snabb hjälp angående höanalys??

solhattar

Trådstartare
Ska äntligen ta mig i kragen och göra en höanalys,men funderar vilken man ska ta funderar på grundpaket 2 men ska man ta socker och stärkelse med?? Hästarna har haft fång för många år sedan..Vet inte hur man brukar göra

Sv: snabb hjälp angående höanalys??

Om det är många år sen de haft fång, och 'thats it' tycker jag inte du behöver ta socker och/eller stärkelseanalys. Stärkelsehalten är generellt max ett par procent i normalhö, sockret kan ju diffa stort, men det är knappast ngn fara för dina om de ätit 'socker-oanalyserat' hö åren sen fånget och inte fått fång. (Dvs mest troligt inte är insulinresistenta).

Har de klarat gräs sen fånget än mindre anledning.

Nu vet jag inte vad som ingår i 'grundpaket 2' då du inte säger hos vem du ska analyser, men det du vill veta är TS, MJ, protein samt Ca, P och Mg. Dvs näringsvärde + mineraler. Ta det paket som du får det med i =)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
334
Senast: Raderad medlem 148240
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka