Snabbt svar önskas

ankic

Trådstartare
Vad ska jag ge för foder till pållen :confused: KOLIK
Igår tog vi in honom vid 15.00, han bara höll höet i munnen ,efter ca.3min gick han runt i boxen och la sig ner .Så det var bara att gå ,gå och gå.Efter ca .5 timmar så lät magen och han var allmänt piggare . Gav honom ca.1dl betfor med parafin olja i vid 8
ca.0,3 kg hö (torrhö) vid 10
Efter att ha varit ut och kollat honom i natt ( gav ingenting )Har han nu kl. 5 fått 1dl betfor med olja +kl.7 0,5 kg hö ( ute i hagen)

Vad ska jag ge honom för foder och vilken mängd?
logiskt tänkande vore det väll bättre att ge ofta ,små mängder eller är det galet???
Ni ska veta att ni är guld värda här på Bukefalos ,som tar er tid att ge tips och har lösningar på problem
 
Sv: Snabbt svar önskas

Om jag var du skulle jag se till att köpa hem loppfrön och ge honom så mycket det bara går (går bra i omgångar). Blanda ihop med lite betfor. Om du har Granngården i närheten så har dom säkert loppfrön annars vet jag andra här på Buke som köper det på ICA, Willys, Hälsokost etc. Heter även Psylliumfrön. I vilket fall som helst så hade jag nog också ringt till någon jourhavande vet. Hästen kanske inte är så dålig så att den behöver åka till klinik men det är alltid bättre att ha rådgjort med en vet. innan man gör något. Loppfrön kan du dock ge i vilket fall som helst utan någon som helst fara. Kanske måste vet. även komma ut och ge kramplösande. Det beror helt på hur mycket problem hästen har.

Vad du ska tänka på när du ger hästen mat är att den absolut inte ska ha något som kan stoppa upp den. Den kanske redan är förstoppad och då blir det ju ännu värre. Kolla avföringen. Lite betfor kan du säkert ge och pyttelite hö i omgångar som du sa men inte allt för ofta. Det är ingen fara att sätta hästen på lite svältdiet ett dygn. Paraffinolja är också mycket bra att ge, precis som du redan gör.

Lyssna efter bukljud som du skrev att du gjort. I bland får man ha tålamod och stå en stund innan "åskan" sätter igång. Motion i all ära men tänk på att det tröttar ut en kolikhäst en hel del. Gå inte mer än 10 minuter åt gången och ställ sedan in hästen igen för en stund och upprepa promenaden lite senare. Min häst blev så utmattad av sin kolik att hon höll på att ramla när jag gick med henne. Då hade jag inte gått mer än 5 minuter :eek: .

Vet inte mer vad jag ska säga, men jag tycker absolut att du ska ringa vet. och höra vad denne har att säga. Kramplösande kan vara väldigt skönt för lilla pållen, särskilt om den har väldigt ont. Samtidigt som tarmarna får chansen att slappna av och börja arbeta normalt igen.

Orsaken till kolik är ju alltid svår att komma på. Det kan ju vara allt möjligt som orsakat det, men just vid denna tiden på året brukar det vara sand i tarmen som spökar och då är loppfröna outstanding att ge. Man blötlägger dom 15 min före varje utfodring och ger sedan det blandat i maten. När de blötläggs så blir de väldigt klistriga. Detta klistret gör så att sanden i mage/tarm klistrar sig fast och följer med bajset ut. Väldigt effektivt och används till detta på djursjukhus. Ingen fara att ge även om hästen inte skulle ha kolik eller sand. Är bra för magen och tarmarna i vilket fall som helst.

Hur har hästen varit i avföringen den senaste tiden? Har du bytt foder nyligen? Avmaskad nyligen?
Något nytt som hänt över huvud taget den senaste tiden??
 
Sv: Snabbt svar önskas

Har loppfrön hemma, men hur mycket ska man ge? Han har haft avföring både i går kväll , under natten + på morgonen . Så det verkar inte vara akut .Han har även drukit bra under natten ,hade kiss i boxen. Men han verkar lite trött och massor med hungrig .Det blev ju ganska mycket promenad igår och det i kombination med magen bidrar nog till tröttheten. Men på morgonen hade vi nysnö och han var nyfiken och piggare när vi kom ut.
Vet inte om det beror på att han drukigt dåligt , ätit något olämpligt ute eller om det är fodret. Har skullat byta foder till lucern ( har blött det ordentligt) men fortfarande får han sitt gamla + 1dl lucern , för att han skulle vänja sig med fodret .Nu tror jag att jag helt skippar lucern ( om det kan vara det som är boven -om han blir dålig av 1dl hur ska han då bli sedan då han nästan ska ha 1liter)
 
Sv: Snabbt svar önskas

Ta ut en veterinär... måste ta reda på vad för slags kolik den har.

Den KAN mkt väl ha förstoppning även om den fortsätter att bajsa. Det som finns bakom förstoppningen kommer ju ut!
Så var det med MIN, hon fortsatte att bajsa men hade ändå förstoppning när hon kollades på kliniken efter några dagar (när det inte ville ge sig åkte vi in, distriktsveterinärerna vågade aldrig kolla henne i rumpan och lyckades inte hjälpa hästen).

Det kan ju va gruskolik också. Då ska du ju ge loppfrön och sådär, men kolla upp FÖRST om det inte kan vara FÖRSTOPPNING! Ta ut veterinär!!
 
Sv: Snabbt svar önskas

Pratade med vet. Eftersom han var pigg ,nyfiken ,ingen feber ,normal puls +hungrig och drack och hade avföring så verkade allt vara utom fara , vi skulle ge små mängder med hö (torrhö) samt ge betfor med olja i några dagar .Självklart skulle vi höra av oss om det blev de minsta koliksymtom igen . Vet sa också att det var sällan man kunde konstantera vad som orsakat koliken , tyckte även att det var bra att han kissat (njurarna) .Så nu håller man bara tummarna att allt är okej
 
Sv: Snabbt svar önskas

De kolikhästar som jag varit i kontakt med har alla fått äta betfor med MKT vatten, linfrö gegg och kli som förebyggande. När vi inte fick tag på paraffinolja akut så tipsade veterinären oss om att ge mängder av flytande B-vitamin. En hel dunk gav vi och det satte igång magen.
 
Sv: Snabbt svar önskas

en ganska vanlig orsk nu i vinteritd till kolik är att man inte vattnar sina hästar i den utsträckning dom ska ha i hagen. Även i smällkalla vintern behövs vatten...varje gång man fodrar i hagen ska vatten erbjudas. Snö är inte tillräckligt. Samma med om det är för långt mellan fodringarna samt om det är kallt. Fick också en kolikhäst hux flux mitt i smällkalla vintern...orsaken var: stallägaren hade glömt både fodra och vattna på flera timmar.
 
Sv: Snabbt svar önskas

Det är den orsaken (vatten) jag misstänker ,men fick även höra att det ges ganska mycket extra hö i hagen . Han äter torrhö morgon +kväll och det far funkat med hösilage 2,5kg till lunch ( han går i flock)Så om det stämmer så har han fått över 2kg extra hösilage /dag . Nu har vi honom i en ensam hage ,där kommer han att få gå några dagar ( lättare att hålla koll på hur mycket vatten,hö han äter och dricker)
När jag var ut till stallet efter 16.00 var han pigg men hungrig .Så jag gav honom lite hö +halm .Magen låter bra ,ingen feber
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
832
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp