Snart 14 år och inget intresse av att sköta håret eller hygienen.

godishanna

Trådstartare
Vi måste fortfarande tjata på sonen att han ska duscha och han vägrar lära sig att borsta håret men långt ska det va… Får tjata mig till att få borsta ut det typ en gång i veckan och då är det jättejobbiga tovor allt som oftast.
Även duschning är en kamp, han känner inte själv när det behövs. Han har adhd och suger åt sig kunskap som en svamp när det är något han är intresserad av. Annars bara vägrar han att lära sig. Skolan går väl ok men inga läxor görs frivilligt. Han är smart men så fort något är det minsta tråkigt så blir det stopp.
Hade ju önskat att han tog lite ansvar för sin egna hygien i alla fall. Någon som har några tips?

Vi måste fortfarande tjata på sonen att han ska duscha och han vägrar lära sig att borsta håret men långt ska det va… Får tjata mig till att få borsta ut det typ en gång i veckan och då är det jättejobbiga tovor allt som oftast.
Även duschning är en kamp, han känner inte själv när det behövs. Han har adhd och suger åt sig kunskap som en svamp när det är något han är intresserad av. Annars bara vägrar han att lära sig. Skolan går väl ok men inga läxor görs frivilligt. Han är smart men så fort något är det minsta tråkigt så blir det stopp.
Hade ju önskat att han tog lite ansvar för sin egna hygien i alla fall. Någon som har några tips?

Har ni föräldrar fått stöd och hjälp för att lära er om ADHD och hur ni bäst stöttar er son?

Många personer med npf diagnos har svårt att lära sig saker som vi andra gör automatiskt tex leka, läsa av andras sinnestillstånd, när man behöver duscha, byta kläder etc. Då behöver de få hjälp att lära sig det automatiskt.

Det underlättar att om man gör det som en rutin, samma dag, samma tid, varje vecka och sedan en konkret belöning efter. Det kan vara att spela på datorn eller något annat som uppskattas. Hoppas ni hittar något som hjälper

Senast ändrad:
Har ni föräldrar fått stöd och hjälp för att lära er om ADHD och hur ni bäst stöttar er son?
Vi har fått söka själva efter råd och tips på nätet. Gick en kurs för ett år sedan som hjälpte en hel del. Men det är svårt med en del saker ännu. Just hårtvätt har han alltid avskytt. Nu tvättar han det i alla fall när man ber honom men det var en lång väg dit.

Tjat och inställningen 'han bara vägrar' är sällan ett lämpligt angreppssätt vid NPF-relaterade svårigheter.
Fokusera på att ge hjälp som stödjer i att klara av, istället för press och krav. Har ni kunskapen för att göra det, eller är det något som ni behöver få hjälp med?
Gick en kurs för ett år sedan men man hade behövt en uppföljning varje månad eller så. Han vill ha långt hår och han är fin i det men det blir stora kakor i nacken på ett par dagar. Försöker prata om varför det måste skötas, tjatar, ber, frågar när han vill fixa håret osv. Har inte fler verktyg känner jag…

Jag kan tycka att man får anpassa frisyr efter förutsättningar. Vad tycker han själv om att det blir skitigt och tovar sig?
Han bryr sig inte alls. Har föreslagit att vi rakar underhåret för att resten ska bli lättare att sköta. Han var inte helt negativ till det men det måste nog sjunka in lite till innan han kommer vilja det.

Många personer med npf diagnos har svårt att lära sig saker som vi andra gör automatiskt tex leka, läsa av andras sinnestillstånd, när man behöver duscha, byta kläder etc. Då behöver de få hjälp att lära sig det automatiskt.

Det underlättar att om man gör det som en rutin, samma dag, samma tid, varje vecka och sedan en konkret belöning efter. Det kan vara att spela på datorn eller något annat som uppskattas. Hoppas ni hittar något som hjälper
Har försökt med schema förut med andra saker så det är ju något vi skulle kunna pröva igen.

Har försökt med schema förut med andra saker så det är ju något vi skulle kunna pröva igen.
Ja och håll det simpelt. Inte långa haranger om varför det är viktigt att sköta sin hygien (även om man menar väl) utan bara gör det här så får du det här.

Har man svårt med exekutiva funktioner så kan en sådan simpel sak som en dusch vara extremt energikrävande och då behöver man hjälp med motivation.

Jag har en grabb i samma ålder. Han har ingen diagnos, men är precis likadan. Tjata och bli arg funkar inte heller. Jag måste stå och se till så han gör det han ska när han ska göra sig iordning för kvällen, duscha osv. Kommer han igång går det bra, men annars händer det inget. Jag kan inte sitta i soffan och säga till, jag måste liksom hänga med till badrummet och se till att han går dit. (sen släpper jag på det mer och mer när jag märker att han fixar det utan att jag behöver stå och övervaka...)

Jag märker att det är svårare när han är trött, kanske är det samma för din son? Ni kanske kan bestämma en tid när det är duch som gäller på kvällarna och hålla den tiden som rutin? Eller när det passar er bäst. Vi har en fast tid då han ska stänga av datorn, de dagar han ska duscha får han stänga av en halvtimme tidigare så han hinner med och inte blir för trött.

Skapligt vanligt ändå?

Om jag ser till kompisarna här så var det flera med liknande beteende vid 14. En gick oftast i pyjamasbyxor.
Nu är de 16, extremt välvårdade. Förbrukar för mycket parfym och har alltid en kam i fickan.
Kanske är så :) Får hoppas det ger sig och han börjat prioritera något annat än spel i framtiden :)

Jag har en grabb i samma ålder. Han har ingen diagnos, men är precis likadan. Tjata och bli arg funkar inte heller. Jag måste stå och se till så han gör det han ska när han ska göra sig iordning för kvällen, duscha osv. Kommer han igång går det bra, men annars händer det inget. Jag kan inte sitta i soffan och säga till, jag måste liksom hänga med till badrummet och se till att han går dit. (sen släpper jag på det mer och mer när jag märker att han fixar det utan att jag behöver stå och övervaka...)

Jag märker att det är svårare när han är trött, kanske är det samma för din son? Ni kanske kan bestämma en tid när det är duch som gäller på kvällarna och hålla den tiden som rutin? Eller när det passar er bäst. Vi har en fast tid då han ska stänga av datorn, de dagar han ska duscha får han stänga av en halvtimme tidigare så han hinner med och inte blir för trött.
Ja men det är lite samma. Förut kunde han för allt i världen inte hålla reda på om det var schampo först och sedan balsam osv men det har ju gått framåt. Fick också stå bredvid och påminna förut. Sedan kom han tidigt i puberteten så då fick pappa ta över och han har aldrig haft långt hår eller lockigt och lättrassligt så det gick ju sådär ;)

Det är väl det att få det till en rutin som gäller. Han har inga problem att lägga sig på avtalad tid även om jag gått och lagt mig tidigare och han borstar tänderna utan påminnelser.
Han säger själv att han glömmer så vi får också bli bättre på att påminna utan att tjata men det är en hårfin gräns där.

Ja men det är lite samma. Förut kunde han för allt i världen inte hålla reda på om det var schampo först och sedan balsam osv men det har ju gått framåt. Fick också stå bredvid och påminna förut. Sedan kom han tidigt i puberteten så då fick pappa ta över och han har aldrig haft långt hår eller lockigt och lättrassligt så det gick ju sådär ;)

Det är väl det att få det till en rutin som gäller. Han har inga problem att lägga sig på avtalad tid även om jag gått och lagt mig tidigare och han borstar tänderna utan påminnelser.
Han säger själv att han glömmer så vi får också bli bättre på att påminna utan att tjata men det är en hårfin gräns där.

Vad fint att du kan se det som blir svårt för din grabb och att du försöker stötta! 🧡

Jag jobbar med barn och ungdomar med NPF, och att få till rutin är ofta A och O. Nu känner ju jag inte din son och kan inte göra en närmare analys, men du har fått många bra tips och råd i tråden här tycker jag. Generellt kan man tänka att det kan finnas olika orsaker till att dusch blir svårt vid NPF. T.ex. svårigheter med övergång mellan aktivitet? Svårt uppbåda motivation, förstå syftet? Svårt att planera, organisera, tidsuppfattning för hur lång tid det varit sen sist? Svårt att veta hur ofta som är rimligt? Svårt att veta/komma ihåg alla steg (som någon sa är automatisering av rutiner ofta mycket svårare vid NPF, och att din son uttryckt svårigheter tex balsam/schampoo kan ju vara ett tecken på det)? Perceptuell känslighet; obehagligt med duschdroppar mot huden, lukten från produkterna, känslan av löddret, svidet i ögonen, kammen i håret etc etc? Ofta är det också en blandning av flera faktorer och ofta bidrar svårigheterna till att dessa aktiviteter också slukar mängder med energi och upplevs väldigt jobbiga.

Generella råd och tips kan därför vara:
- Stötta med planering och förutsägbarhet, genom tydlig rutin och gärna schema (tar ett tag innan rutinen sitter så det behöver man jobba igenom). Många gillar fasta duschdagar och fast duschtid. Inkludera borstningen i schemat, om det ska ske direkt efter duschen eller annan dag.
- Utgå från "10 tydliggörande frågor" (googla)
- Avlasta minne, automatisering och främja självständighet genom bildstöd för dusch, förslag som kan sättas upp i duschen finns här https://www.laranderegion.se/mod/folder/view.php?id=6620. Gärna gå igenom tillsammans först, visa praktiskt, inte bara med ord.
- Hjälp till med övergång och igångsättning. Förbered avslut av aktivitet innan i god tid, påminn om duschtiden flera gånger en stund innan, sätt timetimer. Hjälp genom att lotsa till duschen, tänk ett yngre barn som du behöver vara nära och "leda dit" i början innan de blir självständiga. Bara verbal instruktion räcker sällan i dessa fall.
- Utforska om det finns perceptuella svårigheter, tex om man föredrar bada framför duscha, vissa lukter eller parfymfritt, om det är jobbigt med vatten i ögonen (finns ju hjälpmedel isf), om olika hårborstar känns olika bra (man kan behöva testa olika) osv och problemlös kring det.

Hoppas det löser sig för er!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka