Ja men det är lite samma. Förut kunde han för allt i världen inte hålla reda på om det var schampo först och sedan balsam osv men det har ju gått framåt. Fick också stå bredvid och påminna förut. Sedan kom han tidigt i puberteten så då fick pappa ta över och han har aldrig haft långt hår eller lockigt och lättrassligt så det gick ju sådär
Det är väl det att få det till en rutin som gäller. Han har inga problem att lägga sig på avtalad tid även om jag gått och lagt mig tidigare och han borstar tänderna utan påminnelser.
Han säger själv att han glömmer så vi får också bli bättre på att påminna utan att tjata men det är en hårfin gräns där.
Vad fint att du kan se det som blir svårt för din grabb och att du försöker stötta!
Jag jobbar med barn och ungdomar med NPF, och att få till rutin är ofta A och O. Nu känner ju jag inte din son och kan inte göra en närmare analys, men du har fått många bra tips och råd i tråden här tycker jag. Generellt kan man tänka att det kan finnas olika orsaker till att dusch blir svårt vid NPF. T.ex. svårigheter med övergång mellan aktivitet? Svårt uppbåda motivation, förstå syftet? Svårt att planera, organisera, tidsuppfattning för hur lång tid det varit sen sist? Svårt att veta hur ofta som är rimligt? Svårt att veta/komma ihåg alla steg (som någon sa är automatisering av rutiner ofta mycket svårare vid NPF, och att din son uttryckt svårigheter tex balsam/schampoo kan ju vara ett tecken på det)? Perceptuell känslighet; obehagligt med duschdroppar mot huden, lukten från produkterna, känslan av löddret, svidet i ögonen, kammen i håret etc etc? Ofta är det också en blandning av flera faktorer och ofta bidrar svårigheterna till att dessa aktiviteter också slukar mängder med energi och upplevs väldigt jobbiga.
Generella råd och tips kan därför vara:
- Stötta med planering och förutsägbarhet, genom tydlig rutin och gärna schema (tar ett tag innan rutinen sitter så det behöver man jobba igenom). Många gillar fasta duschdagar och fast duschtid. Inkludera borstningen i schemat, om det ska ske direkt efter duschen eller annan dag.
- Utgå från "10 tydliggörande frågor" (googla)
- Avlasta minne, automatisering och främja självständighet genom bildstöd för dusch, förslag som kan sättas upp i duschen finns här
https://www.laranderegion.se/mod/folder/view.php?id=6620. Gärna gå igenom tillsammans först, visa praktiskt, inte bara med ord.
- Hjälp till med övergång och igångsättning. Förbered avslut av aktivitet innan i god tid, påminn om duschtiden flera gånger en stund innan, sätt timetimer. Hjälp genom att lotsa till duschen, tänk ett yngre barn som du behöver vara nära och "leda dit" i början innan de blir självständiga. Bara verbal instruktion räcker sällan i dessa fall.
- Utforska om det finns perceptuella svårigheter, tex om man föredrar bada framför duscha, vissa lukter eller parfymfritt, om det är jobbigt med vatten i ögonen (finns ju hjälpmedel isf), om olika hårborstar känns olika bra (man kan behöva testa olika) osv och problemlös kring det.
Hoppas det löser sig för er!