Snackande katter

Sv: Snackande katter

Båda mina katter har ganska många ljud för sig. Går att dela in i kategorierna "MAAAAT!!", "Titta vad duktig jag är!" (de brukar vara väldigt nöjda och tala om när de har jagat bort både löv och inkräktande flugor), "mys" och "allmänt småprat".

Jag tycker att det är ganska mysigt med verbala katter :) (Bortsett från när nattsömnen blir lidande ;) )

Mina två "piper" mest, och inte så mycket av det där lite mer dova pratet.

Edit: Såg videon, jättesöt katt! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Snackande katter

Har en liten snackis hemma också. Hon pratar inte så mycket själv, men har lärt sig att höra intonationen i frågor, vilket är lite kul för ställer man en fråga får man oftast nån form av svar, även om man har lite längre utlägg för sig själv och sen frågar vad hon tycker i frågan :)

Vissa ord har hon lärt sig och svarar på när man frågar vad hon vill, typ "mat" "öppna dörren", "borsta tänderna". Är hon inte intresserad svarar hon inte, men det hon vill ha svarar hon väldigt jakande på.
 
Sv: Snackande katter

Min katt, Kerstin -.-, har en tendens att gorma något fruktansvärt när hon anser att något är på tok. Vilket verkar vara för det mesta.. Hon är en, ursäkta uttrycket, attentionwhore. Trots att hon precis fått både gos och mat kan hon stå och skrika på mig och sambon och det är då inget mysigt litet dovt kurrande utan "TITTA PÅ MIIIIIIIIIIG!!!!!!!!!". Så länge hon får ligga i knät eller så så är hon nöjd, då spinner hon HÖGT och är mycket nöjd med tillvaron :3
 
Sv: Snackande katter

Såfin - min extrafina kisse som lämnade mig ensam kvar på jorden i juni hade ganska många ljud och massor av olika tonlägen. Om jag ropade på henne ute så pep hon skarpt ehh urrr eeh ehh och kom snart var hon än var. Ville hon ha mat spann hon högt var det något extra gott på bänken så pep hon lite men hon lärde sig tidigt att tigga fint... att det lönade sig bäst. Kom hon med ett byte till kattungar eller mig så sjöng hon högt och det lät ganska roligt. Tyckte hon att det varit ensamt och jobbigt då jag var borta så jamade hon klagande då jag kom hem och snurrade runt mina ben men blev snart lugn och glad igen. Och ville hon hämta mig - dags att gå och lägga sig så att hon fick mysa en stund under täcket, så gick hon fram och tillbaks pep lite. Spinnande kunde låta rätt olika också, allt från så lågt att vi inte hör men kan känna vibbarna till väldigt högt motorbrumm... Och betyda allt mellan det vanliga "jag mår gott hos dig" till -snälla du eller har ont. Summa summarium, hon var min lilla vän och vi förstod varandra.
 
Sv: Snackande katter

Bråkan tjatar om det mesta, mest att det inte är som hon har tänkt och att personalen inte är snabb nog
Tjockisen låter som en yttepytte kattunge till och med när han stoltserar med byten, han är väldigt tydlig med att HÄR ÄR JAG
 
Sv: Snackande katter

min katt pratar 24/7 dygnet runt. När han är ledsen, när han är ensam, när han är glad, när han är trött, när han är dryg, när han vill leka, när han vill ut, när han ska gå på toa, när han tycker att han har vacker röst, när han sover
 
Sv: Snackande katter

KL
Min piper när något är fel, om man har flyttat på något tex och skriker när hon ska kräkas... Annars är hon tyst.
 
Sv: Snackande katter

Min Isidor pratar ofta. När han vill hälsa, mysa, äta, sova, busa och även för sig själv när han är ute. :D Han jamar, piper, kurrar och knarrar mest hela tiden. Mysigt tycker jag. Vi för ofta samtal med varandra. Han är även extremt social och gosig och vill vara där vi är. En helt underbar personlighet! :) Sen är han en av de vackraste katter jag sett utseendemässigt också. Min lilla bebis.
 
Sv: Snackande katter

Vilka raser är det ni talar om här? Pratgladheten beror ju mycket på ras. Såfin var hälften skogis och hälften bondkatt. Hon pratade ungefär lika mycket som sin morsa som var renrasig. Skogisar är kända för att prata ganska mycket, siameser för att vara riktigt pratglada och ofta högljudda... Min första kisse var vanlig bondkatt och han pratade betydligt mindre och samma med bondkatterna som jag växte upp med. Dom jamade i stort sett bara om dom ville in/ut och annars var dom tysta utom då dom spann.
 
Sv: Snackande katter

Vad roligt att det finns så många pratkatter. :D

Skjøldur: Isola är ju någon sorts inavlad huskatt, man kan bara gissa vilka raser som gömmer sig i henne.
 
Sv: Snackande katter

Jag har två bondkatter,
Sally babblar om ALLT! Särskilt om nåt inte passar ;) men även om husse kommer hem sent, hon fungerar utmärkt som vaktkatt. Hon meddelar även när vi inte följer rutinerna och pratar gärna med alla våra besökare. Folk brukar säga att de aldrig träffat en så pratglad katt förut. Vi har väldigt roligt med det eftersom hon "svarar på tilltal". tex är det hon och jag som går och lägger oss varje kväll ihop, hon börjar gnälla vid 23 och säger jag då "ska vi sova" får jag ett litet, kort "hmpf"

Kossan pratar lite mindre, varje morgon är det dock obligatoriskt toagnäll. "ooohhhh nu mååååste jag gåå ut till toaletten!!"
eller "ge mig mat, ge mig mat, ge mig mera mat".
 
Sv: Snackande katter

Mina är ena riktiga snackpåsar :D Sessan (huskatt) kan man ha "riktiga" samtal med, hon pratar tillbaka. Tesla (ragdoll), pratar mest när hon är missnöjd (vill ha mat NU, släpp ner mig!), annars kurrar hon höggljutt.

Nog för att det inte är så jättekul när de skriker ikapp, men jag gillar att ha pratglada katter :D
 
Sv: Snackande katter

Min ragdoll är en riktig snackare jämfört med de andra. Hon pratar ofta och gärna när hon vill ha uppmärksamhet. Hon jamar dock inte utan gör ifrån sig något ljud som kan liknas vid "Miiii" och svarar gärna om man imiterar henne. Hon låter likadant när det börjar vankas blötmat eller om hon får syn på någon av de andra katterna som hon får gosryck med.

När hon leker själv kan hon också ha ljud för sig. Jag tror att hon leker att hon är ett lejon för hon låter i alla fall som ett. Ställa sig i attackposition på soffryggen och utbrista en "raaawwwr" gör hon gärna. Men som sagt, jama, det gör hon inte.
 
Sv: Snackande katter

Mina två coonisar "purrar" mycket. Det är väldigt typiskt för rasen, som förövrigt är väldigt pratiga av sig. :)
 
Sv: Snackande katter

Min Isidor är en bondkatt. Dock borde pappan (okänd) ha haft nån finare ras i sig då han är lurvig och fin. Veterinären trodde att han var en birma när jag kastrerade honom. Jag förstår inte varför då de inte är lika i mina ögon. Fast jag är inte så insatt i de olika raserna.
 
Sv: Snackande katter

Min är bondkatt med okänd pappa som dock kan vara mer renrasig, ingen som vet men i kullen fick alla ungar lite längre, väääldig fin päls.

Tjejen min pratade inte alls i början men ju mer vi har pratat med henne (hon är ensamkatt, huskatt) desto mer började hon prata tillbaka, som om hon accepterade att det är så vi kommunicerar. När hon bor hos sin kattvakt med andra katter och människor pratar hon knappt alls har vi fått höra.
 
Sv: Snackande katter

Minstingen Ellen (delvis norsk skogkatt) ger mer än gärna ifrån sig ljud. Hon har dock noll talang när det kommer till att jama, utan låter med som en kvävd padda när hon kommunicerar. Spinna är hon duktigare på - låter som en motorsåg så fort man gör en ansats till att klappa henne.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 950
Senast: cili
·
Katthälsa Jag förstår ingenting av min katt just nu. Hon blir 12 år i april, märks att hon är en senior men enligt en djurskötare jag träffade...
Svar
10
· Visningar
3 710
Senast: Michellan95
·
Övr. Katt Jag och en kompis stötte på en vilt jamande katt precis intill vår lägenhetsbyggnad när vi skulle gå ut i kväll vid 18. Den verkade...
Svar
4
· Visningar
1 362
Senast: Centaur
·
Katthälsa Besökte vårt lokala katthem (”rescue centre”) i lördags för att se om jag på något sätt kunde hjälpa till och helt plötsligt har jag...
Svar
5
· Visningar
2 078
Senast: Majvi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp