Snacktråd för WE-frälsta / intresserade

Ponnytant

Trådstartare
Jag har inte hittat några bra trådar att aktivera, så jag startar en ny och hoppas hitta fler intresserade.

Jag är ingen "riktig" utövare - men denna "nich" / gren / inriktning - eller vad man nu ska kalla det - innehåller det mesta jag är intresserad av. Vet inte hur det ser ut i resten av landet - men i väst finns det många aktiva. Det vore roligt att få kontakt med både utövare och "vill-varas" :laugh:.

Fråga
Jag inleder med ett par frågor till någon som "kan":
- Hur skiljer sig bedömningarna i dressyren mot vanlig dressyrbedömning?
- Vilka är det som dömer? Räcker det om man är "vanlig" dressyrdomare?

Sv: Snacktråd för WE-frälsta / intresserade

Sorry, men den här tråden flyttar jag till Övriga tävlingsgrenar.

Nej låt den va kvar!! :)
Jag är iaf också intresserad av frågorna! Dock bara en wannabe ännu :P

Fråga
Jag inleder med ett par frågor till någon som "kan":
- Hur skiljer sig bedömningarna i dressyren mot vanlig dressyrbedömning?
- Vilka är det som dömer? Räcker det om man är "vanlig" dressyrdomare?

Vad kul att du är intresserad av WE!

Bedömningarna i dressyrmomentet skiljer sig inte nämnvärt från de i "vanlig" dressyr. Det är egna program, och i svåra klasser rider man bara i galopp och skritt (svåra küren innehåller bland annat halt från ökad galopp, undertecknads mardröm), plus att man i svår klass rider både dressyr, teknik och speedbana med enhandsfattning (vanligtvis tyglarna i vänster hand).

Som det är just nu i Sverige får vanliga dressyrdomare döma WE, men tanken är att man försöker fixa domarcertifiering även för svenska domare i WE.

Hoppas det gav någolunda svar på dina frågor!

Tack!
Jag placerade tråden på fel ställe - hade inte hittat hit. Men jag har nu hittat en massa intressant. Ex vis vet jag vad jag ska hitta på 14/8 :)

Såg att stallbacken.se håller på att rita dressyrprogrammen. Kul! Många tycker att de blir mer begripliga.

åhh va bra!!! :bow:
satt senast igår med dressyrprogrammet och fick rita upp en bana med bokstäver för att lista ut hur dte skulle bli på ett ställe...

klubben härhemma har ju haft en klubbtävling till och den 2a blir det WE-teknik-clear round, vi ska ha den så dte ävne är tillåtet att led ahästen runt så man kan vara med med unghästar :idea:. så min 08 ska dbeutera och medryttaren har kagt beslag och ska va med med 4mån-fölet :). dte ska börjas i tid :)

Annars mer seriöst så är dte ölmstad 10/10 :bump::bump:

KL

Vilka fler orter har hunnit bli mer WE-frälsta?
Det verkar vara en jättekul gren, men jobbigt om det bara är en handfull tävlingar som dessutom ligger långt åt pipan...
Varifrån kommer ni som skriver här - det kanske går att starta upp lite mer aktiviteter på andra ställen i Sverige?

jag kommer ju från höglandet/småland, här är det ju Bodafors som har på "klubbnivå" ölmstad som haft flera lokala och vissmålen (jönköping) har intresse och ansökt om lokal till nästa år :bump:

tydligen har Hamre ridklubb (haha jag vet ej vart hamre ligger) haft ngn clinic nyligen.

går hitta info om aktivteter/tävlingar på ridsportförbundets WE-sida:
http://www3.ridsport.se/Tavling/Working-Equitation/

*kollar o WEkalendern*
Helmers ridcenter (sundsvall?) har ju endel.
kungälv har,
liksom Melleruds,
och liljegården/romelanda (?).
vingåker och säve i Gtb-trakten(?) har endel samt göteborgs fältrittklubb
RÄNG SAND -skåne har träning
örebro har
krapperup/höganäs
strömma naturbruksgymnasie

köpenhamn också :)

så glädjande nog kan man se att dte ÖKAR med aktiviteter och tävlingar.

vill man ha mer och är med i en klubb så kan man ju gärna försöka få med ett par i sin klubb, läsa på och ta ut en tränare/domare och få sin egen klubb aktiv i WE.

vår klubb började ju basicnivå. snickrade en bro sen tog vi ett dressyrstaket till "korridor", koner till slalom, lite tunnor, ett bord etc o så hade vi en i klubben som dömde (som bara hade "läst på lite mer") i början var vi bara 5-6stycken som vågade vara med, men fle ro fler intresserade sig och tittade, nästa gång var vi fler.. och dte ökade... vi har "öppet för alla" så det är allt från westernhästar med isn utrustning, distans, dressyrekipage, hoppekipage en nyinriden ardenner, skogsmullar osv. vi har dock förenklat och har bara teknikdelen i klubbtävlingar. nu har antalet intresserade ökat så vi lär hyra in en domare från ölmstad till i vår :).
vi ska även försöka gå ihop med sävsjö och kanske ansöka om lokal.

vet att flera westernryttar eär lite intresserade och kanske kan man på träningsnivå samarbeta med en westernklubb osm oftats har trailhinder såsom bro att låna ut?
vi har inte dömt "formen" så hårt eftersom vi har så mkt olika ekipage utan kollat samarbete, harmoni mer. så en westernryttare klarar ju bron br amen brukar "fasa" för det lilla hindret (har haft så de har möjliget att få hjälp att "hoppa in" sina hästar inan start) sen har ju "dressyrekipagen svårare tat gå över bron men de brukar få rida fram och få testa med draghjälp först.

så hoppas att fler klubbar vågar testa på!!!

Jag har också funnit ett intresse i denna ridsportsgren. Jag åkte ända till spanien för att få se den och uppleva den. Väl i Spanien hitt jag ingeting. Flyttar hem igen och han jag hyr min lilla villa av rider just precis WE!!

Han är tydligen någon höjdare inom detta och han var den som översatte tävlingsreglerna till svenska. Han gav mig boken med tävlings och träningstips.. " -Jag har flera 100a står i en låda så ta en du!!" Jag tacka och bocka och skönk in i min lilla W E bok.

Trots att jag inte hunnit prova på det ännu så är jag helt såld. I helgen kommer ska dom träna på teknikbana här i Kungälv och gissa vem som kommer vara där!! Jo jag!!

Det som känns så tråkigt är att jag inte har någon häst:( jag har en box, en paddock och tillgång till (nästan, tjuren saknas) full teknikbana.

Letar häst att ta på foder... men är svårt....

Ja jag har bara hållit på 1 1/2 år med just denna gren som jag tycker har allt!
angående döma dressyr momentet är det samma som i vanlig dressyr men för att döma debutant o lättare klasser gäller att man är minst B-tränare och insatt i WE
Tips: gå in på Svenska Risportförbundets WE-sida och Tävlingsreglementet där

Vi blir sakta allt fler som utövar denna sport, vi är bl a med i Risport Special nu i Novembers utgåva!

Det svåra med tävlingar är just att hitta en lokal tränare som är insatt och intresserad av WE själv. Just lokalt måste man ju börja "fiska" upp intresserade även nybörjare och därmed börja med Pay a Ride, Träningstävling, lätta o msv klasser. Jag jobbar här hemma för att försöka få fler barn o ungdomar med - ofta är det hoppning som gäller o då glömmer de ofta bort att dressyren är grunden till all ridning men i WE lär de sig dressyr på mkt roligare sätt.

*KL*
En fråga till er som inte kan så mkt om WE än, (och även ni som rider det): Om ni på er er klubb (som änu ej börjat med we) skulle få under en luciashow på fe ett inslag av WE, VAD skulel ni vilja se då?

Jag har nämligen blivit förfrågad av grannklubben om jag kan komma o visa upp lite, egenligehn ä jag inte den typen som gillar att "visa upp mej" MEN jag vill gärna att dtn klubben hakar på dethär med WE så har sagt ja.
Nu är dock jag o min häst inga "proffs" så några byten i varje på en hand lär de inte få se.

Men antar att det är från tekniken jag ska visa, men VAD? sidepass (heter väl sidvärts på svenska/we-språk va?) över bom, repgrind, ta lans- fånga ring, slalom? bro finns ej möjlighet att packa med ;P.
men mer förslag som går snabbt att plocka fram/bort? korridor/ringa i klocka kanske.

Vet ej hur lång tid, jag fick ta med ngn mer från min klubb så om vi får lite längre tid på oss funderad ejag på om det skulle vara publikvänligt att först lite basic visa tekniken, OM jag får med min medryttare på ponnyn skulle hon kunna göra banan lugnt i skritt o trav o kanske skippa sidepass o visa lite mer "lätta nivån" o sen skulle jag kanske försöka mig på att göra banan i galopp (med enkla byten i slalomen om jag inte hinner träna upp korrekta)-skritt, o sen låta ngn tida oss och vi gör speeden (hon kommer slå mig), för även om dressyren är minst lika viktig så är nog ändå speeden det som är mest publikvänligt:angel:

KL

Jag köpte DVD:n som finns om working equitation och jag undrar bara om dressyrprogrammen fortfarande stämmer, så att jag inte sitter och tränar in sådant om har ändrats.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka