Snabb hovtillväxt..

Maadiiee

Trådstartare
Skulle behöva lite tips! Någon som har erfarenhet av ngt BRA tillskottsfoder eller annat som man kan ge hästarna för att hovarna ska växa mer, gärna resultat på kort tid. Behöver ngt som fungerar.. Skriv ner allt som kan vara bra, behöver snabba svar :)

Sv: Snabb hovtillväxt..

Vi ger vårt fullblod Enzion sen 1 år tillbaks, hovarna har blivit bättre, men vi har även bytt stall (bättre värden på grovfodret) och bytt hovslagare, förut hade han tappskor titt som tätt men inte nu. Han är fortfarande ganska plattfotad och har sköra hovar men det har blivit mycket bättre än vad det var.

Seaweed & rosehip (är omdöpt nu dock, ska kolla vad det heter), en örtblandning. I princip enda örtblandning jag märkt något resultat av, men S&R har gett outstanding resultat om och om igen. Både på kvalitet och tillväxttakt. Första gången jag provade det gav jag även hästen med kanonfina hovar, som 'kontrollhäst'. Jag slutade med det när hans hovar växte så dant så jag fick gå ner från 7 v intervall till 5 v, och så roligt var det inte att ha en lite studie.

Men, jag har gett flera hästar S&R, med jättefina resultat, och även rek det till flera som upplevt samma fina resultat. Sen hjälper det säkerligen inte alla, men för mig har det varit överlägset biotin/enzion/alla andra liknande jag provat.

DOck, 'snabba resultat' är lite knepigt när vi talar hovar. Förbättrd kvalitet syns ju på den nya delen av hoven, och innan den växt ner tar det ju sin lilla tid. Och även om man får fart på tillväxten, så snabbt är ju att ta i ;)

Tack så mkt för tipsen! Kan dock inte ge Enzion till min häst längre, men de va en annan story de... Ta gärna reda på vad S&R heter nu då :) Kan hålla med dig där med att de tar tid att få kvalite och fina hovar, mitt problem är dock inte att det är ngt fel på kvaliten utan jag behöver få dem att växa, växa, växa! (Fucking bad shoeing) Gärna fler tips...

Bra gräs och solsken brukar göra susen. Tror inte så mycket på tillskotten. På vintern är det ett bra grovfoder som gäller och kompletera med mineraler.

Hoof & Health heter den på ett ställe och HoofiX Seaweed and Rosehips på ett annat.

Tack så mkt för tipsen! Kan dock inte ge Enzion till min häst längre, men de va en annan story de... Ta gärna reda på vad S&R heter nu då :) Kan hålla med dig där med att de tar tid att få kvalite och fina hovar, mitt problem är dock inte att det är ngt fel på kvaliten utan jag behöver få dem att växa, växa, växa! (Fucking bad shoeing) Gärna fler tips...

Hiltons Hoof & health är det jag gett.

Vi brukar vara noga med att de får tillräckligt med kalcium (gör att hoven blir hård) och protein (gör att hoven blir elastisk) och då ffa proteinen lysin och methionin (mycket i bla lucern och linfrökaka, har jag för mig). Sedan ger vi alltid Kiselgur.

Vi har ju problem med kvaliten, så en av pojkarna får Ferriers Formula (köps hos vet, dyyr :crazy: ).

Andra tips är Biotin (en B-vitamin), Enzion (som du redan provat) eller ett tillskott som heter HoofMaker (om jag minns rätt) - har hört flera som det ena eller andra funkat jättebra för men vi har inte provat det själva.

Msm ger starkare hovar men är även nyttig på många andra sätt också.
Bra för både för människor och djur :)

min hästs hovar växer som ogräs. han får ffa mkt protein, det är ju cellernas byggstenar. det är även viktigt hur hästen skos! skor man för trångt så hemmas hovmekanismen och tillväxten försämras.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18