Småfåglarna kommer att äta oss ur huset!

Dentaku

Trådstartare
I helgen köpte jag och sambon en fröautomat och en nötautomat avsedda att sätta på fönster från Granngården. De är toppenbra, inte minst eftersom vi inte riktigt har något bra ställe att hänga eller ställa ett fågelbord(iallafall inte där man kan se det och det är ju det som är utdelningen för vår del). Automaterna fungerar jättebra men ett problem har uppstått - de fungerar alldeles FÖR bra! Vi har gäster hela dagen och fröna går åt i en rasande fart. Värst är talgoxarna, de sitter och slänger bort havren tills de kommer åt ett solrosfrö :mad: (Great Tits indeed!) medan pilfinkarna, nötväckorna, bergfinkarna och bofinkarna är mer hövliga. Ingen betalar dock för buffen och om de fortsätter att äta i den här takten misstänker jag att deras foderkostnader kommer att överskrida både mina och hundens...

Vad göra? Sätta upp en skylt om dagsransonering till endast 3 gånger kroppsvikt? Hänga upp en insamlingsbössa brevid automaterna? Eller finns det småfågelfetischister som skulle betala för camshower med finkar?

(Risken finns annars att jag bara kommer njuta av de söta pippifåglarna medan jag själv äter havregrynsgröt i vinter... ;) )

Sv: Småfåglarna kommer att äta oss ur huset!

Bild på ett par av skurkarna:

beskvidfrautomaten.jpg

Jaa du, det är inte lätt! Pippifåglar i allmänhet har en tendens att slänga iväg frö.
Så det är nog inte mycket du kan göra åt det utan att äta din havregrynsgröt i vinter... och glädas åt alla pippina. :rofl:

Eller köpa det fåglarna vill ha - havre blir mest spritt runt omkring matstället. Solrosfrön är bra, nötter och särskilt hampfrön är populärt. Är det nog gott så hamnar det i magen istället för på marken! :)

Har inte riktigt koll, men misstänker att många färdiga fågelfröblandningar är dyra i butik. Särskilt om man tänker på att havren är en billig ingrediens...

Hittade en bra tabell: http://www.skof.se/fsk/matning.htm

Själv har jag problem med en slug liten ekorre som sticker med alla jordnötter... antingen gör han hål på nätpåsen och tar nötterna i omgångar eller så drar han helt enkelt iväg med hela påsen. Lägger den förmodligen i sitt skafferi innan han inväntar nästa nötpåse. Han är fruktansvärt söt, men väldigt dyr i drift...

Bra länk! Pilfinkarna var riktigt duktiga på att peta i sig havre men lyckligtvis köpte vi bara en liten hink fröblandning nu - när det blir dags att köpa på oss mer får det nog bli solrosfrö och hamfrö, och nötter förstås.

Kommer ihåg en vinter när pappa köpt en hel säck havre som han konstaterade att fåglarna ratade - han började tugga i sig den själv för att den inte skulle gå till spillo, men jag vet inte hur mycket han fick i sig. :D

De fåglar du har och de som kommer under vintern äter ffa solrosfrön. Vi kör uteslutande med det på matningarna och det kan man hitta rätt billigt. Kommer det gulsparv till vintern så äter de havre. Talgoxe brukar äta den där blandningen, men inte så många fler. Grannen och jag körde varsitt för något år sedan meh min blandade matning var inte poppis :) Försök få tag på ister till vintern också! På tv4 play kan man leta efter några program om fågelmatning. Men jag har glömt sökorden. Jag återkommer :)

Haha, jag bor på landet nu - här säljer de ister i smördisken på ICA...

Sen lägger du hönsnät över några varv så det inte blir så stora hål. Sen hoppas du inte på gröngöling utan den andra gröna spetten som jag just tappade namnet på... Men som du vet. ;)

:D

Sen kan man ju alltid hoppas på sån tur som pappa hade härom året när han fick besök av en stenknäck.

Gråspett så klart...

Stenknäck har vi här, så det kan vi alltid se.

Liten uppdatering, har blandat ut vildfågelblandningen med lika mycket solrosfrö, fyllt nötautomaten med jordnötter och hängt upp en bit ister enligt Brandguls anvisningar. Så har jag en trogen skara pippifåglar som älskar min buffé medan jag sitter härinne, tittar på showen - och äter nudlar. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka