Små svullen i benen!?!

T

Trinity

Jag har ett 16-årigt halvblod som blir lite småsvullen i bakbenen under natten. Hon är inte varm och inte en antydan på ngn hälta och svullnaden är inte stor....bara en antydan. Jag brukar linda henne om natten (padd+linda ibland liniment oxå) när hon inte blivit riden på dagen (svullanden går bort vid arbete) Hon har dock en gång varit stillastående i 1 vecka (pga att jag var mkt sjuk) och då svullnade hon upp jätte mkt bak! Jag vet att hon inte är någon ungdom längre :( och att äldre hästars ben lätt svullnar lite men borde dom inte svullna på alla ben då? Kan tilläggas att hon oxå har mugg på bakkarlederna som jag smörjer med mjukgörande och kortison (enl. råd av vet). Har bytt foder nyss (3 veckor sen) till Krafft rehab och det blev lite bättre....Snälla ge mig lite tips om vad jag kan göra så att det blir bättre? :confused:

Sv: Små svullen i benen!?!

Kan hästen kanske fått en släng av lymfangit pga muggen? Min häst hade det iaf för några månader sen. Var inte pga mugg men sedan fick hästen mugg och lymfangiten blommade upp igen. Har den mugg på båda benen?

Är inte så haj på hur senor och ligament reagerar på en gammal häst om den får stå länge. Är svullnaden hård eller mjuk och vart börjar och slutar svullnaden?

Svullanden är mjuk och bara precis ovanför kotan, men när hon var mkt svullen så var den längs skenan men mjuk och inte varm då heller. Hon har lite mugg på båda ja (mindre nu, håller på att försvinna) Men borde hon inte visa hälta om hon har lympfangit? :( :confused: :cry: :crazy: Kan tilläggas att hon inte är svullen varje morgon men nästan...Vad innebär lympfangit?!!? Vet inte så mkt om det.... :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Nej dom behöver inte bli halta av lymfangit. Min vart inte det. Är det lymfangit är det bra att dom rör sig (förutsatt att den inte är halt).

Lymfangit innebär att lymfkärlen i hästens ben inflammerats. Lymfkärlen transporterar normalt bort vätska från vävnaderna. Vid en inflammation i lymfkärlen sker inte detta. Då samlas vätska i hästens ben som sväller kraftigt. Tillståndet kan bli kroniskt om det inte behandlas i tid. Hästen får ett så kallat elefantben.
Finns på Agrias hemsida..

Men hade den haft lymfangit så borde hon vara svullen "jämt" efter varje natt.. alltså inte ungefär "varannan morgon".
Det är inte så att hon bara blir gallig i benen eftersom hon inte rört sig något dagen innan?

Nä hjälp jag vet inte...:(
Hoppas den blir bra hur som helst!!

Senast ändrad:

Hon går i hagen ca 10-9 timmar/dag och jag brukar rida/tömköra ca. 4-5 ggr i veckan...Rör hon sig för lite? :confused: Ska jag fortsätta linda henne varje kväll med padd+liniment? Om den nu kan vara lympfangit, borde jag kontakta vet eller avvakta och se till att hon rör sig?

Jaha jag fattade det som hon hade stått still mer..eftersom du varit sjuk. Ja nej då rör hon ju sig inte för lite :)
Du bör nog kontakta vet eftersom det kan bli kroniskt..(om det är lymfangit vilket ju inte är säkert).

På min häst så lindade jag ett nattbandage med bomull indränkt med jodopax med fleecelinda över på nätterna. Sen inget på dagarna. Detta fick jag göra i 5 dygn. Svullnaden gick ner men försvann inte så veterinären satte in Finadyn som är antiinflammatoriskt i 5 dygn till plus jodopax bandage. Då försvann det!
Det finns ju både för och nackdelar med jodopax men det fungerade iaf för min häst (iofs tillsammans med Finadyn). Som sagt det är ju bäst att ringa vet så du inte behandlar en lymfangit som kanske inte ens finns :smirk:

Ska höra med vet för säkerhets skull som du säger...hoppas det inte e lympfangit! :cry: Men tack så jätte mkt för råden!!

:bow: :bow: :bow: :bow:

Lymfangit är oftast relativt lätt att bli av med. Bara man behandlar det i tid! Hoppas hästen din blir bra vad det än är!!!! :)

Jag har ett 15-årigt sto med liknande problem som ditt sto, dvs problem med både svullnad och mugg i bakbenen. Jag har haft henne i 5 år och just denna period på året (runt februari) dyker symptomen upp. Jag tror att svullnaden har att göra med att hon står så stilla i hagen när det är mycket snö. Hon får mugg när hon står i väta och det kan förvärra svullnaden, men sambandet är inte alltid så tydligt.

Jag har inte gjort så stor sak av det. Lindar henne när hon är som mest tjock i benen, rider regelbundet så svullnaden går ner, och ger örter som ska hjälpa. När våren kommer är hennes ben fina igen.
Men jag håller noga koll och skulle inte kunna ställa av henne denna period.

köp back on track och linda med på natten, det har fungerat på gallor och svullna ben, både ör mig och massor med andra. sedan kan du köpa blue horse muggsalva, den är oslagbar!!:idea:

Ia4 skrev:
Jag har ett 15-årigt sto med liknande problem som ditt sto, dvs problem med både svullnad och mugg i bakbenen. Jag har haft henne i 5 år och just denna period på året (runt februari) dyker symptomen upp. Jag tror att svullnaden har att göra med att hon står så stilla i hagen när det är mycket snö. Hon får mugg när hon står i väta och det kan förvärra svullnaden, men sambandet är inte alltid så tydligt.

Jag har inte gjort så stor sak av det. Lindar henne när hon är som mest tjock i benen, rider regelbundet så svullnaden går ner, och ger örter som ska hjälpa. När våren kommer är hennes ben fina igen.
Men jag håller noga koll och skulle inte kunna ställa av henne denna period.

Det har jag oxå upplevt, att hon hade fina ben i sommras och svullnaden kom på vintern....Börjar nästan tro att det är mitt fel...(köpte henne i juni förra året) Hon hade nämligen fina ben när jag fick henne i somras, men jag är väldigt noga att linda henne. Men jag har läst att man inte ska linda när benen är fuktiga? Stämmer det? Har nämligen undvikt det...:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård hej, jag märkte på min häst i lördags morse att min häst var svullen i vänster fram över koftan och upp på skenbenet :nailbiting: han...
Svar
7
· Visningar
1 826
Senast: Efwa
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Försöker jag här. Min treåring har inte gjort någonting ännu. Det började med en hård liten svullnad på utsidan av vänster bakkota. Ett...
Svar
1
· Visningar
1 882
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama