små svarta prickar som sitter fast på håret

A

Alkemisten

Vad är nu detta som min pålle har fått på hårremmen....:crazy:

Han har små svarta prickar som sitter fast på håren över ryggen och lite ner på sidorna. De liknar flugägg fast de är svarta och lättare att få bort - jag är rädd för att det är lopp eller lusägg men han kliar sig inte, och jag har aldrig hört talas om att hästar får loppor. Anledningen till att jag håller på att flippa ut lite över detta är nämligen att jag hittat loppor på min hund och hon brukar ligga och sova i halmen som vi sedan stör med!!

Det kan vara flugskit också men vi har inte sååå många flugor så att de skitit över hela ryggen på honom..

Har ni varit med om något liknande....

Sv: små svarta prickar som sitter fast på håret

låter som lusägg tycker jag, men har du ingen bild? ni kanske har andra insekter där nere som lägger svarta ägg också?

Jag är i Sverige! Så det måste vara någon svensk insekt:p - Kanske ska behandla i förebyggande syfte med switch-off eller vad det heter - det borde ju ta både loppor och löss.

Det tar löss du ska behandla två gånger med ett mellanrum på 3 veckor har jag för mig,alltså inte som det är rekomenderat på förpackningen,sen måste du tvätta sakerna eller lägga i frysen skulle rekommendera att alla hästar avlusas.löss är knepigt att bli av med.

Ska ta en bild på det men det blir nog inte så lätt med tanke på att de är så små.

Jag har för mig att löss kliar och att de får kala fläckar om de har löss och de har han ju inte. Han är annars mycket glänsande och fin i hårremmen. Och hade han haft så mycket löss så att hela hårremmen var full av ägg då hade han ju också kliat sig, tror jag.

Apropå det där med sakerna. Där kanske vi har problemet - då jag använt lite borstar som legat kvar efter att vi köpt huset. Shiit!!

Min unghäst fick löss o kliade sig fick kala fläckar men dom andra hästarna kliade sig inte(går på lösdrift med 5 andra)alla pållarna har kontakt med varann,jag frågade veterinären om just detta och enligt henne så besväras inte äldre hästar lika mkt som unga av löss,men jag kunde se lusen i mankammen om jag tittade riktigt noga.

Liknande trådar

Katthälsa Min gamla katthona har fått som små svarta prickar i sin "pälsbotten". (Säger man så? :D) De sitter rätt hårt mot huden men går att...
Svar
1
· Visningar
6 284
Senast: fluffig
·
I
Övr. Katt Våran katt Tea har nu ett tag haft massa konstiga svarta små prickar på hakan, det ser inte ut som löss och de verkar inte sprida sig...
Svar
12
· Visningar
20 466
Senast: rattalskare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur