Smarta prylar och säkerhet

nickan1

Trådstartare
På SVT ligger nu två klipp där KTH-studenter hackar en elcykel respektive en robotdammsugare. Robotdammsugaren tar de över kontrollen över och livesänder på mobilen, på just den modellen så sitter det en kamera, det möjliggör att spionera på folk i hemmet helt enkelt. Har du många smarta prylar i ditt hem?

Funderar du någonsin på säkerheten och vad som händer om någon hackar dem? Själv har jag mobiltelefon och dator i övrigt inga smarta prylar. Funderar ibland på detta är kanske överdrivet försiktig med mobilen kopplar inte upp mig på gratis nätverk, stängt av platstjänster m.m.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-hackas-dina-grejer-kth-professorn-forklarar
 
På SVT ligger nu två klipp där KTH-studenter hackar en elcykel respektive en robotdammsugare. Robotdammsugaren tar de över kontrollen över och livesänder på mobilen, på just den modellen så sitter det en kamera, det möjliggör att spionera på folk i hemmet helt enkelt. Har du många smarta prylar i ditt hem?

Funderar du någonsin på säkerheten och vad som händer om någon hackar dem? Själv har jag mobiltelefon och dator i övrigt inga smarta prylar. Funderar ibland på detta är kanske överdrivet försiktig med mobilen kopplar inte upp mig på gratis nätverk, stängt av platstjänster m.m.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-hackas-dina-grejer-kth-professorn-forklarar
Helt ärligt så funderar jag väldigt lite på detta, tror jag. Sannolikheten att någon är intresserad av just mig känns rätt liten.

Jag fick något sådant tramsmejl för ett tag sedan om att någon hade spionerat på mig ett tag genom min webkamera. Tja.....det måste ha varit....urtrist..... 😂
 
Helt ärligt så funderar jag väldigt lite på detta, tror jag. Sannolikheten att någon är intresserad av just mig känns rätt liten.

Jag fick något sådant tramsmejl för ett tag sedan om att någon hade spionerat på mig ett tag genom min webkamera. Tja.....det måste ha varit....urtrist..... 😂

Är inne på samma linje. Vill de tvunget veta vad jag gör så varsågod. Det blir urtrist!

Har dator, surfplatta och telefon, skrivare och tv (chromecast) anslutet till internet.
Vill någon spionera kan de upptäcka saker som att jag gillar deckare och skriver ut symönster oftare än vad som är rimligt.
 
Jag har så få saker som det finns kamera på. Datorn är ihopvikt och inne i sitt skåp när den inte används, och telefonen...tja de skulle endera se mitt ansikte, eller bara svart (p.g.a. skalet).

Däremot så är jag nog såpass...nojig(?) att jag inte vill ha på platsangivelse på telefon, om det absolut inte är nödvändigt.
Jag förstår ju att är det någon riktigt duktig hackare som vill veta var min telefon är, så kan de säkert få reda på det ändå, men jag gillar inte att frivilligt dela med mig till höger och vänster var jag befinner mig.

Vet inte om det är så ännu, för kollar så sällan fejjan från datorn numera, men förut så kunde man om man öppnade PM se var personen befunnit sig då de skickat meddelandet, vilket jag inte tycker känns helt okej.
 
Telefoner, dator, surfplatta, tv. Router till wi-fi. Och allt går att hacka förstås. Pratade med en kollega som hade hackat wifi-punkten på sin tv och på så sätt kommit in i hemnätverket. Det tog honom 15 minuter knappt.
 
Jag är inte orolig över att bli hackad, däremot över den kontroll och övervakning denna teknik möjliggör över oss alla. Övervakningssamhället finns redan och det är skrämmande läsning:
https://www.theatlantic.com/international/archive/2018/02/china-surveillance/552203/

Imagine a society in which you are rated by the government on your trustworthiness. Your “citizen score” follows you wherever you go. A high score allows you access to faster internet service or a fast-tracked visa to Europe. If you make political posts online without a permit, or question or contradict the government’s official narrative on current events, however, your score decreases. To calculate the score, private companies working with your government constantly trawl through vast amounts of your social media and online shopping data.

When you step outside your door, your actions in the physical world are also swept into the dragnet: The government gathers an enormous collection of information through the video cameras placed on your street and all over your city. If you commit a crime—or simply jaywalk—facial recognition algorithms will match video footage of your face to your photo in a national ID database. It won’t be long before the police show up at your door.

This society may seem dystopian, but it isn’t farfetched: It may be China in a few years. The country is racing to become the first to implement a pervasive system of algorithmic surveillance.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp