Smulor i hovskägget

Grålly

Trådstartare
Mitt sto har, vid "klon" (är det en kastanj?) i hovskägget på bakhovarna en massa grå smulor. Det känns likadant som klon, men i små smulor. Jag har aldrig ens tänkt på det, utan det har liksom alltid varit där. Hon får lite ont när man pillar där, men hon verkar inte störas av det i övrigt. Det är som mest närmast klon, och närmast huden, blir mindre och mindre längre ut på stråna och längre ut från klon. Det är alltså endast i hovskägget i bakre hovarna, och går inte upp på benen eller ned i karleden.

Vad kan det vara?

Sv: Smulor i hovskägget

Vad är det för typ av häst du har?
Är det en häst med mycket hovskägg typ tinker eller shire, kan det ev vara ett tecken på fotskabb, som inte är alltför ovanligt på dessa hästar.

Hittade också konstiga "smulor" i hovskägget på min häst idag efter att jag duchat honom.
Såg ut som gammalt lim, typ. Och, ja , jag sköljde väldigt noga efter dushen.
Har aldrig sett det förut och huden under är helt normal.
Någon som hat en tanke om vad det kan vara?
Till lilith: Jag har en Nordis

Om hästen inte ömmar, inte kliar sig på benen, inte sparkar med benen, inte har några sår eller "mugg" så behöver det inte betyda något. Det kan vara vanligt "mjäll".

Men finns det andra symptom eller om hästen har problem av det kan det vara idé att kolla upp så att det inte är fotskabb.

Mitt shiresto hade fotskabb när vi köpte henne men besiktningsveterinären trodde det var mugg. Hon hade stora hudflagor i hovskägget, en del förhårdnader i huden och även vissa förändringar på sporrarna. Inga muggbehandlingar hjälpte, men efter behandling mot fotskabb så försvann alla symptomen. Vad jag vet så är det ganska vanligt med fotskabb på ffa shire- och tinkerhästar.

Tror inte min häst har fotskabb.
Men, har för mig att jag läst någonstans att precis om du skriver at det är vanligt hos Shirehästar.
Hur behandlarman det då? Hexocil eller?

Kallblodstravare. Hon har ju en del hovskägg, men inte att jämföra med tinker och shire dock.

Som jag sa, hon ömmar när man rör där. Kanske borde ta vet. så han får ta en titt då. Tackar för svaren!

Jag behandlade med Frontline på alla fyra benen. Och det fungerade bra på mitt sto.

I förebyggande syfte använder jag Switch inte bara från öron-svans, utan lägger även en sträng runt framknä/hasor.

Ok, jag får avakta på in häst, har som sagt aldrig sett det tidigare.
Min nordis har eksem, men har aldrig förr sett något i hovskäggen.
Ska kolla väldigt noga i fortsättningen.
Vad beror fotskabb på då? Varför får hästarna det?

det är ingen klo utan sporren, en rest från hästens utveckling (i tusentalsår dvs, inte din hästas livstid)

sporren kommer ut från ett hål i huden och huden kan bli torr runt om "hålet".. ömmar hästen är den aknske öm runt sporren, klipp av den om hästen kan "slå i" den.. själva sporren är som en mjuk nagel, inget som gör ont att klippa av dvs..

ömmar hästen normalt (ex lika mycket som när du petar ett finger i hästens mage?) så kanske hästen bara är känslig där..

vilken färg har huden där du säger att det "skorvar" sig? frisk? sårig? torr?

Ja, jag kom på att det heter sporre, men jag var tvungen att hitta ett bättre ord i brist på det riktiga.. Det är sent och jag är trött ;) Ni förstod vad jag menade, så det funkade ju.

Man ser egentligen inte så mycket hud, det är mest hår och sedan de där vita smulorna. Det är inte rött i alla fall.

Hon ömmar så pass att hon reagerar, men man kan dra bort smulorna försiktigt på vissa ställen med kam utan att hon blir galen, men visst reagerar hon.

Fotskabb är en parasit som trivs i rikligt hovskägg. Därför kan fotskabb lätt sprida sig mellan hästar. Även hästar med lite hovskägg kan drabbas.

Förr i tiden var den vanligast på ardennerhästar, men den var nästan försvunnen ett tag. Med alla importer av hästar med mycket hovskägg så har fotskabben kommit tillbaka till Sverige i stor utsträckning.

Vill du veta mer så finns det mycket att läsa om fotskabb på Svenska Tinkersällskapets hemsida: http://www.svenskatinker.se/folder_fotskabb.pdf

Om din häst har problem med exem så kan det vara värt att kolla upp så att han inte har fotskabb. Ibland sätter sig fotskabben även på resten av kroppen och kan ge symptom som liknar de eksemhästar har. (Mer information om det finns också på STS:s hemsida).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 412
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 539
Senast: tara
·
Hästvård Jag behöver lite idéer vad som kan ha drabbat min treåring.. Både jag och veterinärer går bet.. hästen går barfota, med kompisar i...
2
Svar
25
· Visningar
5 302
Senast: Bison
·
Hästvård Vet att det redan finns trådar om det här ämnet men vill ändå skapa en ny, dels för att jag vill ha erfarenheter från vad detta kan vara...
Svar
0
· Visningar
792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka