smått panik nu

vinkelina

Trådstartare
nå, hingsten som jag hade valt, så har flyttat 600 km, kommer att betäcka naturligt, har tyvärr inte möjlighet att åka dit. pluss att nya ägaren har höjt alla avgifter *morr*

så nu söker jag på nytt med ljus o lykta

men har ett par frågor

1. när börjar de bli för sent att betäcka?

2. hur nära släkt är ok? hittade en hingst som verkar ok, men de har en gemensam släktning är hennes morfar. hans farfar, är de för nära

3. hur tusan gör ni när vi väljer hingst. sitter o kollar en massa bilder på nätet.
rasrena, ja, bra lynne, mycket viktigt, max 160 cm gärna goda dressyregenskaper. men de finns ju så många sådana

4. allt annat som e bra att veta

Sv: smått panik nu

Vilken ras gäller det? Det blir lite lättare att hjälpa dig då.

Avelssäsongen stänger med inseminationer mitten av augusti. Så du ska ju helst försöka en gång denna månaden iallafall... för om stoet inte tar sig så har du en ny chans nästa månad med...

Är hennes morfar och hans farfar samma häst?

Fråga nr 4 är ju helt omöjligt att svar på helt kortfattad.

Berätta om ditt sto vad är hennes possitiva resp negativa egenskaper. Hennes ras, stamtavla osv.. mycket du måste berätta för att kunna få hjälp.

1. augusti kommer fölet i juli och senare vill man nog inte ha ett föl

2. nej det är inte för nära om du tycker att det är en bra häst att ha i stammen (kallas linje avel)

3.Jag försöker att ha sett dom själv innan, jag har ju inte så många hingstar att välja på i min ras. Så först tar jag bort alla som är skimlar, då min andra avelsförening inte godtar skimmel och sen har jag 2-4 kvar på rimligt avstånd.(Mina hästar är knabstrupper och welsh PB) Sen går jag mycket på magkänslan det måste vara en hingst jag gillar och som är lik mitt sto så att hennes goda egenskaper blir kvar, även i avkomman.

japps, har en finnhäst

hade planerat föl med karl-hemming, men han blev plöstligt såld, stod annars i "granngården" o iom att ja blev lovad, så har ja ju slutat söka

då hon e efter vinkaus så måst de va en med BRA humör, är en liten arbigga ja har

Ja det var ju synd, Hemming är ju jättetrevlig! Min gamla medryttarponny ligger faktiskt begravd i Hemmings gamla hage hemma i Korsholm, haha.

Har du tittat på Vihi-Totti? En av mina favoriter bland finnhästhingstarna. ;) Lär ju ha trevligt lynne också.

tyvärr är de så att ja inte vågar chansa på att låta bli att betäcka, tyvärr då min häst redan är 17 år

du kan ju gissa om de harmar. va o kolla på honom i våras, o då stod ägarn o rykt honom i svansen, utan att han brydde sig

funderar lite på en ponnyhingst, alltså finnhäst av ponnymodell, har hittat en söt :)

men hur stor kan avkomman bli, stoet ligger på 156 cm o hingsten på 142, kan ja hoppas på en på ca 150 då?

Klart du kan vänta, 17 år är ingen ålder för avel ;)
man får titta bakåt om man ska kunna gissa mankhöjd på en häst, min "stora" knabstrupper har en mamma på 142 cm och en pappa på 158 cm och kommer att bli 147 cm, många, många har sagt att han kommer växa över men jag hade rätt han blir inte över ponny mått :D

Liknande trådar

A
Avel Är lycklig ägare till 2 ston med Gletness Rockall :love: i stammen (farfar till den ena och morfar till den andra). Funderar lite...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: gonkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka