Småbarn och egen häst?

L

*Lena*

Även om det inte är aktuellt med egen häst nu så är jag nyfiken på er som har småbarn och häst. Hur får ni tiden att gå ihop? Hur hinner ni med både häst och barn?

Sv: Småbarn och egen häst?

Hejsan!
Jag är en småbarnsmamma till en pojke på 5 år och en flicka på 16 månader. Jag skaffade minahästar när jag var mammaledig, en gammal tävligshäst som p g a ringkota inte kan ridas så mkt och en oinriden 4-årig nordsvensk. När jag gick hemma var det inga större problem att hinna med eftersom jag mockade och sånt när den lilla sov, red gjorde jag när min sambo kommit hem och barnen lagt sig.

Nu har jag jobbat heltid i två månader och det funkar ändå förvånansvärt bra. Så här kan min dag se ut:

05:30 Stiger upp, släpper ut hästarna och mockar.
06:15 Kommer in, duschar och sminkar mig.
06:45 Väcker barnen, gör iordning dem och kör till dagis vid 7.
ca 7:45 (har flextid) Börjar jobba.
ca 16:15 Slutar jobbet och åker hem, är hemma strax före 17.
17:00 Jag och sambon hjälps åt att laga middag och leka med barnen.
ca 17:45 Leker med barnen efter middagen.
18:30 Läggdags för lillan
19:00 Går till stallet och sambon lägger pojken vid 19:30
ca 21-22 Klar i stallet efter att ha ridit en, ibland två hästar.
Sen tar jag hand om tvätt m.m. och ser på tv. Somnar runt 23.

Låter dagen fullspäckad? ;) Det är den, men jag skulle inte vilja ändra på något. Hästarna både tar och ger mycket energi, men barnen går alltid i första hand. Jag kan inte säga att jag har så mkt mindre tid med barnen för att jag har pållarna..

Jiii - du sover 6,5 timme per natt, är du inte trött, och sambon, när träffas ni, mellan tvättkorgen o disken.
Det låter lite mycket kan jag tycka.

Ojdå, det lät verkligen fullspäckat. Tar du hand om hästen/hästarna helt själv? Är din sambo också hästintresserad?

Hi hi...jag svarar er båda...

Visst är jag trött, men det var jag innan jag hade hästarna också även om jag sov 8 timmar. Som sagt så ger hästarna mig väldigt mycket energi och jag är i väldigt bra fysisk form, vilket gör att jag orkar mer. Min sambo skojade igår och sa att jag såg ut som en liten miss fitness när jag spände musklerna.

Jag å sambon träffas när jag kommer in från stallet. Vi umgås inte mycket mindre nu än när jag hade hästarna. Då gick man å däckade framför tv:n så fort man var barnfri. Då är jag hellre i stallet. Jag tar hand om hästarna i princip helt själv. Min sambo ger dem kraftfoder på morgonen när han går och hämtar tidningen eftersom han går upp ca 15 min före mig. På lördagsmornarna får jag sova för då släpper han ut dem. Lite intresse har han allt, men han är lite rädd för att rida efter han blev avkastad. Hihi..

På jobbet undrar dom ibland om jag är knäpp på nåt sätt som orkar med allt, men jag har aldrig mått bättre i hela mitt liv! :D

Jag har 3 små pojkar hemma. 4, 2½ och 1 år. För att jag ska funka som mamma och männsika så behöver jag tid hemifrån. Sambon jobbar skift så det blir lite olika vilka tider på dygnet jag får ensam i stallet. Så här kommer det se ut i vinter.

Antingen så kommer jag ha sambon hemma på morgonen och då lämnar jag på dagis 08.00 och åker sedan till stallet. Fodrar kraftfoder och sedan mockar jag innan jag gör det som skas med hästarna. Kommer hem lagom för att hämta på dagis vid 11.00.

Då får jag ta barnen med mig på kvällen och fodra och plocka in.

Jobbar sambon morgon får jag ta barnen emd mig och åka och fodra och släppa ut. Sedan kommer sambon hem på eftermiddagen och då åker jag och rider och mockar. För att sedan åka upp och plocka in och fodra.

Det gäller att man har en sambo som hjälper till mycket. Vi går om varandra en hel del och pysslar ganska friskt med tiderna för att vi ska få våra intressen att gå ihop med arbete osv.

Allting går ju bara man vill :). Är du hemma just nu eller jobbar du? Jag skulle gärna vilja ha häst i framtiden men funderar på hur man ska få tiden att räcka till. Barnen kommer förmodligen också att ha sina intressen. Men jag får väl börja med att vara medryttare för att se hur det känns först.

*Lena* skrev:
Allting går ju bara man vill :). Är du hemma just nu eller jobbar du? Jag skulle gärna vilja ha häst i framtiden men funderar på hur man ska få tiden att räcka till. Barnen kommer förmodligen också att ha sina intressen. Men jag får väl börja med att vara medryttare för att se hur det känns först.

Just nu är jag mammaledig och jobbar lite extra med ett telefonjobb när barnen är hemma och ett homepartyjobb. Detta för att förlänga mammaledigheten. Efter nyår så kommer mina mammadagar att vara slut och då ska jag förhoppningsvis ha ett halvtidsjobb utöver mina extrajobb. Då kan jag vara i stallet när barnen är på dagis. De kommer gå på dagis lite efter pappans schema.

:bow: :bow: :bow:

Till er som undrade om inte coffeaclub var trött så kan jag säga att här hemma ser ungänges tiden mig och sambon ungefär likadan ut. Är jag hemma är han iväg på jakt eller fiske och är han hemma är jag i stallet.

Visst fan är man trött men vaddå hästarna ger så mycket så man orkar helt enkelt.

Jag har 2 barn som är 3½ år och 5 månader. Min häst står nästan 2 mil bort så det blir till att pendla 4 mil om dagen. Håller på att leta medryttare nu så jag tänkte vara ledig 2 dgr i veckan samt när pållen ska vila i dag varje vecka så kan jag ta med barnen till stallet för att mocka. Då blir det ju bara 2 kvällar i veckan samt dagtid på helger som jag är borta och som tur är så har jag en förstående sambo. Det blir värre när jags ka börja jobba, får se hur jobbigt det blir men samtidigt så går allt lösa bara man vill. 3½ åringen älskar att vara med mig i stallet (hon rider själv) så framöver så kommer hon att få följa med mycket. Allt går bara man vill även fast det kan vara tufft ibland.

Jag har en dotter som är fem, och en egen islandshäst. Jag har haft häst under hela småbarnstiden - gjorde egentligen aldrig något uppehåll pga barnafödande. Nuvarande hästen köpte jag som oinriden fyraåring när dottern var fyra månader, och red sedan in honom själv. Tyckte att det passade bra med kombinationen småbarn/unghäst, efterosom en unghäst inte kräver så långa träningspass, man åker inte på tävlingar osv. utan kan gå iväg till stallet en timma i taget och ändå få något vettigt gjort med hästen. Under mammaledigheten gjorde jag dessutom alla stallsysslor med dottern med mig i vagn (förhoppningsvis sovande....) och sparade bara ridningen/träningen tills maken var hemma.

Nu är ju barnet lite större och hästen en vuxen ridhäst, som jag rider 4-5 dagar i veckan, samt tävlar emellanåt. Jag bor nära stallet (gångavstånd) och vi sköter det som kollektivstall där vi delar på alla sysslor, vilket innebär att jag inte ens behöver mocka varje dag, utan när jag mockar så mockar jag åt fem hästar och sen mockar jag inte på fem dagar... Samma sak med in-/utsläpp och fodringar. Ett mycket smidigt och välfungerande system!

Dottern har blivit riktigt hästintresserad och är med mig i stallet 1-2 dagar i veckan, och rider då en liten stund innan jag rider (bra uppvärmning för hästen!!!), och deltar med varierande framgång i stallsysslorna. Hon klarar också rätt bra att sitta still och titta medan jag rider (om det inte blir alldeles för länge....).

Sedan är jag givetvis i stallet själv också, och då är min dotter hos sin pappa. På vardagskvällarna väntar jag ofta med stallet tills hon gått och lagt sig, och på helgerna går jag iväg till stallet några timmar när det passar med allt annat vi har att göra.

På tävlingar brukar maken och dottern komma och titta, så det blir lite familjeaktivitet av det :-)

Nej, jag känner mig inte särskilt tidspressad eller stressad - vet inte riktigt vad jag skulle vilja göra med tiden om jag INTE hade häst....

Det låter ju som om ni får ihop dagarna ändå, trots att ni har småbarn. En egen häst vore verkligen en dröm men det är mycket som ska stämma. Men det är kul att se att det går att lösa iaf.

Jag har inga barn..men hästar har jag och det är kul att läsa hur ni får ihop det! Imponerad blir jag också! :) :bow:

Hej du

Jag har två hästar hemma och en son på snart 8 år. Har haft häst sen pojken var 2 år, och har dessutom jobbat heltid hela tiden. Vet inte om det är nåt jag rekommenderar åt andra ...men det har gått, och ekonomiskt har jag inte haft andra alternativ.

Ena hästen är en unghäst som nu är 6 år, och den andra är en pensionerad travare. Inte hinner jag rida alla kvällar, speciellt inte den mörka årstiden, men det tar jag ingen stress för, hästarna har sällskap av varann så det går ingen större nöd på dom.

Pojken är ofta med i stallet även om han sällan rider. På helgerna kör vi ofta med hästarna, man kan ju vara flere i kärran så det är kul.

Tävla skulle jag inte hinna så det får bli på framtiden.....

Även om man är trött på att mocka och pyssla ibland så är hästarna ett andningshål jag inte vill leva utan.

enkelt. man ser till att barnen blir hästbitna och drar med dem till stallet i späd ålder.. :D

Ja, precis!!! Min dotter har varit med i stallet sedan hon var fem dagar gammal - konstigt att hon blivit hästintresserad!?!?

Mina barn är 9 och 11 år och nu börjar det bli värre när dom ska köras till träningar och matcher jämt. Mina två hästar har gått på bete sedan midsommar, annars vet jag inte hur jag skulle hunnit. Men nu är det ju ändå slut på matchsäsongen, så det passar väl med när hästarna ska in igen.

Jag har en son på 5 månader, jag har haft häst i 8 år. Det var många som sa till mig att sälja dem när jag sku få barn men icke kan man sälja sina älsklingar. (det blev en liten parantes :smirk: )
Vi är tre ägare i ett stall så vi delar på sysslorna. Jag behöver inte ta morgonen om inget oförutsätt händer med de andra. Jag kan ju mocka på dagarna när lillkillen sover så kommer jag ut också. ;)
Rida blir det ju på kvällarna när sambon är hemma. det blir ju inte varje kväll men när man har en så gullig sambo som ställer upp. :love:
Han får sin fritid ibland, han har ju också jobbet som han kommer bort hemifrån så det är skönt för mig att komma bort från allt och tänka bara på mig.
Planerar man så går allt bra, man får ju räkna med att det inte blir varje dag man kan rida....
Oj vad mycket svamel det blev. :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: jemeni
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 569
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur