Smittsamma sjukdomar, hänsyn mot andra hundägare bla bla bla..

Nikkis

Trådstartare
Åhhh, jag är SÅÅÅ flyförbannad att det finns bara inte!:mad:

Kan börja länka till min gamla tråd som har lite med ämnet att göra; Länk
Sen även säga att vi fick förhinder i fredags och ska till vet. med hunden imorgon ist.

Till händelsen idag då. Gick själv ner till stranden för att låta hundarna bada lite. Dit kom även vår granne/vän med sin hund.(Vi känner alltså X rätt väl sedan tidigare, och har alltid tyckt att X är 'OK' s a s)
Iaf så sitter vi och snackar lite medans vovvarna(mina) lattjar i vattnet. När Nero 'harklade' till sig så tog jag upp detta(igen) med att vi ska till vet. imorgon för att undersöka saken osv. Tilläggas bör att hon visste om att N 'låter konstigt' då jag träffade henne i affären tidigare i veckan(Utan hund).
Så frågade hon om han har sk 'innåtvända nysningar' och jag sa att "Nej det har han inte, jag skulle inte tro att det är noskvalster, men man vet aldrig".
Då kläckte hon vackert ur sig "Ja, men det är säkert det, du vet Alla hundar här har det, även min..."
Jag satt och såg ut så här (BOKSTAVLIGT) :eek::eek: följt av :mad:
Och sa, "Ja men det vore då typiskt om dom fick det av just DIN hund(som för övrigt leker med traktens Alla hundar *Fan att jag är så dum*) då det är den enda hunden som våra får hälsa på!"

Jag låter alltså inte mina hundar få hälsa på allt och alla just för risken av diverse smittsamma sjukdomar. Det finns ett fåtal utvalda som jag 'litar' på, men jag trodde(naiv som jag uppenbarligen är då) att åtminståndet X hade sagt till om hennes hund var sjuk eller dyl. då hon Vet mkt väl vad vi går för och tycker om saker och ting, framförallt när det kommer till våra djur.
X förklarade sedan att hennes hund haft detta sedan i höstas och hon behandlade en gång men det kom snabbt tillbaka, för som sagt - "allas" hundar häromkring har noskvalster och sen att det är så dyrt att behandla.:cool:

Jag gick snabbt därifrån kan jag lova, måttligt förbannad, chockad och besviken, X av alla dessutom... Mina hundar har aldrig haft ngt skit förr, och ska än mindre få det nu, iaf aldrig igen.

Alltså, jag vet inte vad jag ska säga, jag är totalt mållös...

Jag kom även direkt att tänka på en gammal tråd här inne på Hund, om just detta ämne; Ska man som hundägare till en 'sjuk hund' varna ägare med 'frisk hund' om det, eller ska man som hundägare (till frisk hund) fråga allt och alla?

Jag kan bara utgå från mig själv, och svaret är Självklart att Jag som ägare till en sjuk hund varnar och säger till andra hundägare om 'risken' innan ett eventuellt möta mellan hundar, än att skita i det och medvetet riskera att smitta andra friska hundar.

Det är sån fruktansvärt jävla dålig stil av dessa hundägare som Inte öppnar sin käft och varnar innan, så att jag som (ansvarsfull)ägare till (frisk) hund får chansen att välja om Jag vill låta hundarna få hälsa eller ej, vetandes om risken liksom!

Så jag undrar; Vart står Ni i denna fråga? Vilken typ av hundägare är Du?

//En ngt upprörd Nikkis som kommer dra med Hela hundgänget till vet. imoron för att undersöka och ev. behandla dem!

Ursäkta eventuella stavfel, men det är mitt minsta problem att bry mig om nu..

Senast ändrad:
Sv: Smittsamma sjukdomar, hänsyn mot andra hundägare bla bla bla..

SJÄLVKLART så ska man varna om man har en hund som är sjuk. Allt annat är ju så dumt så det inte är klokt.

Självklart varnar man om ens hund har något smittsamt, men framför allt - man håller sig ifrån andras hundar tills smittrisken är över. Varför utsätta andra hundar i huvud taget ???
Tycker jag!

Exakt, Tack!:bow:

I min värld finns inte valmöjligheten om att Inte säga något.
Jag skulle skämmas som en riktigt dålig hund om jag knep igen och medvetet tillät en 'sjukom' sprida sig.
Jag kan bara Inte förstå att det finns så respektlösa människor som gör sånt medvetet.

Min(a) hund(ar) kanske reagerar mkt värre på smittan än andra hundar.
Och hur kul blir det på en skala för mig då? Att först gå och oroa mig för hundarnas hälsa, för att sen göra Allt i min makt för att undvika att det sprider sig vidare och utsätter ngn annan stackare för samma börda och sist men inte minst-stå för kostnaderna för att behandla 3 hundar, varav 2 st av Stor size!
Nu är jag personligen aldrig snål när det gäller djuren, men jag hade mkt helldre velat lägga pengarna på ngt annat skojjig som inkluderar djuren än att lägga det på vet.kostnader + behandlingar för att ngt pucko tyckte att det inte är en Big deal!:cool:

Självklart varnar man om ens hund har något smittsamt, men framför allt - man håller sig ifrån andras hundar tills smittrisken är över. Varför utsätta andra hundar i huvud taget ???
Tycker jag!

PRECIS!
Det är ännu en sak som blir ett problem hos oss. Vi har det sk "Noll koll gänget". Det är ägare + hundar som ska hålla sig på ett behörigt avstånd från mig och mina hundar, då jag vet att vissa av dessa (både ägare som hund) är mentalt ostabila, bär säkert på ngn smittsam sjukdom samt att ägarna verkligen har NOLL KOLL på sina hundar (därav deras smeknamn, hehe)
Dom springer vind för våg lösa i skogen och leker rövare, springer fram till allt som dom får syn på, likaså oss.
Så bara där ökar risken för smittöverföring när dom låter sina hundar göra exakt vad dom vill. Nu har jag såpass god lydnad på mina hundar att dom aldrig springer fram till andra.

Men det är inte det lättaste om man går i skogen och det kommer ett helt gäng med byrackor som ska fram och jag får skrika åt dessa ägare att kalla tillbaka hundarna/koppla dem samtidigt som jag schasar iväg dem och håller borta från mina egna hundar.
Och jag säger direkt-jag tvekar Inte med att ta till våld för att få bort dessa hundar från mina egna, vilket jag även har gjort och några av dessa jyckar har redan lärt sig att man ger blanka fan i oss.:devil:

Senast ändrad:

*Lånar min egen knapp*

Kom att tänka på, finns det inte ngr regler för sånt här? Typ går det inte under strikt hundägaransvar att ens hund inte ska orsaka andra 'skada' eller utsätta andra hundar/djur för 'onödigt lidande' genom att medvetet smitta dem, eller vad som helst?

just när det gäller noskvalster är det visst så att en stor del av alla hundar bär på kvalsterna utan att visa några symptom, så det var kanske det X syftade på? om du söker på noskvalster kan du säkert hitta gamla trådar med länkar till vidare läsning.

min labbe verkar vara väldigt känslig för kvalstret, han har nog behandlats en fyra fem gånger tror jag. schäfern har bara visat symptom en enda gång, trots att hon säkert varit smittad de andra gångerna.

Så fruktansvärt oansvarigt att inte upplysa om att hunden är sjuk! :mad:
När Rover hade kräksjuka försökte jag t o m att i största möjliga mån rasta honom där andra hundar inte skulle gå och nosa för att minimera smittrisken(fast det var lite klurigt när han mådde som sämst och han knappt kunde gå någonstans eftersom vi bor i ett hundtätt område).

ska kanske tillägga att jag håller mig hemma om jag misstänker att mina hundar är smittade. de får givetvis inte hälsa på några andra hundar, jag klappar inte några hundar och jag meddelar dem vi har träffat tidigare att vara uppmärksamma. dessutom låter jag bli att vistas där det finns mycket andra hundar, som rastgårdar och BHK.

På X lät det inte såsom du beskrev, utan att 'alla' vet att deras hundar är smittade men bryr sig helt enkelt inte, hon blev själv lite chockad över att jag sa att mina hundar inte har ngt och därför jag reagerade som jag gjorde. För hon trodde uppenbarligen att mina hundar också var smittade sedan läänge och jag visste om det.:crazy:
Sen blir det som en ond cirkel hos 'Noll koll gänget' då "hundarna får det ändå igen, så det är ingen mening att behandla", typ.
Jag å andra sidan har ingen som helst kontakt med dessa hundägare och håller mig borta från dem då jag sett och vet vad dom går för. Däremot så är X både granne och vän till oss sedan tidigare, så henne trodde jag faktiskt gott om..

Jag är likadan. När min unghund hade spolmask som valp så var jag så jäkla noga med att rasta honom där jag visste att det knappt går ngt folk, och så plockade jag upp bajset super noga efter honom då jag inte ville att ngn annan hund skulle gå dit och nosa och kanske få det själv. Nu vet jag inte om just (spol)mask kan smitta så 'enkelt' men jag tar det säkra före det osäkra helt enkelt, har alltid gjort det.

Sen är det inte så jätte fräscht att lämna bajs fullt med mask heller, om så djupt inne i skogen:D

Bara himla synd att inte alla tänker så och är måna om resten av sin omgivning.

Jag skrev ju om detta tidigare i en tråd, det kanske var den du menade?
Länkar

Men håller absolut med om att man behandlar sin hund mot smittsamma sjukdommar om man har RESPEKT för andra hundägare. Även fast inte hund nr 1 reagerar nämnvärt kanske hund nr 2 gör det. Kan disskutera sånt här i all oändlighet :o.

Ser det som en självklaret att alltid informera om ngn av mina hundar har ngt smittsamt, dessutom så håller jag dem ifrån andra hundar så gott det går dvs undviker de mest hundtäta vandringstråken osv .

Har en kusin som skaffat sig en underbar blandrastik. Varav hon kommer hem till mig för att vi skulle gå ut på promenad när hon precis innan de får hälsa på varandra säger att tiken har spytt hela natten och har diareé.
Jag blir smått irriterad och säger att jag inte vill gå ut tillsammans med hennes hund innan hon slutat spy/ha diareé.
Min kusin blir skitsur och tycker att jag överdriver, vänder på klacken och nästa springer ifrån mig. Pratar inte med mig på flera dagar.. Men hallå eller, människan är snart 30 år och tar det som om jag sagt ngt jättepersonligt. :crazy:

Det var precis den tråden jag tänkte på!:laugh:

Ja men visst är det så, sen tycker jag att det är en självklarhet att behandla sin hund mot eventuella parasiter/ngn annan form av sjukdom, det är för hundens och för omgivningens skull man gör det(om det är ngt smittsamt alltså), tycker jag.
Det är rent BS att säga så att den ändå får det igen, liksom vad tusan är det för ursäkt!? Se då TILL att hunden Inte får det igen, genom att begränsa antalet andra hundar den träffar, framförallt sålla bort dom som man vet inte behandlas och därmed kan smitta!

Åh blir tokig på sånt här, och även jag kan babbla om detta i evigheter:p

Men shit, att man ens åker bort med hunden när den har spytt och haft diareé hela natten!?:crazy:
Kanske lite barnsligt gjort att ta åt sig på det viset som din kusin verkade göra och springa därifrån... Du tänkte uppenbarligen på det bästa för din hund, inget att bli så sur över.
Men du hade iaf 'tur' att hon sa det innan mötet med hundarna, så att du fick valmöjligheten. Att hon sen sa det precis innan, har hon enbart sig själv att skylla på, hehe.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 967
Senast: Milosari
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 899
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 306
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 837
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross