Smrp - från % till g/kg

Salandge

Trådstartare
Skulle någon vänlig själ kunna berätta hur man räknar om näringsämnena angett i % till g/kg foder?? :confused:

Jag var inne på svenska foders hemsida och kollade på Hippos sortiment och på deras produktblad står det t.ex. Smrp 8,0% Ca 0,7 % (hippo müsli tävling)... Är det så enkelt att Smrp då blir 80 g/kg, Ca 7,0 g/kg osv...:o
 
Sv: Smrp - från % till g/kg

Ja jag har för mig att det är så enkelt :D (för det är väl så man räknar?? :o är liiiite osäker..)
Man flyttar väl kommat åt höger?
Tex 13,0 % Smrp är 130 g smrp, och 0,3 % Ca blir 3 g Ca..??

Det där hade jag också problem med förut.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Smrp - från % till g/kg

Haha.. Ok, tack! Inte bara jag som stundvis lider av akut minnesförlust alltså!? :D
 
Sv: Smrp - från % till g/kg

:)
Nä du är inte ensam.
Det drabbas jag ofta av :angel: :D
 
Sv: Smrp - från % till g/kg

Jaa, så enkelt är det. Nu ska mattepedagogen ge dig ett tips, så du kommer ihåg det här om ett år också ;)
% är samma sak som hundradelar.

Så vill du veta hur mycket 8% smrp är i g/kg, så tar du bara:

8% = 8/100 (8 hundradelar)
1kg = 1000 g
8% av 1000g är då 8/100*1000g = 80g
 
Sv: Smrp - från % till g/kg

Haha... Tackar! Det är egentligen pinsamt för med tanke på den utbildning jag går borde jag kunna sånt i sömnen... :p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är helt novis på att räkna foderstater, sitter med mitt livs första grovfoderanalys i näven och har använt "hästsveriges"...
Svar
11
· Visningar
3 238
Foder & Strö Följande värden fick jag på hösilageanalysen: TS: 59,6 % smrp häst: 35 g/kg foder energi häst: 5,6 MJ/kg foder Ca: 4,2 g/kg TS P...
Svar
2
· Visningar
4 111
Senast: Majskolven
·
Foder & Strö Min dam är i behov av ett foder med mkt protein men inte fullt så mkt mj...har funderingar på att blanda ut ett müsli-foder med kvarnbys...
Svar
5
· Visningar
1 027
T
Foder & Strö Ska räkna lite på foderstat hippocampus tänkte jag. Där ska man ange mineralerna i g/kg foder och på min analysrapport har jag fått dem...
Svar
1
· Visningar
773
Senast: Ireland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp