SnÄlla HjÄlp!!!

V

Vimsig

Jag är en hästtokig tjej på snart 30 år som nu äntligen har tagit mig i kragen och ska börja rida "på riktigt". Jag red lite i mina ponnyår men har sen bara ridit lite sporadiskt. Nu är det så att det känns så pinsamt att komma till ridskolan och knappt fatta någonting, så jag tänkte att ni här på bukefalos kanske kan hjälpa mig med att få klarhet i en sak?

Hur gör man rent praktiskt för att få sin häst att jobba i rätt form el gå på tygeln? :confused:
Allltså hur rider man för att åstadkomma detta?

Är så tacksam för all hjälp jag kan få :bow:

Sv: SnÄlla HjÄlp!!!

Hej!
Guud, det är verkligen så himla svårt att besvara. Det är liksom ett samspel mellan ryttare och häst, där båda är i balans. Det är ett samspel, där ryttaren känner hästen och kan besvara med rätt hjälper när hästen rör sig på ett visst sätt. Det handlar om en känsla som ryttaren har i handen, en oerhörd balans sin sits, och som jag tidigare sa -rätt hjälper i rätt ögonblick. Det finns inte ett enda svar, utan att du kommer att kunna rida din häst i balans (form) när du har tillräckligt mycket rutin och har hjälp av bra tränare. Det kan ta 3 månader, men det kan också ta 3 år! Lycka till! Kämpa på! För eller senare så går det.

Jag är en hästtokig tjej på snart 30 år som nu äntligen har tagit mig i kragen och ska börja rida "på riktigt". Jag red lite i mina ponnyår men har sen bara ridit lite sporadiskt. Nu är det så att det känns så pinsamt att komma till ridskolan och knappt fatta någonting, så jag tänkte att ni här på bukefalos kanske kan hjälpa mig med att få klarhet i en sak?

Hur gör man rent praktiskt för att få sin häst att jobba i rätt form el gå på tygeln? :confused:
Allltså hur rider man för att åstadkomma detta?

Är så tacksam för all hjälp jag kan få :bow:

Jo jag förstår att det är svårt att förklara, men ändå...
Hur pass mycket använder man tyglar, säte, skänkel o.s.v...
Måste hästen böja på nacken för att gå i rätt form eller har det med steget att göra?
Hur ser man från sidan att hästen jobbar rätt?

Måste hästen böja på nacken för att gå i rätt form eller har det med steget att göra?

Säte och skänkel är väldigt avgörande. Du ska vara rak i ryggen, sitta stabilt i sadeln, och kunna bemöta rätt med skänkel när det behövs. Det är viktigt med stabil skänkel, något som kan vara avgörande för hur ridningen går om en häst är lite vinglig exempelvis. Handen ska vara mjuk. Du måste ha ett stöd, men det är viktigt att du är lösgjord i hand och framförallt handleden. Sedan är det ett samspel mellan hästens framåtbjudning och hur du bemöter det. En häst behöver inte böja på nacken, en islandshäst är exempel. Du kommer att känna av rygg och bakbensaktiviteten. När hästen går i form, kommer du att känna stor skillnad mot när hästen inte gör det. Hästen bär dig på ett annat sätt. Tänk på när hästen "krökar nacken" att du inte håller hästens nacke för högt, utan att du låter hästen sänka nacken så att den arbetar genom hela kroppen.

Menar du hur man ser att hästen jobbar om du står på marken och kollar på en ryttare? Du kommer att se hur aktiv hästen är. Du kommer att se hur aktiverade bakbenen är (att de inte släpar benen efter sig) och att ryggen rundar sig på ett annat sätt. Det kan vara svårt att för ett otränat öga se om hästen går i form, men om du jämför två hästar där ena gör det och den andra inte så kommer du själv att märka skillnader i hur hästen rör sig. Det är ett samarbete mellan bakben, rygg, nacke och gång.

Det är så himla svårt att förklara, då jag inte har en aning om hur du rider. Försök bara att vara mjuk i handen och ha stadig sits och stadig skänkel. Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

En bok, jag kan rekommendera dig att läsa inför "skolstarten" ;) är Bo Tibblins, "Ridlära". Den boken, har vi haft som teoribok på många teorilektioner och ridläger på ridskolan. Den tar på ett lättförståeligt sätt upp, hur man "rider rätt". Men sen, vad är det för "larv" att säga "att jag kan ju ingenting.. och det känsn så pinsamt". Du ska väl börja "skolan" för att lära dig att rida "på riktigt". Då måste du inte kunna allt från början.

Lycka till på din väg till att bli "riktig ryttare". Jag som har hållit på i 20 + år, vet att man aldrig blir fullärdt. Tack och lov! För vad skulle man då göra? :rofl:

Det kanske finns någon duktig ryttare som kan visa dig när h*n rider hästen i form, och samtidigt förklara vad det är du ser, och litegrann vad h*n gör för att hästen ska gå så.

Vad det handlar om är eg. att hästen ska lägga mer av sin vikt på bakdelen, istället för på framdelen där hästar av naturen har det mesta av sin vikt.
Detta för att skona frambenen när en ryttare sitter på och tynger, bakbenen är starkare än frambenen. Gör hästen mer hållbar och mindre risk för skador.

En häst som går i form höjer också ryggen så ryttaren sitter på ryggmusklerna snarare än på skelettet, säger sig självt att det är bättre för hästen.

För det första; kul att du börjar med hästar igen!

Det du frågar efter är väldigt komplicerat. Eller egentligen är det enkelt; hästen ska sätta mer vikt på bakdelen för att undvika belastningsskador på frambenen (som de andra berättat). Det är därför den ska ridas i en viss form, för när vi sätter oss på hästen blir den väldigt framtung och då måste vi rida den mer "uppåt" och "på bakdelen".
Det tar lång tid att hitta känslan när hästen arbetar rätt. Att den bara böjer nacken är det som är lättast synligast, och många fastnar där tyvärr.
Man kan inte ge en instruktionsbok om hur man får hästen i form/på tygeln, det är svårare än så.

Men som tips kan jag säga att det är mycket mycket viktigare att rida med skänklarna än med tyglarna. Man måste driva hästen fram till handen som man brukar uttrycka det, inte bara pilla i hästen mun och hoppas på att baken följer med... :cool:

Det kan ibland vara svårt att se när hästen arbetar rätt, om man tittar från marken. Men om hästen kikar upp i stjärnorna och paddlar med bakbenen 10 meter bakom, då går hästen INTE i rätt form. :p
Känslan är att man rider i "uppförsbacke", brukar man säga. Hästen ska inte vara stötig i steget och ha ryggen som en hängmatta. Den ska vara framåt för hjälperna, svävig och spänstig i steget och lyfta ryggen.

Detta är svårt att förklara i ord, själva känslan är något du kommer utveckla så småningom. Stressa inte. Hoppas mitt svar hjälpte dig lite... :)

Inte det du frågar efter -men såhär var det för mig att börja igen, som vuxen (eftersom jag känner igen osäkerheten):

Jag var hästtokig i uppväxten och red mkt, men det försvann i tonåren med flyttar m.m. Jag var sugen att ta upp ridningen igen i så många år, men det tog emot att börja eftersom det handlade om att ta sig till RIDSKOLAN, ett ställe som jag inte trivdes alls på under uppväxten. Jag minns ridskolan som ett ställe där "de tuffa" mobbade och allt handlade om att visa hur kunnig, duktig, rutinerad (och tuff) man var. Och jag hör inte riktigt till det briljerande släktet....

Efter mycket om och men och med en kompis som knuffade på bak:smirk:... så kom jag till ridskolan, nervös för BEDÖMNINGEN som skulle ske...:) Tja, första tiden var faktisk hemsk, bara för att jag hade oerhörda krav på mig själv (att rida lika bra som jag gjorde 15 år tidigare, utan att ha suttit på en häst på 15 år...:)). Men efter ett tag fattade jag att det faktiskt bara var att jobba på -och bli glad för varje framsteg jag gör! Det är faktiskt helt ok att inte vara jätteduktig!

För nu när man är vuxen så fattar man att ridskolan är en SKOLA och inte ett ställe där man måste prestera och briljera. Jag ser ju hur barnen och tonåringarna trissar varandra och är bara himla glad att kunna stå utanför det där! Och så kan man ju passa på att vara en bättre förebild och inte "besservissra" utan hjälpa och stödja!

Nå, vad jag ville säga är nog -gå dit med öppet sinne och sen är det ju bara att fråga, det är ju det du betalar för -instruktion! Och sätt inte ribban för högt, att rida hästen i form första lektionen är (antagligen, vet ju inte vad du kan) lite att ta i.

Stort grattis till att du börjar igen -det ÄR SÅ HIMLA KUL!:love:

Jag tycker inte du ska skämmas för o vara nybörjare. Det är vi alla o frågar man inte så får man inget veta o lär sig heller inget... Jag håller oxå på o lär mig få hästen på tygeln för var häst är ju sin person......me andra ord får man känna efter hur den hästen är...

Tusen tack allihopa!
Till "Naturligtvis" - Jag köpte boken igår och håller på och läser den :)
Mycket handlar alltså om känsla. Hoppas bara att den infinner sig hos mig :bow:
Igår såg jag en liten tjej som red en liten ponny med världens hjorthals, huvudet rätt upp och bakbenen bakom sig, så nu vet jag iallafall (tror jag?) hur det INTE ska se ut. Ponnyn såg ut lite som en gunghäst..
En fråga till; det pratas en del om att man ska "driva in" hästen i handen men hur går det till? Tänk om man rider en häst som går framåt av sig själv? Måste man då inte bromsa med tygeln? Hur blir det då med krama-tvättsvamp-fågelunge-känslan som man ska ha i tygeln?
Tack alla för fina svar :)

Hmm... har du verkligen tänkt börja på ridskola, eller hoppas du att du ska lära dig rida på distans? :rofl: Skoja' bara

De frågor du kommer till nu, det är inget du behöver bekymra dig om just nu. Utan de frågorna får du svar på, när du kommer längre fram i din utbildning till "riktig ryttare".

Fokusera på att få tillbaka dina egna grunder först, balansen, koordinationen, känslan, timingen. Det är lite orättvist mot hästen att ens försöka få den "i form" om du som ryttare inte kan rida den i det läget utan att störa hästen :p

En sak i taget, sen när du känner att du har en bra grund - ta lite privatlektioner och förklara ditt syfte med dom för tränaren!

PM:a mig om du vill ha ett tips på en kurs du kan gå som verkligen gör att pusselbitarna hamnar på plats! Har hjälpt mig jättemycket i min förståelse för hur hästen rör sig och hur jag som ryttare inverkar.

Hehe.. Ja, det vore ju grymt om man kunde lära sig på distans och komma till ridskolan "halvfjädrad" :rofl:
Saken är den att jag har varit en del och smygkikat på ridskolan ifråga under vt och känner typ att jag är äldst, kan minst osv..
Det vore liksom skönt att ha lite vetskap om vad folket där pratar om :)
Har ni några andra tips som kan hjälpa mig?
Känner mig fruktansvärt osäker och vill inte bli utskrattad för då vet jag att jag kommer att lägga av... Knäppt jag vet, för jag vill verkligen rida..

Tyvärr så är det nog ett måste att lära sig ta kritik om man ska gå på ridskola :crazy: dels av ridlärarna, dom kan ju inte stå och dalta med någon för då lär man sig ju inte! :idea: och dels övriga på ridskolan, visst önskar man att alla ska vara finkänsliga och förstående om man är i en känslig fas, men det är det knappast alla som är :p

Tänk på att du rider för DIN skull! Varken för ridlärarens eller för åskådarnas. Så länge DU känner att du får ut något av ridningen, vare sig det bara är motion, att man utvecklats lite under lektionen, eller att man gillar att hålla på med hästarna så har DU ut något av det! :)

Det kanske skulle löna sig att ta ett par privatlektioner och bli longerad t ex innan du börjar i grupp? För att man inte ska känna sig fullt lika efterbliven när man får andra att jämföra sig med... :p

Saken är den att jag har varit en del och smygkikat på ridskolan ifråga under vt och känner typ att jag är äldst, kan minst osv..

Mitt tips är att du är jätteärlig med din nya grupp om hur du känner! Säg precis det du sagt här? De flesta som får höra att någon känner sig osäker vill hjälpa till och vara snälla. Finns det ingen nybörjargrupp för "seniorer"? Att rida med andra som också lämnat tonåren bakom sig kan ju vara lite skönt.

Sen ang. att rida hästen i form som du pratade om i ditt första inlägg: att läsa på och höra saker innan är ju jätteskönt, men tveka inte att fråga din ridlärare. Och fråga ofta! Ibland tas vissa termer och liknande för givet, men så fort nåt låter som snömos så fråga vad det betyder. Det finns nästan alltid tre till som sitter och klämmer på samma fråga ;) Dessutom går du till en ridSKOLA och BETALAR för att få en chans att LÄRA dig rida - ridläraren har betalt för att berätta saker för dig, ingen kan allt från början!

Lycka till med din ridskolestart, jag tror att du kommerfå jätteroligt och helt underbart!

Vi är btw ett gäng som kallar oss "återfallare" som har en tråd här på gägg där vi hjälper och stöttar och tipsa varandra - välkommen dit om du vill prata med flera som har "börjat om" på ridskola igen :banana:

Senast ändrad:

Jag tycker du ska rida en häst som är välutbildad och med tränare.
Ett tips är att få tag i en "medryttarhäst" med en duktig ägare som kan hjälpa dej. Eller en ridkola kanske.

Att lära sej rida bra är svårt. Jag har haft kunniga lärare sedan jag var litet barn (mamma och pappa) och har fått all träning gratis. Du kanske måste söka efter den.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 835
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama