Dentaku
Trådstartare
I helgen köpte jag och sambon en fröautomat och en nötautomat avsedda att sätta på fönster från Granngården. De är toppenbra, inte minst eftersom vi inte riktigt har något bra ställe att hänga eller ställa ett fågelbord(iallafall inte där man kan se det och det är ju det som är utdelningen för vår del). Automaterna fungerar jättebra men ett problem har uppstått - de fungerar alldeles FÖR bra! Vi har gäster hela dagen och fröna går åt i en rasande fart. Värst är talgoxarna, de sitter och slänger bort havren tills de kommer åt ett solrosfrö (Great Tits indeed!) medan pilfinkarna, nötväckorna, bergfinkarna och bofinkarna är mer hövliga. Ingen betalar dock för buffen och om de fortsätter att äta i den här takten misstänker jag att deras foderkostnader kommer att överskrida både mina och hundens...
Vad göra? Sätta upp en skylt om dagsransonering till endast 3 gånger kroppsvikt? Hänga upp en insamlingsbössa brevid automaterna? Eller finns det småfågelfetischister som skulle betala för camshower med finkar?
(Risken finns annars att jag bara kommer njuta av de söta pippifåglarna medan jag själv äter havregrynsgröt i vinter... )
Vad göra? Sätta upp en skylt om dagsransonering till endast 3 gånger kroppsvikt? Hänga upp en insamlingsbössa brevid automaterna? Eller finns det småfågelfetischister som skulle betala för camshower med finkar?
(Risken finns annars att jag bara kommer njuta av de söta pippifåglarna medan jag själv äter havregrynsgröt i vinter... )