smittfrihetsintyg

nocki

Trådstartare
läste TR, och som ny distansryttare ( eller blivande) undrar jag vad smittfrihetsintyg är... för mej betyder det att man var gång innan en tävling måste ha HEM veterinären för att inspektera alla hästar i stallet..
Sedan undrar jag vad de menar med "huva" är förbjudet, jag vet vad blinkers är, men huva?
Får man ha flugmössa? altså en sådan öron mössa som hoppryttare ofta har?
Kommer ni på något specifkt nybörjarfel, så berätta gärna.... jag är så sugen på att sätta igång NU!!!:banana:

Sv: smittfrihetsintyg

hm så många som läst, men ingen som kan ge svar?

Kan det vara som i Norge, att man måste ha en underskrift av stallchefen att hästar är veterligenfriska? :confused:

jag har själv bara skrivit på att alla i närheter så vitt jag vet är friska... tror inte man ska behöva ta ut vetten o kolla ALLA hästar!

Står det i TR 1 eller &? Paragraf? Jag har faktiskt inte hört uttrycket förut, men alla TR är ju uppdaterade 2008 så visst kan det kommit till nya uttryck. Spontant tänker jag att det är detsamma som gamla hästägarförsäkran, men jag vet inte. Vi får väl läsa på och se vad de menar.

Är det inte frågan om pappret man skriver på inför tävlingen där man intygar på heder och samvete att hästen inte varit sjuk eller utsatt för smitta 14 dagar (eller hur det nu var) före tävlingen?

Tror det hette "Hästägarförsäkran" förr.

Trodde man tagit bort det och att man i och med anmälan automatiskt försäkrar ovanstående.

Eller hur står det i TR?

Är det inte frågan om pappret man skriver på inför tävlingen där man intygar på heder och samvete att hästen inte varit sjuk eller utsatt för smitta 14 dagar (eller hur det nu var) före tävlingen?

Tror det hette "Hästägarförsäkran" förr.

Trodde man tagit bort det och att man i och med anmälan automatiskt försäkrar ovanstående.

Eller hur står det i TR?

moment 631 står det i, kan tyvärr inte kopiera texten i TR, men snälla läs själva jag fattar nada.http://www2.ridsport.se/files/%7B4AFED361-DC5C-44F8-89F0-AEDB85D78BE8%7D.pdf

läste TR, och som ny distansryttare ( eller blivande) undrar jag vad smittfrihetsintyg är... för mej betyder det att man var gång innan en tävling måste ha HEM veterinären för att inspektera alla hästar i stallet..
Sedan undrar jag vad de menar med "huva" är förbjudet, jag vet vad blinkers är, men huva?
Får man ha flugmössa? altså en sådan öron mössa som hoppryttare ofta har?
Kommer ni på något specifkt nybörjarfel, så berätta gärna.... jag är så sugen på att sätta igång NU!!!:banana:

Hej!

Såg också detta i TR att hästen skulle anlända frisk och med smittfrihetsintyg. Eftersom jag inte vet vad detta är så ska jag ringa till Ridsportsförbundet och fråga.

Huva är samma sak som flughuva, flugmössa. Men här menas nog inte (även om dessa inte heller blir tillåtna i och med namnet) de flughuvor som används för mygg och knottbekämpning och som vanligtvis ses på hästar i hagen. Utan här menas nog (i första hand) den lite elegantare huvan som kommer i en uppsjö av färger och som är vanliga inom hoppningen. Huvan kan dölja att hästens öron är fullproppade av tvättsvampar eller också finns den att köpa med tillhörande rejäla öronproppar, vanligt inom travet. Då vill man kunna dra ur öronproppen på upploppet, varför det sitter en lina till "tussarna". Men vad jag förstår av texten så blir ju alla dessa "huvor" förbjudna och och med samma eller likartade namn.

Hej!

Såg också detta i TR att hästen skulle anlända frisk och med smittfrihetsintyg. Eftersom jag inte vet vad detta är så ska jag ringa till Ridsportsförbundet och fråga.

Huva är samma sak som flughuva, flugmössa. Men här menas nog inte (även om dessa inte heller blir tillåtna i och med namnet) de flughuvor som används för mygg och knottbekämpning och som vanligtvis ses på hästar i hagen. Utan här menas nog (i första hand) den lite elegantare huvan som kommer i en uppsjö av färger och som är vanliga inom hoppningen. Huvan kan dölja att hästens öron är fullproppade av tvättsvampar eller också finns den att köpa med tillhörande rejäla öronproppar, vanligt inom travet. Då vill man kunna dra ur öronproppen på upploppet, varför det sitter en lina till "tussarna". Men vad jag förstår av texten så blir ju alla dessa "huvor" förbjudna och och med samma eller likartade namn.

det var ju trist med huvorna, då min är super kännslig fot flugor och annat äckligt som surrar i luften.. Men jag kan för övrigt inte läsa i TR att öronproppar är förbjudet, bara huvor.. så det är väldigt fel formulerat om det är såkallade ryckhuvor som ej är godkänt.
Man kan ju ha öronproppa utan huvor...
ja jag kom på det! Jag kan ju då ha öronproppar.. om man nu får ha det.. för det jag vill undvika är ju alla flugor och annat skit som vill IN i öronen...

skrev faktiskt ett mail till Ridsports FB, ang detta och har inte fått svar, ringde även, men ingen svara så prata in på telsvararen...

Har nu ringt och pratat med en super trevlig tjej på ridsports förbundet!
Hon sa att det ALLTID stått så i TR!
Men hon tyckte också det lät konstigt så hon hade ringt runt lite...
Hon sa att vi bara kunde strunta i detta intyg TILLS det stod i en propp att vi var tvugna att ha det med.
Jag fråga då var vi får tagi ett sådant intyg.... och hur det ska se ut.
För som jag sa till henne det enda smittfrihetsintyget jag någonsin KÖPT var från jordbruksverket och kosta 1500 kr... för export av häst, men det hette smittfrihetsintyg.
Hon skulle ta reda på mer för som hon sa man kan faktiskt inte Goggla på det...
Så jag återkommer med mer info så snart jag vet!:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Utreda för allergi eller inte

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka