snark-hjälpmedel

ameo

Trådstartare
Moderator
Min make snarkar, jättemycket. ..
Båda hans föräldrar gör/gjorde det också, så det går väl i arv på nåt sätt. Problemet - mest för mig - är att han låter lika illa oavsett om han ligger platt på ryggen eller i nära nog framstupa sidoläge. :crazy: Han sover lika gott oavsett, men det gör inte jag...
Vi har pratat om att köpa nån form av antisnarkhjälpmedel på apoteket, men hsn kommer jualdrig till skott med det. Oxh jag vet ju inte vilken sort han skulle föredra.

Så nu tänkte jag fråga bukepedia ifall Ni har någon åsikt om vilken typ av antisnarkhjälpmedel som funkar bra eller bäst på en supersnarkare? Spray, skena eller näsborreupphållare? Eller nåt annat?

Tacksam för hjälp

//sign: Sömnlös i Småland. ..:p
 
Min make snarkar, jättemycket. ..
Båda hans föräldrar gör/gjorde det också, så det går väl i arv på nåt sätt. Problemet - mest för mig - är att han låter lika illa oavsett om han ligger platt på ryggen eller i nära nog framstupa sidoläge. :crazy: Han sover lika gott oavsett, men det gör inte jag...
Vi har pratat om att köpa nån form av antisnarkhjälpmedel på apoteket, men hsn kommer jualdrig till skott med det. Oxh jag vet ju inte vilken sort han skulle föredra.

Så nu tänkte jag fråga bukepedia ifall Ni har någon åsikt om vilken typ av antisnarkhjälpmedel som funkar bra eller bäst på en supersnarkare? Spray, skena eller näsborreupphållare? Eller nåt annat?

Tacksam för hjälp

//sign: Sömnlös i Småland. ..:p

Snarkar en person otroligt mycket och länge, brukar det inte vara rekommenderat att göra en utredning då?

Bara en input då min pappa nyss genomgått en sån och han snarkar extremt mycket..och som du skrivet spelar det ingen roll hur han ligger. Hans resultat blev att han har sömnapné och har haft det länge bara det att ingen tänkt så långt tidigare.
Så det kan vara värt att tänka på om andra medel inte fungerar, att söka hjälp inom vården för utredning då andningsuppehåll inte är så jättenyttigt.
 
Vi har pratat om att köpa nån form av antisnarkhjälpmedel på apoteket, men hsn kommer jualdrig till skott med det. Oxh jag vet ju inte vilken sort han skulle föredra.

Så nu tänkte jag fråga bukepedia ifall Ni har någon åsikt om vilken typ av antisnarkhjälpmedel som funkar bra eller bäst på en supersnarkare? Spray, skena eller näsborreupphållare? Eller nåt annat?

Faran med snarkning är andningsuppehållen, som orsakar syrebrist som i sin tur kan leda till stroke, högt blodtryck, diabetes och inte minst trafikolyckor. Ofta hänger högt blodtryck och snarkning ihop och när sömnapnén behandlas kan även blodtrycket förbättras, enligt läkare som jag har pratat med. Men som någon sagt tidigare, det behöver absolut utredas. I grava fall används CPAP-mask, i måttliga fall snarkskena. Det finns även andra hjälpmedel som kan fungera, dock ej snarkspray (evidens saknas).
 
Vi tänkte börja med att prova något av de hjälpmedel som går att köpa på apoteket...
Sen, om det fortfarande är ett problem kan vi ta den större trumman...
 
Två som säger att sprayen inte funkar, då avskriver vi den varianten - tack!
 
Min make snarkar, jättemycket. ..
Båda hans föräldrar gör/gjorde det också, så det går väl i arv på nåt sätt. Problemet - mest för mig - är att han låter lika illa oavsett om han ligger platt på ryggen eller i nära nog framstupa sidoläge. :crazy: Han sover lika gott oavsett, men det gör inte jag...
Vi har pratat om att köpa nån form av antisnarkhjälpmedel på apoteket, men hsn kommer jualdrig till skott med det. Oxh jag vet ju inte vilken sort han skulle föredra.

Så nu tänkte jag fråga bukepedia ifall Ni har någon åsikt om vilken typ av antisnarkhjälpmedel som funkar bra eller bäst på en supersnarkare? Spray, skena eller näsborreupphållare? Eller nåt annat?

Tacksam för hjälp

//sign: Sömnlös i Småland. ..:p

Hejsan.

Min man snarkar som sjutton i alla lägen! Dvs mage, rygg, sida, inget läge är snarkfritt. Det enda som har hjälp oss är en snark skena som görs hos tandläkaren. Den är dyr (4000 kr) men väl värt pengarna. Vi valde att bekosta den själv hos vår tandis eftersom det är flera års väntetid för att få hjälp via Landstinget.

Hoppas att ni hittar en lösning som hjälper både dig och din man :D
 
På min före detta sambo hjälpte det med det man kan köpa på apoteket :) Han använde dock både sprayet och plåstret man sätter på näsan, så jag kan tyvärr inte säga vilket som hjälpte :p
 
Billig (några tior). Samt fullständigt meningslöst lurendrejeri:

$T2eC16NHJGIFFod7r,7fBRg+h+GhZQ~~60_12.JPG
 
Lite dyrare (mellan en och två hundringar). Lite verkan, men långt ifrån tillräckligt för att motivera ett köp. Osexig.

$_3.JPG
 
Min make snarkar, jättemycket. ..
Båda hans föräldrar gör/gjorde det också, så det går väl i arv på nåt sätt. Problemet - mest för mig - är att han låter lika illa oavsett om han ligger platt på ryggen eller i nära nog framstupa sidoläge. :crazy: Han sover lika gott oavsett, men det gör inte jag...
Vi har pratat om att köpa nån form av antisnarkhjälpmedel på apoteket, men hsn kommer jualdrig till skott med det. Oxh jag vet ju inte vilken sort han skulle föredra.

Så nu tänkte jag fråga bukepedia ifall Ni har någon åsikt om vilken typ av antisnarkhjälpmedel som funkar bra eller bäst på en supersnarkare? Spray, skena eller näsborreupphållare? Eller nåt annat?

Tacksam för hjälp

//sign: Sömnlös i Småland. ..:p
 
Jag har haft problem med snarkning i närmare 25-30 år Vakant på nätterna med migrän och sprungit på toa 3-4 ggr och alltid trött och sängen såg ut som ett sjöslag var natt när jag snurrade som en propeller .Men så var jag iväg på sömn labb och fick en cpap apparat med hel mask och jag har fått mitt liv tillbax och jag behöver inte bädda om sängen efter var natt .Pigg som en lärka och inga migränpiller sedan jag fick cpap.Förr gick det åt 200 piller om året och väntetiden var ca 5 månader men jag satt upp mig på en lista ifall någon sa återbud och fick komma på 1 månad .Jag betalar 100:- i månaden men det är olika i alla landsting !
 
Vi tänkte börja med att prova något av de hjälpmedel som går att köpa på apoteket...
Sen, om det fortfarande är ett problem kan vi ta den större trumman...

Maken använder snarkspray nu, och på honom hjälper det rätt bra. Nu försvinner inte allt för all del, men för mig blir det hanterbart och jag kan somna betydligt lättare jämfört mot förut.
 
knuffar upp min gamla tråd, då vi inte kommit till skott för att göra något åt saken.

Är det någon som har erfarenhet av den här skenan?
snore-mate-bettskena-0.jpg
 
Min partner har en, han spottar ut den på natten - och den hjälper sådär. Dock blir det bättre av den.
 
Min pappa är en snarkare, och han gjorde tack och lov en ordentlig utredning till slut.
Det visade sig att han hade andningsuppehåll längre tid än vad han faktiskt andades under en natt. Då hade han han provat det mesta och hade snarkskena.

Han fick (?) en maskin med syremask som han har när han sover och som ser till att han får luft. Nu sover han tyst och alla mår bättre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp