snälla hjälp..

P

pandan

hur räknar man ut vad en häst behöver få i sig för att klara av att prestera det man vill7den kan?
 
Sv: snälla hjälp..

Det finns s k tabellvärden, en ungefärlig uppskattning av vad hästen behöver få i sig utifrån ålder, vikt, ras och det arbete den utför. Utifrån det beräknade värdet räknar men en foderstat som bör ligga rätt. Sedan får man vässa sitt öga och vara observant på förändringar hos hästen. Tappar den hull, tappar den muskler? Blir den fet, blir den för pigg? Det brukar ta ett par korrigeringar innan man hittat rätt hos sin egen häst, men då har man ett värde som sedan är lätt att gå tillbaka till när man byter grov- eller kraftfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
472
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
250
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 439
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp