Smarta fodertunnor - hur mycket ryms?

MiniLi

Trådstartare
Vi har det trångt i foderkammaren så jag överväger att byta ut mina tunnor till den här stapelbara varianten från IKEA:
1630324138280.webp

Den finns ju i två storlekar, 37 och 60 liter. Någon som har dessa och har koll på vad som ryms i dem?
Tex säck med 15 kg hippomineraler, får det plats i den lilla? Gissar att en säck lucernstrå inte får plats i den stora?

Vi har det trångt i foderkammaren så jag överväger att byta ut mina tunnor till den här stapelbara varianten från IKEA:
Visa bifogad fil 76176

Den finns ju i två storlekar, 37 och 60 liter. Någon som har dessa och har koll på vad som ryms i dem?
Tex säck med 15 kg hippomineraler, får det plats i den lilla? Gissar att en säck lucernstrå inte får plats i den stora?
Den stora sväljer lätt en lucern säck haft dem förut till de 🙈 iaf mustangs säckar svalde den utan problem. Även tryckt i 20 kg pellets i de stora så de som sagt sväljer en del!

Den stora sväljer lätt en lucern säck haft dem förut till de 🙈 iaf mustangs säckar svalde den utan problem. Även tryckt i 20 kg pellets i de stora så de som sagt sväljer en del!
Även lucernstrå? Kan tänka mig att pellets inte är några problem med strå tar ju sjukt mkt utrymme..

Edit. Såg att mustang har 10 kg i sina säckar, de jag har tillgängligt är 15 kg..

Jag har fått i 20 kg (Mustang mellanstora pellets) i de små, men då får man pressa i det sista 😅 Den stora har jag utan problem fått i 30 kg pellets (Hippo små pellets).
Dock orkar inte locken med så mycket vikt så ska man stapla dem på varandra kan det vara bra att lägga träskivor eller plankor emellan. Jag har mina i en hylla så att jag inte behöver stapla dem direkt på varandra 🙂

Visa bifogad fil 76176

15 kg mineraler eller pellets borde rymmas i den lilla. Får plats med 2 säckar i den stora, eller en 20-25kg säck av t ex musli.

Visa bifogad fil 76176

Jag får nästan plats med min säck mineraler från granngården i den lilla. I den stora får jag plats med en och en halv säck "småpellets", fiberpellets. Har använt krafft tidigare och då gick det väl i en säck ungefär.

OT men hur tänker ni som förvarar mineraler i dem ang att mineraler ska förvaras väl tillförslutet?

Har själv funderat på den lösningen men tveksam pga locket

OT men hur tänker ni som förvarar mineraler i dem ang att mineraler ska förvaras väl tillförslutet?

Har själv funderat på den lösningen men tveksam pga locket
Måste mineraler förvaras mer instängt än annat foder? Det har jag missat 😆
Jag har en tunna med lock nu men stänger aldrig locket ”hårt” utan det ligger mest på..

Måste mineraler förvaras mer instängt än annat foder? Det har jag missat 😆
Jag har en tunna med lock nu men stänger aldrig locket ”hårt” utan det ligger mest på..
Det står så på säckarna från gg iallafall 😅 mörkt, torrt och väl tillförslutet om jag minns rätt

Även lucernstrå? Kan tänka mig att pellets inte är några problem med strå tar ju sjukt mkt utrymme..

Edit. Såg att mustang har 10 kg i sina säckar, de jag har tillgängligt är 15 kg..
Nej, den stora rymmer ca en halv säck lucernhack (Kraffts - minns inte hyr mycket det är i den). Den rymmer dock en hel normal säck med kraftfoder. Jag tycker att de där tunnorna är toppen! Dock var kvaliteten på dem bättre förr. Mina är gamla och håller år efter år, medan de nyare verkar känsligare för vikt ovanpå.

Nej, den stora rymmer ca en halv säck lucernhack (Kraffts - minns inte hyr mycket det är i den). Den rymmer dock en hel normal säck med kraftfoder. Jag tycker att de där tunnorna är toppen! Dock var kvaliteten på dem bättre förr. Mina är gamla och håller år efter år, medan de nyare verkar känsligare för vikt ovanpå.
Misstänkte det! Hacket är utrymmeskrävande 😊

Står det inte så på allt foder då? Vad skulle hända? Låter märkligt.
Då jag de senaste åren inte behövt ge annat foder än lite lucern för att ha något att ge mineralerna i så har ja faktiskt inte undersökt det, så jag vet inte.

Jag har antagit att det är för att mineraler är mer flyktiga än ex energi/protein. Men även kraftfoder innehåller ju mineraler

Då jag de senaste åren inte behövt ge annat foder än lite lucern för att ha något att ge mineralerna i så har ja faktiskt inte undersökt det, så jag vet inte.

Jag har antagit att det är för att mineraler är mer flyktiga än ex energi/protein. Men även kraftfoder innehåller ju mineraler
Jag har nog inte läst så noga på förpackningen när jag köpt mineraler. Eller annat foder :laugh:
Men om du vill ha den typen av foderförvaring så har biltema svarta liknande tunnor men de har "snäppknäppe" så sluter nog mer tätt! :)
Sant, men det skulle också ev kunna ha att göra med att låter man mineralerna/vitaminerna ligga framme så oxiderar vissa snabbare pga mer exponering för syre 🤔🤷🏼‍♀️
Hmm, ja jag har ingen aning!

Liknande trådar

Övr. Hund Hur förvarar ni er hundmat? Jag har inte hittat någon bra lösning så än så länge får maten vara kvar i säcken som står mitt på...
2
Svar
28
· Visningar
7 308
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar