gånger, både ensam och i grupp.
Jag skulle rekommendera en häst som var lite yngre än 12 år.
Det kostar att importera så att välja en lite yngre häst som behåller sitt värde lite längre tycker jag är klokt.
För att minska eksemrisken bör hästen komma till sverige under hösten, när knotten har försvunnit här. Då har den ett halvår på sig att anpassa sig till vårt klimat innan dom anfaller igen!

Lycka till!
Det är urkul att leta häst!

Tack för alla svar :)

Ja, jag tar hem hästen på hösten. Jag har pratat med en importör nu, så den delen är fixad. Det är fler som tyckt till om hurvida jag ska ha en 12 årig häst, just av den anledningen ska jag titta på en del yngre också. Men Kolfinnur är jag fast för, så är det bara :D Jag har ridit honom flera gånger, och i sommar har jag 4 veckor på mig att bestämma mig :smirk:
Att eksem är vanligare bland äldre importer är ju sant... men jag har hellre en "vuxen" häst, så jag vet vad jag har i händerna, än en unghäst. Känner mig inte riktigt redo för en unghäst... så träffar jag inte på någon fin 7-9 åring blir det nog Kolfinnur :p

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 337
T
Utrustning Har fått rekommendationer från olika håll att prova Albion K2 till min hästs rygg. Tog en chansning och köpte en begagnad, men den...
Svar
11
· Visningar
2 377
Senast: caballus
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 659
Senast: Blossi
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka