SMALT rakt bett som inte är i metall?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Raider
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 763
R

Raider

Var hittar jag ett sådant?

Letat runt i både butiker och på internet, men nit varje gång.. Jag är redo att betala nånstans runt 500kr för ett sånt bett jag letar efter.

Det viktigaste är att det är rakt och smalt, sen är jag öppen för förslag vad gäller olika material. Det ska vara smalt "hela vägen" alltså inte smalt bara på mitten och sen tjockt i kanterna..

Har någon tips på var man kan köpa ett sådant och skicka isåfall också gärna bilder!

Tack! //Raider

Sv: SMALT rakt bett som inte är i metall?

Var hittar jag ett sådant?

Letat runt i både butiker och på internet, men nit varje gång.. Jag är redo att betala nånstans runt 500kr för ett sånt bett jag letar efter.

Det viktigaste är att det är rakt och smalt, sen är jag öppen för förslag vad gäller olika material. Det ska vara smalt "hela vägen" alltså inte smalt bara på mitten och sen tjockt i kanterna..

Har någon tips på var man kan köpa ett sådant och skicka isåfall också gärna bilder!

Tack! //Raider

http://www.mantorpstravshop.se/ under fullmerbett så har du ett syntetbett som är smalt. Det är smalare än vanligt rakt RFbett som jämförelse.

Tack! det är nått i den stilen jag letar efter, hade gärna tagit bort eller kortat ned parrerstängerna, men det kanske någon smideskunnig kan hjälpa mig med.. ;)

Och där hade vi ett vanligt också.. strålande...! :love:

Tack för hjälpen båda två! Nu ska det handlas....! ;)

leta efter uppkäksbett eller käkbett(travbett), dom är väldigt smala och det finns helt i gummi på finntack och läderklädda lite överallt, finns även tvådelade men gå blir det lite metall i mitten..

smala bett blir ju väldigt väldigt skarpa, så en snäll hand är superviktigt.. vi hade rakt käkbett till polarens ponny, det tog minimal plats i munnen och ponnyn gick bra på det men vi bytte för att hon gick ännu bättre på sötmalm/kopparbett :)

Käkbetten är på tok för långa (ca 13,5-14cm), har själv köpt ett sådant en gång som en vän kapade av på mitten och svettsade ihop igen fast då av en längd på 7,5cm - skitfint! :)

Smala bett blir inte alls väldigt väldigt skarpa, och särskilt inte ett rakt bett som fördelar trycket över stor yta. Men det beror på på vad man menar med skarpt? Skarpa bett för mig är bett som lättare gör skador i hästens mun, likaväl som att milda bett orskar lite skador. Jag är ute efter bett som skadar så lite som möjligt.

Jag vet hur det känns att inte hitta det man söker, letade lääänge innan jag hittade detta bettet :p

* vanligt bett är normaltjockt utan häv..
* starkt bett är ett häv där kraften i bettdelen blir större än kraften som tas i tygeln, starkt refererar alltså til att du blir starkare med häv..
* skarpt bett är ett bett där anläggningsytan är mindre än ett normaltjockt bett, dvs när du tar i med normal kraft så fördeles trycket på mindre yta och är skarpare..

vill du känns skillnad mellan normaltjockt bett och skarpt bett (dvs ett tunnare bett) så häng likadana tyngder (hink med vatten ex) i bettens ringar och ta tag med händerna runt varsitt bett (med lika mycket tyngd på båda) och lyft, känn efter vart du får mest ont, det är det som är det skarpaste eftersom att det har minst anlänningsyta, dvs högre tryck per kvadratcentimeter..

Jag drömmer om äpplebetten i ett smalare format och ett som är helt rakt. Men just de är enormt tjocka.
Hur kommer de sig att du inte vill ha metall?

Det jag länkade till är väl ändå inte tjockt? Eller menar du att det ska vara helt rakt, alltså ej böjt/format?

Men ett uppkäkningsbett är ju inte till för att använda som enda bett, det ska man ju ha tillsammans med ett annat...

Tack! det är nått i den stilen jag letar efter, hade gärna tagit bort eller kortat ned parrerstängerna, men det kanske någon smideskunnig kan hjälpa mig med.. ;)

Du kanske inte vill ha stänger alls, hur som så är det korta stänger på detta bett.

Alltså jag vet inte om det var en jättebra jämförelse du gjorde...
Hästmun = Sluten hand, Stöd från tygel = Hink med vatten. Och som jag skrev innan så gör ett rakt att anläggningsytan i munnen blir större och därmed blir trycket av bettet mindre. Ett delat bett blir däremot genast skarpare.

En häst har inte speciellt mycket plats för ett bett, och då tror jag att ett smalare bett gör mindre inverkan än ett tjockt bett som mest gör det svårt för hästen att sluta sin min och istället spänner man på nosgrimmor och liknande. När jag inte använder bettet vill jag ju att det ska påverka så lite som möjligt.

Jag kommer att använda ett i metall också, men jag vill variera lite. Det är en unghäst som just ska vänjas vid bett och jag har en känsla av att ett tunt och smalt syntetbett (med lite vaselin i mungipan) skulle kunna passa honom bra de första gångerna, men jag kan ha fel och då byter vi över till ett rakt smalt metallbettet och ser vad han säger om det istället.

Globus har ett rakt gummibett i sitt sortiment, som är riktigt smalt hela vägen. "Soft bit" heter det, muffbett, jättetrevligt och ungefär lika smalt som ett vanligt rakt bett i metall ;)

Ja, det är det bettet jag länkade till ;)

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 285
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 863
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 112
Senast: Lipperta
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 470
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka