Smält plast i ugnen - hur farligt?

fryckan

Trådstartare
Jag lyckades glömma bort mina inplastade ugnsformar när jag värmde upp ugnen, resultatet kan ni nog räkna ut ;) Plasten hann bara smälta lite grann men det stinker apa och jag har fått huvudvärk av lukten. Hur farligt är det egentligen? Jag hade potatisbullar därinne några minuter, går de att äta eller är det lika bra att kasta bort dem?

Jag skulle inte äta tyvärr… men så jobbar jag med miljögifter också :p Vädra ut och fläkta ur ugnen rejält!

Så om du inte jobbar med det skulle du äta? ;) Jag jobbar på vädringen! Tur att det inte längre är minus 20 här :p

Om jag inte jobbat med det hade jag inte vetat att plast = oljeprodukter (även i smält/gasform), som gifter ihop sig med fettet på ytan av potatisbullarna, som därmed är kontaminerade med halvt nedbrutna plastämnen som är farligare än "hård" plast att få i sig...

Du kan micra plast som är tillverkat för att tåla det (även om lite, lite alltid kan lakas ur..) :) Micra däremot aldrig "glasslådor".

Liknande trådar

Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 515
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur