snälla hjälp mig!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 639

Ceta

Trådstartare
Många har försökt att förklara detta för mig.... men ingen verkar vara helt säker på sin sak! :bump: :bump: så om ni VET så svara jätte gärna för jag håller på att bli galen!
så! Frågan lyder:

Vad är skilnaden mellan Varmblod, kallblod, halvblod, fullblod?

utseende mässigt förstår jag gangska bra.... (ser skillnad på ett fullblod och ett kallblod i alla fall)

Men är halvblod en ras? eller är raserna underkategorier till dessa indelningarna?

Kan två halvblods hästar tillsammans få ett varmblodsföl? någon sa nämligen att det bara gällde uteseende, men isåfall borde man väl säga en ras i stället för bara sv.hbl. ????

Tack så mycket :bow: :bow: :bow: , och förlåt att man är så okunnig ibland :angel: ....!

Sv: snälla hjälp mig!

nej det tyckte jag oxå lät konstigt.... ville bara vara säker....:-)

Halvblod är av varmblodstyp, så krasst så kan ju 2 halvblod få ett varmblodsföl eftersom halvbloden är varmblod. Dock måste man hålla isär varmblod och varmblodig travare. Varmblod är väl mer typen, lättare häst. Eftersom travaren är en lätt häst så är den ett varmblod, men travare förstås. Halvblod heter väl egentligen varmblodig häst. Iaf heter stamboken för halvblod Riksstambok för Svenska Varmblodiga Hästen.

PM:a Immer så får du ett mycket utförligt svar.

Ska försöka göra en enkel förklaring:
Kallblod = arbetshäst, kraftig tung typ.
Fullblod = hästar som är "rena" från uppblandning med andra raser sedan minst 1500 - 1600-talet och finns med i stamböckerna för arabiskt, engelskt eller angloarabiskst fullblod. Lätt och ädel i typen.
Halvblod = är från början en korsning mellan fullblod och kallblod. Den gjordes för att få fram en lättare typ av häst än kallblodet men ändå kraftigare än fullblodet. Den fick ett bredare användningsområden än rena kallblod och fullblod. Med tiden har halvblodet utvecklats till olika raser. De flesta med möjligehet att korsa in rena fullblod och ändå räknas som renrasig för sin ras. Så både "travare" och "halvblod" är från början resultat av sådana korsningar.
Varmblod = samlings namn på en lätt typ av häst för ridning och lättare körning. I denna gruppen finns den varmblodiga travaren och den svenska varmblodiga hästen (svenskt halvblod i vardagsspråk) som är olika raser med ett ursprung i korsning mellan kallblod och fullblod. Men även fullbloden hör som typ till varmbloden.

Lite kul fakta är att just det engelska fullblodet finns väldokumenterat bak till 1600-talet när några arabiska fullblodshingstar importerades till england. Dessa hingstar som betäckte inhemska engelska ston är grunden till rasen och alla renrasiga fullblod går att spåra i stamböckerna till dessa hingstar.
Mer kul. När det gäller arabiska fullblod finns det en variant som inte finns i stamböckerna men ändå räknas som rasren. Det står då db efter hästens namn. Det betyder att den är dessert born, född i öknen. Där har inte stamböcker funnits på samma sätt som i europa men hästen är ändå renrasig. Man också se dem ibland i härstamningar på stamboksförda araber, då med just db efter sitt namn.

Masse har gett en bra förklaring, tycker jag. :) Jag vill bara tillägga ett par saker:

Hästraserna indelas sedan gammalt i tre olika huvudgrupper: varmblod, kallblod och ponnyer.
Bland varmbloden hittar man de "ädlare" typerna av hästar som exempelvis svenskt halvblod, engelskt och arabiskt fullblod, PRE, frieser och varmblodig travare.
Kallblodsraserna är grövre, och bland dem hittar man raser som nordsvensk brukshäst, fjordhäst, ardenner, islandshäst och kallblodstravare.

Att det heter varmblod och kallblod har ingenting med blodet att göra :D utan syftar på temperamentet.

Så svaret på din fråga om två halvvblod kan få ett varmblodsföl är: Ja, naturligtvis ;)

Av någon anledning har vissa här i Sverige börjat sätta likhetstecken mellan varmblod och varmblodstravare. Detta är helt förkastligt och leder till förvecklingar och förvirring, eftersom ju varmblod ju är så mycket mera än travare!
Det svenska halvblodets avelsförening heter Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen (ASVH). På engelska heter rasen Swedish Warmblood.
Samma sak är det med t ex danskt varmblod, belgiskt varmblod, lettiskt varmblod osv - de är alla halvblodsraser och inte travare.

Hoppas det klarnade något..... :o

Immer

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka