Smaksatt Rimadyl.

Aliide

Trådstartare
Kompisens två hundar (av små raser) har fått i sig 18 tabletter, 20 mg Rimadyl. Dvs 360 mg. Hur mycket var och en har fått i sig är ju en fråga i sig... Doseringen till ena hunden var 30mg/dygn, så det är ju rejält överdoserat :crazy:

Själv tycker jag det är helt dumt att ha rimadylen smaksatt men en vän tycker det är toppen. Så då sa jag att jag ska skapa en tråd på Bukefalos.

Leversmak på Rimadyl, pest eller kolera? :D

Sv: Smaksatt Rimadyl.

Jag visste inte ens att det var smaksatt! Hur kunde jag missa det? (Förklarar varför vår hund andades in sina utan att blinka...) :angel:

Well well, man lär sig mer än en sak om dagen som hund-rookie...

För det första, hur gick det med hundarna??:eek:
Positivt för att det är enkelt att medicinera, MEN av samma anledning är det ju negativt ifall de får tag på dem och äter fast de inte ska, som med din väns hundar.

Så jag skulle nog välja utan smak, tabletter går alltid att lura ner ändå.

Grimas metacam är också smaksatt, tycker det är toppen!

Vadå pest eller kolera? Båda är ju lika illa :D

Mer att det förenklar för ett fåtal hundar medans det är livsfarligt för andra. Jag tycker det är helt sjukt dumt med smaksatt medicin.

För Focus del skulle jag behövt ha Rimadylen i ett vapenskåp. För ett par år sedan bröt han sig in i min hallgarderob (sån där gammal med nyckel och lås) för att äta just Rimadyl.

Just rimadyl finns ju både som smaksatta tuggtabletter och som icke smaksatta vanliga tabletter, välj det som passar.
Själv är jag gudaglad att metacam till häst är så smaklig som den är jämfört med butta som var ett evigt slagsmål vid varje medicinering.

Hur gick det med hundarna? :laugh:

Dotterns hund fick i sig 80 st 50 mg tabletter. Blev dålig i magen ett tt par dar men inget syntes på levervärdena.
PL

Kompisens två hundar (av små raser) har fått i sig 18 tabletter, 20 mg Rimadyl. Dvs 360 mg. Hur mycket var och en har fått i sig är ju en fråga i sig... Doseringen till ena hunden var 30mg/dygn, så det är ju rejält överdoserat :crazy:

Själv tycker jag det är helt dumt att ha rimadylen smaksatt men en vän tycker det är toppen. Så då sa jag att jag ska skapa en tråd på Bukefalos.

Leversmak på Rimadyl, pest eller kolera? :D

Helt okej - man ser bara till att alla mediciner är inlåsta i ett medicinskåp så kommer inte hundarna åt mer än det man själv ger dom:)

Jag gav den smaksatta till den hund som behövde det. inte för smakens skull (hon åt inte ändå självmant - så gott var det inte) , utan för att dom på apoteket sa att den verkar lite snabbare. När jag gav så var det viktigt att den började verka snarast möjligt vid sjukdomsanfallen, så därför blev det den.

Min ena hund (den gamle) tuggar och sväljer rimadyl som godis. Det gör han även med avmaskningstabletter. Den yngste har inte behövt ta rimadyl ännu.

Hur gick det med kompisens hundar? Bara så att man vet om ifall att.

Jag tycker det är lite onödigt med de smaksatta just för att det kan ske olyckor om fel hund får i sig tabletterna. Jag har hört så många såna här historier med just Rimadyl!

(sen kan jag bli lite sur på att de alltid skriver ut Rimadyl också, när det finns likvärdiga och mycket billigare preparart)

Finns det billigare preparat än Rimadyl? Rimadyl kostar ju ingenting nästan.

Det jag gillar med de smaksatta tabletterna är att de är mycket större än de utan smak. En gång skrev veterinären ut fel variant till min gamling med artros och varje försök att dela en pytteliten tablett i fyra delar resulterade i Rimadylpulver.

Corsodyl?

Min gamle fick det i höstas när han visade symptom på smärtor i ryggen/bakvagnen. En gammal "skada" gjorde sig påmind. Jag tycker att det var betydligt bättre på honom är Rimadyl för övrigt. Men skiljer det sig mycket i innehåll?

:o:rofl:

Jag är sjuk och sköljer med det för att få bort bakterier i halsen. Där ser man vad man kan påverkas!

Jag menar förstås CARPRODYL! :D

Fast när man ska få i sin hund rimadyl, flera gånger om dagen under en lång period är man glad att det är lätt att få dem att äta, att varje dag ska vara en kamp att få i medicin, det är det inte värt.

I och med att jag även har barn så förvarar vi alla medicin i ett låst skåp med nyckel, men visst har man en hund som tuggar sig igenom ett träskåp eller kan låsa upp med en nyckel, ja då har man problem men jag tror inte att smaksatt rimadyl är den största boven...:cool:

Ja, det jag köper heter Canidryl och kostar rätt mycket mindre. Min hund ska äta 150 mg om dagen, så jag kommer snabbt upp i några hundrapappar per månad. Till skillnad mot humanläkemedel så får inte heller apotekspersonalen byta ut mot likvärdiga preparat utan man är lite "utlämnad" till vad veterinären orkar ha koll på när det gäller priser.

Ja det förstår jag är skillnad. Min gamling vägde 5,5 kg och skulle bara ha mellan 5-10 mg/dag. En burk kostade omkring en hundring och räckte i en hel evighet. Inte undra på att jag tyckte att det var billigt.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 272
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 229
Senast: cambodia
·
Hundhälsa Har en 7 årig schäfer madame som i våras började halta till och från på vänster fram, typisk "stelhets hälta", dvs haltade de första...
Svar
10
· Visningar
4 201
Senast: Lizah
·
Hundhälsa Hejsan, ni som behövt banta er hund, hur gick ni tillväga? Jag känner mig som världens sämsta hundägare, som blivit så bedrövligt...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 422
Senast: Fiffi1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12