Smutsigt juver, något fel?

pinky

Trådstartare
Jag har lyckats äga enbart ston de senaste 15 åren, typ, men jag har aldrig varit med om detta.

De får alltid lite smuts på spenarna och mellan juverhalvorna, men det är ju oftast lätt (och skööönt! :D) att pilla bort regelbundet, men igår fick jag en riktig äckelattack!

Mellan juvren hade det bildats en tjock, gråbrun, illaluktande smet som var riktigt svårt att få bort. Till sist spolade jag rent allt med jodopax, men jag misstänker att det kanske inte är det bästa att använda.

Vad var det som hände egentligen? Någon slags infektion? (Fanns inga sår eller tecken på irritation i huden, inte igår iaf.) Vad kan man göra för att förebygga? Vad är det bästa att tvätta med, som inte kräver rinnande vatten? (Funkar inte på vintern i detta stall.)

Känns inte som att jag borde smörja med något, det blir ju mest bara instängt i fåran mellan juvren.

Någon annan som råkat ut för liknande?

En observation jag gjorde när jag hade nuvarande hästs mamma på foder var att hon inte alls hade lika djup fåra, juvret var liksom mer utvecklat/utspänt på henne. Ingen av mina tidigare ston har sett ut så, men så har de heller aldrig haft föl. Måste jag betäcka min häst för att slippa problem? :cautious:

Tvättlappar som man har till bäbisar.
Tack, det ska jag testa! :)

Diskuterade lite med kompisen idag, och vi kom fram till att hon förmodligen har en onormalt djup fåra. Det har hennes fölsto också, och den har inte blivit bättre när hon fyllt juvren. :(

Jag får vara mer observant och ha tvättlappar redo i stallet.

Sådant hade våra ston också.
Fast jag tyckte det luktade gott (typ persika). Men då fick jag aldrig någon negativ uppfattning på vad det var eftersom jag fick reda på från början att det är fullt normalt.

Men mig veterligen behövs det väl inte rengöras egentligen?

Mitt sto får något liknande. Hon har haft föl så nu samlas mycket mer där än vad det har gjort tidigare. Jag tycker att det är lite äckligt och brukar ha handskar på mig när jag tar bort. :)

håller man det rent och tort så borde det inte bli ngn fara :). hade inte låtit det vara helt med risk för skav och svamp.
hade tvättat ordentligt med vatten och en svamp, ev haft våtservetter och torkat då man ändå ryktar hästen.

Jag brukar faktiskt inte rengöra juvret på någon av mina hästar (annat än om jag tvättar/spolar resten av hästen). Det ser inte smutsigt ut och dessutom är en av dem inte särskilt förtjust i att man känner omkring där. Har dock haft hästar som älskat att bli kliade på juvren och de blev väl lite rengjorda genom att jag kliade dem där. För det mesta tittar jag bara igenom juvren och ser så att inget är onormalt.

Hade det blivit äckligt på något vis hade jag nog ringt veterinär och rådfrågat.

Jag har lyckats äga enbart ston de senaste 15 åren, typ, men jag har aldrig varit med om detta.

De får alltid lite smuts på spenarna och mellan juverhalvorna, men det är ju oftast lätt (och skööönt! :D) att pilla bort regelbundet, men igår fick jag en riktig äckelattack!

Mellan juvren hade det bildats en tjock, gråbrun, illaluktande smet som var riktigt svårt att få bort. Till sist spolade jag rent allt med jodopax, men jag misstänker att det kanske inte är det bästa att använda.

Vad var det som hände egentligen? Någon slags infektion? (Fanns inga sår eller tecken på irritation i huden, inte igår iaf.) Vad kan man göra för att förebygga? Vad är det bästa att tvätta med, som inte kräver rinnande vatten? (Funkar inte på vintern i detta stall.)

Känns inte som att jag borde smörja med något, det blir ju mest bara instängt i fåran mellan juvren.

Någon annan som råkat ut för liknande?

En observation jag gjorde när jag hade nuvarande hästs mamma på foder var att hon inte alls hade lika djup fåra, juvret var liksom mer utvecklat/utspänt på henne. Ingen av mina tidigare ston har sett ut så, men så har de heller aldrig haft föl. Måste jag betäcka min häst för att slippa problem? :cautious:
Så har flera av de ston jag skött haft. Och just som du säger har de haft lite hängigare spenar. Det blir som klegget i skapet hos valacker ungefär. Det har aldrig orsakat några problem alls. Jag har bara hållit efter hyfsat och torkat av boobisarna då och då :) Absolut inget att oroa sig för!

Jag tänkte också på kletet i skapet. På killarna har jag fått lära mig att om det blir mycket kan man göra rent genom att "tvätta" med vanlig barnolja. Geggan är mycket fet, fett löser fett så gojsar man på med barnolja löser det sig jättelätt.
Men handskar på! Snuskvarning på den lukten...

Sådant hade våra ston också.
Fast jag tyckte det luktade gott (typ persika). Men då fick jag aldrig någon negativ uppfattning på vad det var eftersom jag fick reda på från början att det är fullt normalt.

Men mig veterligen behövs det väl inte rengöras egentligen?

Tja, det kanske drar lite åt persika, men det är i så fall en svag ton mitt i den sura, instängda "kroppsdoften". :p

Låter ju ändå som att det inte verkar vara farligt, men jag vill nog ta bort det när det blir så där geggigt. Annars tycker jag det mest blir som smutsskorpor man kan pilla bort med fingrarna. :)

Jag tänkte också på kletet i skapet. På killarna har jag fått lära mig att om det blir mycket kan man göra rent genom att "tvätta" med vanlig barnolja. Geggan är mycket fet, fett löser fett så gojsar man på med barnolja löser det sig jättelätt.
Men handskar på! Snuskvarning på den lukten...

Olja kanske underlättar! Ska testa med det någon dag när jag kommer ihåg att ta med det.

Hon är fortfarande lite fuktig mellan tuttarna, men har inte blivit sådär supergeggig igen.

Olja kanske underlättar! Ska testa med det någon dag när jag kommer ihåg att ta med det.

Hon är fortfarande lite fuktig mellan tuttarna, men har inte blivit sådär supergeggig igen.
med tanke på ridsårs tråden, kan man inte ta potatis mjöl mellan juvret för att suga upp och så det blir smuts kakor i stället för gegga? lättare att göra rent då kanske?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka