snabbhjälp - förhandling!

tjenixen

Trådstartare
Jag håller på att förhandla en pengaersättning från min arbetsgivare och undrar nu vad som eg är bäst för mig. Jag driver eget företag men är deltidsanställd på detta ställe och fakturerar alla timmar jag jobbar utöver de jag är anställd för.

vad skulle jag tjäna mest på t ex 10000:- :

- att de betalar ut ersättningen som extralön (ungefärlig kostnad för dem: 13200, ungefärlig behållning för mig efter skatt: ca 7000)

- att jag fakturerar ca 13200 (eftersom det är samma kostnad för dem som att ge mig ett påslag på lönen) + moms. Svårt att räkna ut precis hur mycket skatt det blir på det efter avdrag mm, men jag räknar på 40% och då blir den ungefärliga summan för mig efter skatt ca 7920. men man brukar ju räkna mer åt 50%..

är det konstigt att räkna med moms här? den blir ju +/- för dem ändå, right?

eller:

- ca 9000 pålägg på lönen och 1000 som jag får köpa arbetsrelaterade prylar för (kostnad för dem: 12000+ev moms, behållning för mig: ca 7300)

- eller att jag fakturerar 12000+moms och får köpa grejer för 1000 (ungefärlig behållning för mig ca 8200)

Låter dessa tankar rimliga? enligt ovan borde det sista alternativet vara bäst? förutom att jag egentligen inte behöver några jobbrelaterade prylar...
 
Sv: snabbhjälp - förhandling!

Behöver du inga jobbrelaterade prylar så blir de alternativen genast ganska usla. Det är ungefär som att man tror sig göra ett kap när man köper kanelbullar på extrapris trots att man egentligen inte skulle ha några kanelbullar..

Det jag funderar på (lite OT) är om du enbart har din arbetsgivare som kund? För isf gäller ett anställningsförhållande rakt igenom och de ska ersätta dig som en löntagare. Du får alltså inte enbart vara beroende av en kund när du driver eget.

Lite rörigt kanske men om du behöver förklaring så får jag leta upp min lagbok :)
 
Sv: snabbhjälp - förhandling!

jag har fler kunder, men bara en som jag har anställning hos :)

Ang prylar så skulle jag ju kunna uppdatera lite grejer som börjar bli till åren gångna eller köpa julklappar tänkte jag... inte helt kosher kanske men.. :confused:
 
Sv: snabbhjälp - förhandling!

Behöver du inga jobbrelaterade prylar så blir de alternativen genast ganska usla. Det är ungefär som att man tror sig göra ett kap när man köper kanelbullar på extrapris trots att man egentligen inte skulle ha några kanelbullar..

Det jag funderar på (lite OT) är om du enbart har din arbetsgivare som kund? För isf gäller ett anställningsförhållande rakt igenom och de ska ersätta dig som en löntagare. Du får alltså inte enbart vara beroende av en kund när du driver eget.

Lite rörigt kanske men om du behöver förklaring så får jag leta upp min lagbok :)

Tyvärr får man nog det numera.

Från och med årsskiftet 2009 har det blivit lättare att få F-skattsedel. Det räcker med att ha endast en eller ett fåtal uppdragsgivare för att uppfylla F-skattkravet.

De nya reglerna innebär att en företagare som startar sin näringsverksamhet med den tidigare arbetsgivaren som första uppdragsgivare kan bedömas som självständig näringsidkare och därmed tilldelas F-skattsedel


http://www.expowera.se/mentor/starta/starta_fskatt.htm

I praktiken har det inneburit fritt fram för vårdprofitörer som låtsas att deras vårdbiträden är fria företagare....

Fri företagsamhet, bra för.. vårdprofitörerna.
 
Sv: snabbhjälp - förhandling!

Jag håller på att förhandla en pengaersättning från min arbetsgivare och undrar nu vad som eg är bäst för mig. Jag driver eget företag men är deltidsanställd på detta ställe och fakturerar alla timmar jag jobbar utöver de jag är anställd för.

vad skulle jag tjäna mest på t ex 10000:- :

- att de betalar ut ersättningen som extralön (ungefärlig kostnad för dem: 13200, ungefärlig behållning för mig efter skatt: ca 7000)

- att jag fakturerar ca 13200 (eftersom det är samma kostnad för dem som att ge mig ett påslag på lönen) + moms. Svårt att räkna ut precis hur mycket skatt det blir på det efter avdrag mm, men jag räknar på 40% och då blir den ungefärliga summan för mig efter skatt ca 7920. men man brukar ju räkna mer åt 50%..

är det konstigt att räkna med moms här? den blir ju +/- för dem ändå, right?

eller:

- ca 9000 pålägg på lönen och 1000 som jag får köpa arbetsrelaterade prylar för (kostnad för dem: 12000+ev moms, behållning för mig: ca 7300)

- eller att jag fakturerar 12000+moms och får köpa grejer för 1000 (ungefärlig behållning för mig ca 8200)

Låter dessa tankar rimliga? enligt ovan borde det sista alternativet vara bäst? förutom att jag egentligen inte behöver några jobbrelaterade prylar...


1, tveksamt om ni kan ha det förhållandet. Både anställd och företagare. Det borde innebära illojalitet och olämplig bisyssla. Sen kan det i och för sig vara bekvämt för arbetsgivaren, men det är en annan sak. Hur ser AG på bisyssla i andra fall?

2, ersättningen till dig som anställd måste vara en helt annan en till dig som företagare. Du fakturerar väl ett helt annat belopp som företagare? Vilket i princip ska vara det du behöver fakturera för att ta ut samma lön som när du är anställd. Annars tar ditt företag för dåligt betalt.

3 behållning för mig 8200 av 12000????
 
Sv: snabbhjälp - förhandling!

1, tveksamt om ni kan ha det förhållandet. Både anställd och företagare. Det borde innebära illojalitet och olämplig bisyssla. Sen kan det i och för sig vara bekvämt för arbetsgivaren, men det är en annan sak. Hur ser AG på bisyssla i andra fall?

2, ersättningen till dig som anställd måste vara en helt annan en till dig som företagare. Du fakturerar väl ett helt annat belopp som företagare? Vilket i princip ska vara det du behöver fakturera för att ta ut samma lön som när du är anställd. Annars tar ditt företag för dåligt betalt.

3 behållning för mig 8200 av 12000????

1. Det går fint, vi har haft det här upplägget i över två år. Vet inte varför du som total främling har sådana åsikter om hur jag sköter mina arbetsrelationer. Ogillar att du använder ordet "borde" - alla människor är inte jävliga och många är kapabla till att upprätthålla en god, öppen och ärlig arbetsrelation inklusive frihet och eget ansvar.

2. Ja, helt olika belopp vid fakturering som anställning. Jag har haft mitt företag i över tio år, så jag känner mig helt lugn med vilka summor jag fakturerar mina kunder, även i detta fall. Förstår inte heller här varför din utgångspunkt är att ifrågasätta om jag "kan" ta betalt.

3. Efter ca skatt på 12000 (i sammanhanget i deklarationen, inkl avdrag mm höftar till 40%) 7200 + 1000 i prylar = 8200

Hade du några tankar om den faktiska ursprungsfrågan jag ställde, dvs vilket upplägg för ersättning som skulle ge mig bäst behållning?
 
Senast ändrad:
Sv: snabbhjälp - förhandling!

Ska allt gå rätt till ska det inte spela någon roll om du får betalt i prylar eller kontanter, det är samma beskattning i vilket fall.
Momsen kan du också glömma bort, får du moms från företaget ska du sen betala in motsvarande.
Återstår att värdera skillnaden mellan att få lön och att få en intäkt i näringsverksamheten.
Egenavgifterna och arbetsgivaravgifterna - är de lika höga? Det är väl där det kan uppstå ngn skillnad. Samt om du har någon möjlighet i verksamheten att skjuta på skatten till senare år, det kanske är värt något också.
 
Sv: snabbhjälp - förhandling!

Ifall företaget redovisar förlust finns ju en uppenbar fördel att ta ersättningen till företaget istället för att ta det som lön.

Förlust ett eller flera år behöver ju inte betyda att företaget går dåligt, det kan ju handla om att företaget gör en kostsam investering som kommer att räknas av på några år.
 
Sv: snabbhjälp - förhandling!

Ska allt gå rätt till ska det inte spela någon roll om du får betalt i prylar eller kontanter, det är samma beskattning i vilket fall.
Momsen kan du också glömma bort, får du moms från företaget ska du sen betala in motsvarande.
Återstår att värdera skillnaden mellan att få lön och att få en intäkt i näringsverksamheten.
Egenavgifterna och arbetsgivaravgifterna - är de lika höga?
Det är väl där det kan uppstå ngn skillnad. Samt om du har någon möjlighet i verksamheten att skjuta på skatten till senare år, det kanske är värt något också.

Just detta är det jag behöver hjälp med.
Jag vet inte om egenavgifter o arbetsgivaravgifter är lika höga. Jag vet att man räknar på att en egenföretagare blir av med ca 50% av intäkterna, men det är ju de intäkter som s a s är kvar efter alla avdrag mm. Så har jag avdrag blir det ju i praktiken inte 50% utan sannolikt en lägre procentsats. Därför har jag räknat på 40% istället för 50. Men det kanske är dumt?

Momsen har jag räknat bort redan enligt exemplen ovan.

Poängen med prylar är att det är billigare för AG att ge det än lön pga arbetsgivaravgifter, så det handlar om att hitta en lösning som är så "billig" för dem som möjligt och ger mig så stor behållning som möjligt, vilket verkar (?) luta åt att jag fakturerar snarare än får ett lönepåslag... Eller?
 
Senast ändrad:
Sv: snabbhjälp - förhandling!

Just detta är det jag behöver hjälp med.
Jag vet inte om egenavgifter o arbetsgivaravgifter är lika höga. Jag vet att man räknar på att en egenföretagare blir av med ca 50% av intäkterna, men det är ju de intäkter som s a s är kvar efter alla avdrag mm. Så har jag avdrag blir det ju i praktiken inte 50% utan sannolikt en lägre procentsats. Därför har jag räknat på 40% istället för 50. Men det kanske är dumt?

Momsen har jag räknat bort redan enligt exemplen ovan.

Poängen med prylar är att det är billigare för AG att ge det än lön pga arbetsgivaravgifter, så det handlar om att hitta en lösning som är så "billig" för dem som möjligt och ger mig så stor behållning som möjligt, vilket verkar (?) luta åt att jag fakturerar snarare än får ett lönepåslag... Eller?

Här är en länk om egenavgifter
http://www.skatteverket.se/foretago...navgifter.4.233f91f71260075abe8800020987.html
Här är en länk om arbetsgivaravgifter.
http://www.skatteverket.se/foretago...ravgifter.4.233f91f71260075abe8800020817.html

Din poäng finns inte, det blir inte billigare för AG att ge det än lön, eftersom det jämställs med lön så ska det läggas arbetsgivaravgifter även på värdet på prylarna.
 
Sv: snabbhjälp - förhandling!

tack!

ok, det är marginellt lägre egenavgifter.

Jag kollade även skatten för förra året och den låg i slutänden på ca 30% av vad jag tjänat, inkl avdrag och egenavgifter mm.

nej, jag förstår inte, om de köper en ny dator till mig, eller telefon eller vad som helst så läggs det ju inte arbetsgivaravgifter på det? Det är ju ett utlägg för företaget, inte en gåva att jämföras med lön?
 
Sv: snabbhjälp - förhandling!

Jag håller på att förhandla en pengaersättning från min arbetsgivare och undrar nu vad som eg är bäst för mig. Jag driver eget företag men är deltidsanställd på detta ställe och fakturerar alla timmar jag jobbar utöver de jag är anställd för.

vad skulle jag tjäna mest på t ex 10000:- :

- att de betalar ut ersättningen som extralön (ungefärlig kostnad för dem: 13200, ungefärlig behållning för mig efter skatt: ca 7000)

- att jag fakturerar ca 13200 (eftersom det är samma kostnad för dem som att ge mig ett påslag på lönen) + moms. Svårt att räkna ut precis hur mycket skatt det blir på det efter avdrag mm, men jag räknar på 40% och då blir den ungefärliga summan för mig efter skatt ca 7920. men man brukar ju räkna mer åt 50%..

är det konstigt att räkna med moms här? den blir ju +/- för dem ändå, right?

eller:

- ca 9000 pålägg på lönen och 1000 som jag får köpa arbetsrelaterade prylar för (kostnad för dem: 12000+ev moms, behållning för mig: ca 7300)

- eller att jag fakturerar 12000+moms och får köpa grejer för 1000 (ungefärlig behållning för mig ca 8200)

Låter dessa tankar rimliga? enligt ovan borde det sista alternativet vara bäst? förutom att jag egentligen inte behöver några jobbrelaterade prylar...
Har du funderat på den framtida pensionen ;)
 
Sv: snabbhjälp - förhandling!

ja, lite, men just nu är jag mest inställd på att bäst kunna ha råd med de utgifter jag vet kommer dyka upp de närmsta 3 månaderna ;)
 
Sv: snabbhjälp - förhandling!

ja, lite, men just nu är jag mest inställd på att bäst kunna ha råd med de utgifter jag vet kommer dyka upp de närmsta 3 månaderna ;)

Gör så här: Bestäm hur mycket som ska betalas in till pensionen. Sedan är det bara att räkna framåt med skatter o avgifter. Lätt som en plätt ;)
 
Sv: snabbhjälp - förhandling!

Nej, om du får prylar istället för lön så ska egentligen de beskattas exakt lika som pengar (jmf lön in natura som inte heller är skattefri). Prylarna gör det bara lättare att dölja utbetalningen till dig.
 
Sv: snabbhjälp - förhandling!

Får du en dator som du kan använda utanför företaget du är anställd på så ska det beskattas som lön, inkl sociala avgifter. En telefon är "enklare" men den måste vara din arbetsgivares och får inte "ges bort" till dig för då blir även det grund för skatt och sociala avgifter. Dvs allt både pengar och saker du får av din arbetsgivare ska beskattas och belastas med sociala avgifter om äganderätten går över till dig. Detsamma gäller om pengarna och sakerna tas in i din firma. Då ska det sammanlagda värdet ligga till grund för egenavgifter och skatt.

Därmed så borde det enda som spelar någon roll vara kostnaden för de sociala avgifterna eftersom din skattesats beräknas på summan av din vinst som anställd och summan av din inkomst som företagare efter egenavgifter.
 
Sv: snabbhjälp - förhandling!

av denna summa kommer mycket lite gå till pension på det sättet tyvärr!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp