Smärtlindring för häst

M

MarianneS

Vilken typ av smärtlindring är vanligast? Vid "allmän" smärta tex fång, hälta, onda leder etc?

Man hör en massa förkortningar "butta", "sulfa" m.m. Kan någon förklara för en som inte vet så mycket?
(Friska och kry hästar som man har!:rofl::rofl::rofl:)

Sv: Smärtlindring för häst

Finadyn är väl det som man främst använder som smärtlindring, Fenylbutazon eller butta är antiinflammatorisk pararellt med smärtlindrande. Även finadyn är antiinflammatorisk, dock har jag uppfattat det som att Finadyn är mer smärtlindring än Butta som är mer antiinflammtorisk.

Sen finns även en flytande variant som jag faktiskt inte minns namnet på just nu. Men den är av samma slag som Fenylbutazon, och används på samma sätt.

Någon annan som vet jag jag far efter?

Ja men visst, ibland tappar man saker och ting på vägen ffa när det gäller ord, benämningar och namn. Detta var ett sådant fall, när hjärnsläppet blev ett faktum.

Både Butta, Finadyne, Metacam och Cronyxin är vad man kallar NSAID preparat. NSAID = Non Steroid Anti Inflammatory Drugs. Alltså icke steroida antiinflammatoriska läkemedel. De är av samma typ som Magnecyl, Ipren och Alvedon.
De kan ha lite olika effekt beroende på var skadan sitter. Gemensamt för dem är att de är antiinflammatoriska och smärtlindrande.

Alvedon (paracetamol) är inte ett NSAID.

*kl*
På häst har man tyvärr inte så mkt annat än NSAID att tillgå som smärtlindring. I samband med sedering ges ibland opioider (butorfanol, t ex Butador eller gamla Torbugesic). Dessa preparat är mer potenta som smärtlindrare, men har samtidigt en del oönskade bieffekter. Butador (ny på marknaden) har indikationen att ges ensamt (som injektion) vid smärttillstånd, så det kan hända att dessa prep kommer.

NSAID utövar sin smärtlindrande effekt genom att bryta kroppens inflammatoriska process. Alla NSAID verkar på så vis, men på lite olika nivåer i reaktionen. När man använder de olika substanserna/preparaten är ganska slumpmässigt... Finadyne och butta är t ex lika antiinfl o smärtlindrande båda två. Det har däremot visat sig att olika individer reagerar olika på olika preparat och efter vad jag har fått lära mig är Fenylbutazon det mest effektiva preparatet vid exempelvis fång.

Biverkningarna på de olika NSAID-preparaten är ungefär desamma, skillnaderna i FASS beror till stor del på att det forskats mer på senare år och därmed får de nyregistrerade preparaten "fler" biverkningar i sin lista. Generellt sett så utvecklas NSAID-preparaten för att bli allt mer selektiva på ett visst enzym i inflammationskaskaden och därmed ska biverkningsriskerna bli mindre.

Även kortison är genom sin starkt inflammationsdämpande effekt smärtlindrande, men har mer effekt på exempelvis ledsmärta än muskeldito eller koliksmärtor. Används sällan systemiskt (dock frekvent lokalt i leder) pga biverkningar.

Sulfa är för övrigt ett antibiotika!

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: fio
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 577
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka