Smörblommor och smörblommor....

L

Lejonel

... så långt ögat kan se. Jag har väldigt mycket smörblommor i den ena hästhagen. Jag har för mig att dessa är giftiga, eller har jag fel? Mina hästar äter dem inte iaf.
Jag skulle vilja få bort dem ur hagen. Är det någon som kan några knep eller finns det några djur man kan släppa in för att beta bort dem? :confused:

Sv: Smörblommor och smörblommor....

Giftiga å giftiga, men oätliga för häst iaf. Därför ratar dom just smörblomman.
Jag vet inte nått djur som äter den växten.
Den brukar alltid vara kvarlämnad på grönbeten oavsett om häst, får ellet ko har gått där.

Vi har smorblommor i hagarna, och vara hastar ater dem!!
Det ar inte fel pa nagra utav dem heller, utan de tavlas och tranas som de alltid gjort.

tror att det har ngt med kvävetillförseln på betet att göra... :crazy: :confused:

Brukar komma till rätta med det hela om vallen plöjs upp och sås om....

Jag tror inte att dom är giftiga, men däremot osmakliga. Hästarna sortrerar ju bort dem mycket noga.

Mina getter däremot, dom äter glatt smörblommorna, trots att dom har annat att välja på. Men getter är ju lite speciella, dom äter ju i princip allt... Inkl skräppor... :crazy:

Ett tips som funkar, om man inte vill plöja upp vallen, är att slå av smörblommorna, med lie eller annat, beroende på hur stort det är och om man kan köra med traktorn. När dom torkat några dar brukar dom slinka ner, dom blir tydligen godare då.. :d

För övrigt så är det ju bra att köra över hela betet, och putsa alla rator om man ändå är i farten. Minskar parasitförekomsten, OM man gör det när det är soligt och varmt. Då torkar inälvsparastierna som bor runt bajshögarna ut och dör.(inte alla, men en hel del..) Är det regningt och fuktigt så sprider man bara ut parasiterna över ett större område, så det är inte bra.

Eller skaffa djur att växelbeta med... Ex kor, får eller getter... :) Vilken sort som passar beror givetvis mest på staketet...
Vad gäller betesförmågan är dom ungeför lika..

Häls Embla

Det är nämligen kor som har gått på betet två år i rad nu. Har gått hästar de andra åren. Men det är sedan korna har betat därsom alla smörblommor har kommit. Det har kanske varit några innan,men nu har det verkligen exploderat.:eek: Det är gult överallt. Vi får väl låna lite getter/får, eftersom största delen av hagen är väldigt kuperad på vissa ställen.
Bajset behöver jag inte tänka på det "mockar" jag bort när det börjar bli för mycket på deras bajställen. Blir lite jobbigt ibalnd eftersom hagen är väldigt stor. Men vad gör man inte för sina älsklingar :love: ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jaha, konstigt att getterna inte blir sjuka då... För dom äter glatt smörblommor...
Och giftet går väl ur när de torkar, för i hö äter ju hästarna upp dom.

Getter och även får klarar mycket konstiga saker som andra skulle dött eller blivit sjuka av. Tex får kan ju äta stora mängder arsenik utan att för den skull tuppa av ;).

Jag må vara bilnd, men jag se inte alls vart det står att smörblomman är giftig där :o

I högra menyn finns en dödskalle...där finns de flesta giftiga växter.

Finns det något djur som äter brännnässlor då??? Det är ju en sådandär riktigt jobbig växt som bara blir större och fler för varje år.

Du menar nässlor i själv hagen va ? Brännässlor växer på kväverik mark...oftast där det är mycket skit...Tex i hästarnas toaletter, på dyngstacken osv..De har dessutom underjodriska löpare villket gör att de växer i stora bestånd samt breder ut sig relativt fort. Brännässla är svår att utrota, men har märkt att om man sköter sina hagar i form av att INTE låta det bli för mycket skit överallt kan man hålla ned beståndet...att gräva upp plantorna kan också hjälpa. Annars får du plöja upp och börja om.

Jag slår dem med lie, efter en dag käkar hästarna med förtjusning. Annars kan du torka och använda till vintern, bra med C-vitamin.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

det finns massa smörblommor på betet där min en häst går, men ingen av dom hästarna äter dom.

min ponny och de övriga i hagen sorterar väldigt noga bort dem, men så släppte vi in ett par getter som sagt tre dar medens hästarna ändå var på tränings läger. Och dom klagade minnsan inte utan åt med förtjusning.. där emot korna som går på andra sidan sjön lämnar också kvar dem.

Så det är väl getter som sagt som äter dem, får hyra in ett par för en vecka eller nått ;P

Gick och kollade upp lite info om smörblomman. "Håll hästen frisk" säger följande om smörblommor: "Många av våra växter, som tex smörblomma, misstänks ge förgiftningsfall, men de har ofta en smak som gör att de ogärna äts av hästarna." (s. 198)

Tittade även i boken "Farligt ofarligt? från giftinformations centralen (riktad till människor) och de sa: "Gemensamt för alla är att hela växten innehåller irriterande ämnen, bl a en flycktig olja, protoanemonin. Halten varierar mellan olika arter och mognadsstadier där blommande växter har högst halt. Dessa har en skarp smak varför förtäring av stor mängd växtdelar är osannolik. Kontakt med växtdelar kan ge hudbesvär" (s. 105)

Det jag kom ihåg i huvudet om smörblomman var att förtäring kan orsaka blåsor i munnen på hästen, vilket verkar stämma in på reaktioen hos människor med hudirritation. Eftersom det även är det ämnet som ger den äckliga smaken så förklara det även varför hästarna äter växten torkad. Ämnet ångar bort vid torkningen!

Ang brännäslor så äter de flesta hästar dem färska. Har hört att de har tillräkligt tjocka läppar för att brännässlornas "taggar" med gift inte ska tränga igenom och bränna dem.

Jag har då aldrig haft några djur som äter nässlor färska, och jag har haft både nöt, getter och häst..... Men torkade så slinker dom ner...

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
344
Senast: tanten
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve