Snabb FrÅga!!

Trocadero_lover

Trådstartare
Hur lägger man ett jodopaxomslag på en hov??

Misstänker hovböld, eller att han har fått nåt sömtryck för han trampade av ena skon igår och blev rejält halt, hoppade av & lyfta upp hoven och då satt skon helt konstigt, jag drog då loss den & upptäckte att det hade börjat blöda.. blodet kom antagligen från ett "sträck" på sulan...därför misstänker vi hovböld...
Ringde min hovslagare som sa att jag kunde lägga ett jodopaxomslag på hoven, men hur gör jag det? :confused: Vad behöver jag? Vad jag vet så har jag bara jodopax från förra året.. alltså utgånget datum... kan jag använda det? Ska jag sätta på det nu ikväll & ta av det imorgon?

:crazy: :confused: :cry: :cool: :eek:

Sv: Snabb FrÅga!!

Du behöver utspädd jodopax (den du har går bra), bomull, linda. Dränk en så stor bomullstuss som behövs i jodopax. Lägg den i hoven (tryck in den så gott det går). Linda med lindan så att den täcker hela hoven och sitter (kan vara lite klurigt ;) ).

Om du inte tar av omslaget imorgon kan det vara bra med en påse, eller nåt som skyddar mot fukt och smuts, över. Jag lindade med en gammal benlinda (sån man knyter, den var inte så jätteelastisk) över alltihopa när min häst hade trampat på en spik för att han inte skulle slita sönder den "riktiga" lindan (det var inte blött ute då). Det satt dock inte kvar efter att han smitit ur hagen och rejsat en bra bit... :crazy: Men medans han höll sig i hagen funkade det bra.

M.

När det misstänktes hovböld på fd stallägarens häst och både veterinären och hovslagaren hjälptes åt sida vid sida, så tog dom gott och väl hela bommullspåsen och paketerade in hela hoven, indränkt naturligtvis, därefter många lindor runt så det skulle sitta, sist så drog hovslagaren på gaffatejp under själva hoven så det skulle finnas någon slityta och att fukt inte skulle tränga in. Det blev ett fint paket, men effektivt. Vet man inte vart bölden är kan man gott och väl paketera in hela hoven...men ta bort det dagen efter. Jodopax fräter.

Efter man har lindat hoven som de andra har beskrivit, kan man vira runt silvertejp. Funkar utmärkt och sitter kvar.

Mvh//LG

Åk in med hästen på närmaste klinik och gör en ordentlig undersökning. Samma sak hände mitt sto i somras. Jag hade flera veterinärer inkopplade på henne men hon blev inte bättre. Till slut åkte jag in med henne till Ultuna. Dom hittade genast en stor hovböld och senare även en hovbensfraktur!! Min häst fick lida i onödan i nästan en vecka, låt inte din göra det!!
Lycka till!!

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 895
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 611
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 896
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall