Smältbar energi/omsättbar energi

Q

Quell

Funderar litet över hur man enkelt kan räkna om från smältbar till omsättbar. Finns det någon formel?
 
Den omsättbara energin är ca 86% av den smältbara (högre för kraftfoder, lägre för fiberrikt grovfoder).
 
Tackar så mycket. Undrade för att vi diskutterade utfodring av häst i usa. Damen "över där" hävdar bestämt att det inte är nån skillnad, hon går efter svenska normer och "digestible" MJ. Enkelt uttryckt, när hon tror att hon ger 100 MJ så är det bara 80-85, kanske ännu mindre eftersom det var grovt hö. Rätt?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
528
Senast: Sesca
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 853
Senast: nyttnick
·
Foder & Strö Vilket använder man i foderstatsberäkning? smältbar energi /DE MJ omsättbar energi /ME MJ Varför skrivs båda ut nuförtiden ?
Svar
1
· Visningar
532
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 345
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp