Jag växte upp i Skåne, men flyttade till Östergötland efter universitetet - och trivs väldigt bra delvis för vintern här. Vintrarna i Skåne var ju inte kul - lera, slask, is, vind och allmänt otrevligt väder
Jag tänker på det varje gång jag är nere och hälsar på under vintern. Hur lerigt det är i mammas grannes hagar, när jag vet att mina egna hästar häruppe inte hade det lerigt då. Eller när jag körde ner från solsken, snö och -10-15 grader - och hamnade i ett rått och blåsigt -2, som kändes mycket kallare och värre än Östergötlands kyla. Eller när man är nere och det är +3, lerigt och regnar i sidleds... När jag var nere i julas och skulle gå ut och gå en längre promenad med hundarna åkte svågern (i tjugofemårsåldern) på isen med skorna efter två av de stora hundarna en hel del av vägen - jag hade hjärtat i halsgropen flera gånger och var rädd för att han skulle skada sig (han tyckte dock bara det var kul
). Och så mörkt det är när det inte ligger någon snö på marken...
(här tycker jag vintern har varit riktigt trevlig här i år, med snö som legat kvar utan att vara överdrivet mycket etc.)
Det du kan tänka på är ju att även om vintern där nere ibland är hemsk, så kommer våren mycket tidigare än i resten av landet, och nu snart borde det ju vara dags för vårblommor där nere.
(bifogar en bild jag fick från min mamma från Skåne för några dagar sedan, innan sista snöfallet - men det finns ju fortfarande kvar under snön och slasket, och kommer snart upp igen)
Visa bifogad fil 138715