Snälla hjälp, jag vet inte vad jag ska göra!

Quitespirit

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska göra, börja tappa allt nu, det finns inget som fungerar :(
Jag har en häst som har väldigt stora bogblad vilket i sin tur gör att sadelläget hamnar längre bak och då får han inte någon direkt manke, sen är han väldigt kort i ryggen och lite överbyggd bak, så han har en kort anläggningsyta, han är inte så svängd i mittenläget men svänger upp lite baktill, han blir mycket rakare vid arbete.
Har ju tyvärr ingen sadlutprovare i närheten heller :(

Det som händer med i stort sätt alla är att de lyfter bak, kasar fram eller trycker på länden.

472355_10150839640830017_579605016_9805150_1036598162_o.jpg

IMG_1681.jpg

Sadlar jag har testat är:

Bates caprilli allround: Provade blått och vitt järn. låg inte ann bak lyfte sig och glappade vid ridning, kilbossa och funkar ej.
Wintec werth: Provade blått och rött järn. blev något för rak och tryckte en aning på länden, passade inte mig alls, passade rätt bra för att vara kilbossa men var svängd baktill vilket de ej bruka vara.
Prestige silver star mot hopp 35 (äldre modell ej appaloosa): Denna har legat bäst, kan vara aningen svängd då han inte känns helt avslappnad vid arbete men har inte kasat fram.
Prestige silver star mot dressyr 36 (nyare modell): Låg super fint utan tryck, men när sadelgjorden spändes så lyfte den bak. kändes något för svängd.
Prestige Versailles 36: Denna ligger bäst just nu, men långt ifrån bra, kasar fram lite lite och har lite för mycket tryck bak på länden
Hurbertus mot dressyr: tryckte på länden (kilbossar funkar ej)

Sv: Snälla hjälp, jag vet inte vad jag ska göra!

Kan du inte åka iväg till en utprovare? Jag har inte heller någon i närheten, så det blir till att åka 40 mil. Inga problem, man får ordna övernattning bara.

Kolla lite på sadlar till islandshästar.De nya varianterna ser ut som dressyrsadlar , kanske inte lika djupa i sätet. Dom är korta, breda och passar hästar med stora bogblad. Själv har jag en Lippo leia, kort sadel med utbytbara koppjärn till bra pris. eques stella är också populär. Jag har också en bomlös sensation g3, mycket stabil och skön att rida i. Med rätt pad så manken går fri så passar den många typer av hästar. Lippo och sensation kan man få hemskickad så att man kan prova och lämna tillbaka om den inte passar.

Jag hade satsat på en Jensen. Sadelmakaren finns i Skåne men har några utprovare runt om i landet. Kan vara värt att kolla upp!

Din häst har exakt samma rygg som min häst! Amerigos korta sadlar som DJ, Vega cc eller Alto funkar nog kanonens på din häst! :D

Lägger till: jag tror också den vanliga Vegan är värd att prova!

Tack för era tips, har nummer till 2 olika utprovare som jag ska kontakta.
Jag funderade på hur equipe skiljer sig mot amerigo? Det är väl samma tillverkare? Finns nämligen en i närheten som säljer equipe.
Jag har fått rätt många tips om just amerigo så det ska jag absolut prova :)
Varför lyfter sadeln baktill är den för svängd då eller för vid?

Lyfter den bak när du drar sadelgjorden aller trycker på framvalvet så är den för rund. Det är också vanligaste orsaken till att sadlar åker fram. Är den för vid så ligger den för nära fram, lagom är en stående handflata mellan manke och valvet när sadeln ligger löst. Man kan gå lite lägre med en dressyrsadel.
Problemet är nog inte kilbossa/rundbossa, även om det sistnämnda brukar gå bra på överbygda hästar, utan bommens vinklar. En kort häst ska ha en kort sadel, kanske får du tåla att sitta lite trångt. Där får du hitta en sadel som är så rymlig i sitsen som möjligt och inte alltför djup. Cutback stjäl mycket sitsutrymme.

Vet inte om alla equipe är så men de jag har provat till min är alldeles för takformade på min som är ganska rund över ryggen..

Jag har haft en amerigo dj på min m kort rund rygg och något överbyggd, men hade samma problem som du- bogbladen skjuter bak sadeln.

Nu har jag en amerigo t-bom istället som ger mer frihet för bogbladen. Min är tämligen omusklad än så länge så jag har en som är lite för vid och så har jag en fårskinnspad under så länge som lyfter sadeln lite till tills musklerna finns där och gör jobbet istället..

En skillnad är att Equipe är latexstoppade och Amerigo ullstoppade, är en smaksak vad man gillar. Sedan skiljer sig ju de olika modellerna i passform. Har du tillgång till dom sadlarna så tycker jag du ska prova, det är alltid bra att prova många olika! :)

Nu vet inte jag om du vill ha dressyr eller hopp, men vill du ha dressyrsadel är ett annat tips Prestige D1. Den har väldigt bra bogfrihet och är riktigt kort. Min häst är lik din i ryggen, är kort, bogbladen långt bak, sadelgjordsläget långt fram och har problemet att allt glider fram på honom. Mardröm att hitta sadel till! :p Men D1:an ligger kalas på honom!

Kolla om utprovaren kan testa Jeremy Rudge, de har
flera sadlar som borde passa den här typen
av rygg. De finns dessutom begagnade till bra priser.

albion k2? Lite rakare bom, lite billigare än amerigo..

Både tekna och Lippo har kort anläggningsyta, men frågan är ju om de är för svängda för din häst. Hade Lippo till mitt sto med STORA bogblad, den låg still och är kort. Har Tekna på min unghäst som också är överbygd och tack vare detta har kort anläggningsyta, han har tack och lov inte så markerade bogblad.

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 616
Senast: Fibusen
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 801
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 830
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Jag har ett halvblodssto som har ganska rak rygg (blir än mer rak i arbete) och rätt så hög manke. Hon är lite spolformad och...
Svar
7
· Visningar
4 245
Senast: Carraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka