Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Häggmispel. Växer som ogräs, blommar fint och har ätliga bär och som bonus är den sisådär 300 000 gånger snyggare än tuja, som är bland det fulaste som finns i växtväg.Om jag vill plantera en häck som ska vara billig, snabbväxande och helst lite ljudisolerande, vad ska jag välja då? Utseende är helt ovesäntligt.
Fast häggmispel ger ju inget insynsskydd på vintern.Häggmispel. Växer som ogräs, blommar fint och har ätliga bär och som bonus är den sisådär 300 000 gånger snyggare än tuja, som är bland det fulaste som finns i växtväg.
Fast häggmispel ger ju inget insynsskydd på vintern.
Om man vill ha bort intryck/ljud från en väg tänker jag att det gäller även vintertid.Efterfrågas ju inte heller.
3 per löpmeter räknar jag med när jag beräknar häckar.Hur beräknar man pris på en häck? Hur tätt ska plantorna stå och hur får man tag i dem så billigt som möjligt? Det är en ganska lång sträcka, drygt 50 m, som ligger längs med en större väg och tanken är att häcken ska minska störningen från trafiken.
Plank?Om jag vill plantera en häck som ska vara billig, snabbväxande och helst lite ljudisolerande, vad ska jag välja då? Utseende är helt ovesäntligt.
Beror på höjden, de flesta har bygglovsfritt upp till 1,2m. Och hur högt plank du behöver beror på vad det är för buller du behöver skärma av ifrån.Krävs det inte bygglov för plank?
Granhäck. Den kan bli uppåt en meter bred och hur hög som helst. Borde ju ljudisolera litegrann i alla fall, kan man tycka.Om jag vill plantera en häck som ska vara billig, snabbväxande och helst lite ljudisolerande, vad ska jag välja då? Utseende är helt ovesäntligt.
Lägger till lite info. Nackdelen med granhäckar är att de måste klippas vid exakt rätt tillfälle varje år när skotten är mjuka. Man kan inte gå in och beskära gammal ved för den skjuter inga nya skott. Så det vill till att man är en välplanerad person för att sköta den. Idegran kan man välja om man är mindre välplanerad eftersom det går att beskära den i gammal ved och den bryter nytt. Ger ju ungefär samma karaktär som vanlig gran.Granhäck. Den kan bli uppåt en meter bred och hur hög som helst. Borde ju ljudisolera litegrann i alla fall, kan man tycka.
Vet inte om den är särskilt snabbväxande dock.
Tuja drabant växer fort och är hyggligt billig. Plantera tre st per löpmeter för att få tätare häck snabbare.
Om bygglov: http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/staket-murar-och-plank/Krävs det inte bygglov för plank?
Det visste jag inte. Vilken bra info.Lägger till lite info. Nackdelen med granhäckar är att de måste klippas vid exakt rätt tillfälle varje år när skotten är mjuka. Man kan inte gå in och beskära gammal ved för den skjuter inga nya skott. Så det vill till att man är en välplanerad person för att sköta den. Idegran kan man välja om man är mindre välplanerad eftersom det går att beskära den i gammal ved och den bryter nytt. Ger ju ungefär samma karaktär som vanlig gran.
Det är alltså inte på en hustomt utan på en appellplan som jag vill ha lite avskärmning. En större väg går ca 50 m från ena sidan och jag upplever att det stör lite när vi har BPH/mentaltester av hundarna. Dels kan hundarna ibland bli ofokuserade och titta på bilarna istället, och dels så kan det ibland bli svårt att höra för oss människor. Det blåser konstant här så en hög häck hade nog gett lite välkommet lä också.
Problem 1 är att det är en förening som får betala hela kalaset. Därför måste det vara billigt, men vi bryr oss inte om utseende utan enbart funktion. Om jag ska skicka in en motion så behöver jag kunna lite om pris och skötsel osv.
Problem 2 är att det ligger vackert nära en mosse. Tror inte att kommunen är så pigga på något fult som stör utsikten. Men några blommande buskar kanske hade funkat?
Är syrén ett dåligt val? Det växer ju snabbt tänker jag och är fint att se på.
Jag hade nog satsat på tujahäck då. Hundarna kan ju inte se igenom den och jag antar att en del av störningsmomenten går bort då. (Kan inte hund så det är bara mitt antagande).Det är alltså inte på en hustomt utan på en appellplan som jag vill ha lite avskärmning. En större väg går ca 50 m från ena sidan och jag upplever att det stör lite när vi har BPH/mentaltester av hundarna. Dels kan hundarna ibland bli ofokuserade och titta på bilarna istället, och dels så kan det ibland bli svårt att höra för oss människor. Det blåser konstant här så en hög häck hade nog gett lite välkommet lä också.
Problem 1 är att det är en förening som får betala hela kalaset. Därför måste det vara billigt, men vi bryr oss inte om utseende utan enbart funktion. Om jag ska skicka in en motion så behöver jag kunna lite om pris och skötsel osv.
Problem 2 är att det ligger vackert nära en mosse. Tror inte att kommunen är så pigga på något fult som stör utsikten. Men några blommande buskar kanske hade funkat?
Är syrén ett dåligt val? Det växer ju snabbt tänker jag och är fint att se på.