Små bebisars sömn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Enya

Trådstartare
Hur nattar ni era små bebisar, alltså bebbar under 6 månader typ? Hur sover de sedan på natten?

Var sover de?


Jag nattar Elin i sängen, efter mat, ren blöja och pyjamas. Har en speldosa i gång och håller henne i handen. Sjunger har jag försökt lite grann, men ... jag tycker inte det låter bra, så i dag satte jag igång radion för att hon skulle höra ljud. Hon sover i vagnen dagtid och hör ju barnen, hundarna och tvn då.

Efter 10 minuter går jag därifrån och då brukar hon somna, men efter en stund kan hon börja skrika igen och då går jag tillbaka och lugnar och håller handen.
 
Sv: Små bebisars sömn

Nu var det ju ett tag sen mina var bebisar men de lades helt sonika i spjälsängen efter kvällsmat, först amning, senare välling. Brukade somna ganska snabbt, i vissa fall fick vi promenera lite, sen ner i sängen igen.

Vid 3 månader gjorde vi som Anna Wahlgren skrev. In med vagnen i sovrumme, när guldklimparna vaknade och ville ha nattmat så drog vi vagnen. Tog bara några dagar så sov de hela nätterna i sina egna sängar.
 
Sv: Små bebisars sömn

Mina söner har alltid sovit i egen säng. Jag gjorde samma som jag gör med Elin, och de somnade också genast. Sedan sov de tills det var matdags och då matade vi och la dem igen.

När de var 4 månader körde vi den där omarbetade 5 minuters metoden; ta upp och lugna och lägga igen tilsl de helt enkelt sov igen. Doick vägrade den äldsta killen det så han fick välling nattetid tills han var 1,5 då han slutade vakna på natten. Yngsta har sovit hela nätterna sedna 4 månaders ålder....
 
Sv: Små bebisars sömn

När mina varit under 6 månader har jag ammat i soffan och de har somnat i famnen.
Första sonen brukade få ligga i soffan och sova, ibland i korgen på hjul.
När vi gick och la oss tog vi med sonen och la mellan oss.
Minstingen lade jag ner i spjälsängen när han somnat.
Varje gång de vaknat har jag tagit upp och ammat till sömns igen.
Nu är den lilla 9 månader och ammas på madrass på golvet.
Där sover han sen hela kvällen.
På natten tar jag upp honom i min säng.

Fast just nu ligger han i spjälsängen, han vaknade för en stund sen och ammades. Eftersom jag inte gått och lagt mig fick han lägga sig i spjälsängen.
 
Sv: Små bebisars sömn

Har inte börjat natta (det andra brukar kalla för natta iaf) förrän de närmat sig året. Vid sex månaders ålder har jag antingen ammat dem till sömns i soffan, eller så har jag ammat först och sedan langat över dem till min man. Oftast har de somnat i famnen, bärsjalen, bredvid oss i soffan eller på en madrass på golvet. Sedan har vi burit med dem in till familjesängen då vi lagt oss.

Viktor (nu 2½) har sovit otroligt krattigt och har haft extremt stort närhetsbehov. Han ammades mellan 3 och 10 ggr/natt i ett år, sedan var jag tvungen att sluta med nattamningen. Det tog tre nätter sedan kunde pappa natta om med en klapp eller kram och jag fick sova vidare. Han började sova hela nätter av sig själv när han var 17 månader, i samband med att han började gå.

Elliot (nu 1½) avvandes från nattamning vid 10 månaders ålder och sedan fick pappa ta ett par tröstnätter. Han (Elliot alltså, inte min man) började sova hela nätter vid 11 månader, också i samband med att han lärde sig gå.

De somnar fortfarande med någon av oss bredvid sig, antingen i soffan eller i sovrummet. När vi hade barnvakt så lade barnen sig själva, E kl 19 och V kl 21, barnvaktens omdöme var: "easiest babysitting ever!" :love:
 
Sv: Små bebisars sömn

Efter ammning i våran säng lägger jag ner henne i sin säng precis brvid våran, där får hon nappen som jag kan ligga och hålla från min sängplats. Vi ser sammtidigt på tv och efter 5-10min så sover hon. Sover från ca 21.30 - 7 på morgonen då ammar jag i gen i sängen och sedan får hon ligga kvar och sommnar automatiskt och vaknar för att gå upp vi 9.00!!!

Underbart!!!:love:
Hon är nu 3 månader och har sovit så sedanhon var 2 månader!
 
Sv: Små bebisars sömn

Fram till min son var två-tre månader sov han i vår säng, efter det har han fått somna själv i sin vagga. Sedan 5 månaders ålder äter han gröt på kvällen istället för kvällsamning, men själva nattningen är densamma. Han har aldrig fått somna hos varesig mig eller min sambo, utan vi har låtit honom somna själv i sin vagga. Alltid. Vi har heller aldrig sjungit eller vaggat honom till sömns. Inte ens när han sov mellan oss har vi "sövit" honom. (Undantagen är när han är sjuk)

Vi har alltid gjort samma sak sedan han fick sova i vaggan: efter kvällsmålet (gröt eller som förr, amning) vid halvsju-sjutiden tar vi på pyamasen, myser lite, säger godnatt till den av oss som inte nattar, så han vet att det är dags att varva ner. Sedan läggs han i vaggan, oftast var/är han jätteglad och jollrar och "pratar" med oss. Sedan säger vi godnatt, pussas lite, "älskar dig", "sov så gott, ses i morgon", ja allt man säger till dom små liven.

Och sedan lämnar vi honom i sovrummet, men halvöppen dörr. Vaken. Han somnar 95% av gångerna efter en minut.

Han har alltid sovit väldigt bra, oavsett om det är knäpptyst inne eller om vi snickrar och slipar i rummet intill. Han är väldigt lätt att få att somna dagtid också, bara att lägga ner, och sedan somnar han oftast.

Fram till 6 månader nattammade jag, och då vaknade han vid två-tiden för nattmålet. Sedan slutade han med det då han fick tänder och själv inte vill ammas längre, och sedan dess sover han hela nätter, fram till sju-tiden på morgonen. Då får han komma över till mig i sängen, vi myser och mornar oss innan vi kliver upp.
 
Sv: Små bebisars sömn

Våran sov som är 2 mån somnar i vårat knä efter matning sedan läggs han i sin säng i fall vi är vakna annars i våran säng i fall det är sovdags för oss också. Vid första nattmatningen så läggs han i vår säng (i fall han har sovit i sin säng).
Vid blöjbyte under kvällen runt 22- tiden sätter vi på honom pjamas!
Dock är han en nattuggla och vaknar ca 3-4 gånger under natten och äter!
 
Sv: Små bebisars sömn

Tack alla för era svar! Roligt att höra lite olika metoder.

Det fick mig att fundera lite på en sak, det är dock bara en fundering så jag är kanske helt ute och cyklar... elelr trampar på någons tår.

De som låter sina barn sova i egen säng från början eller kort efter de föds och som låter de somna själv i högre utsträckning, har inte de barn som sover "bättre", alltså längre och somnar lättare än de som låter barnen sova i famnen elelr somna i soffan osv?

Jag tycker att när jag hört om någon som har problem med sömenn för barnen så har det varit de barn som inte sover i egen säng och inte har några direkta rutiner. Vad tycker ni, är jag helt ute och reser på det här?


I övrigt måste jag skryta för jag är så jätteglad!!! I går somnade Elin vid 21:30 och vaknade 05:30 på morgonen!!!! Skönt attfå sova lite tyckte jag!:) :)
 
Sv: Små bebisars sömn

De som låter sina barn sova i egen säng från början eller kort efter de föds och som låter de somna själv i högre utsträckning, har inte de barn som sover "bättre", alltså längre och somnar lättare än de som låter barnen sova i famnen elelr somna i soffan osv?

Jo, fast anledningen till att de sover bättre är väl just att de sover bättre. En spädis som gillar att ligga i säng/vagn utan närkontakt med en förälder hela tiden är ju ganska enkel att natta. Det är nog inte många som skulle få för sig att tvinga en spädis, som skriker så fort den inte känner en annan människas närvaro, att somna ensam. Det där stora närhetsbehovet, som många bebisar har, kan nog hålla i sig ganska länge.
 
Sv: Små bebisars sömn

Jakob (5,5mån) har sovit i egen säng mer eller mindre sen första dagen.

Men han vill bli nattad genom amning eller ligga i famnen o bli vyssjad.

Periodvis sover han jättebra med bara 1-2 amningar per natt. Men så fort nått är på G.. Tandont eller förkylning så är han mera orolig o vaknar ofta typ 5-7 gånger per natt.

Tar inte upp honom i "onödan" utan lyssnar om det är mig han vill ha eller bara prata/sjunga för att somna om själv.

Det är inte många gånger han har lyckats somna från början utan att vara nära mig,pappan eller annan som håller honom.
Förutom i vagnen där han somnar av gungandet.
 
Sv: Små bebisars sömn

Emil sover i spjälsäng och har gjort det från början med undantag för vissa nätter som blev i vagnen så han hade svårt att somna.
TEstade att ha honom mellan oss men konstigt nog blev han mer svårsövd då, jag trodde det skulle vara tvärtom.
När han var runt 3 månader (tror jag) började jag att försöka visa lite tydligare att "nu är det verkligen natt även om klockan bara är 21.00". Jag har gjort så att när han äter nån gång mellan 20-21.30 är pyjamasen på, vi sätter oss i sovrummet som är nersläckt och tyst och där ammas han. Ibland somnar han i famnen och jag lägger honom i spjälsängen men ibland är han fortfarande vaken och läggs så i spjälsängen. Ofta somnar han efter en stund. Men skriker han får vi sjunga en trudleutt och ibland hålla handen. Detta tar lååång tid ibland. Men funkar det inte så tar sambon honom och bär han tills han börjat somna och lägger honom så han ändås omnar i sins äng.

Nyss märkte jag att han började bli trött, snabbt i sängen och vi gosade och skrattade lite. Han började gnälla lite trötthetsgnäll och det slutade med att jag var halvvägs i hans säng så han kunde borra upp sitt ansikte i min hals medans jag nynnade. Han somnade då ganska fort och har sovit i säkert en halvtimme nu, vilket är ovanligt för honom då han oftast vaknar mkt tidigare...
 
Sv: Små bebisars sömn

De som låter sina barn sova i egen säng från början eller kort efter de föds och som låter de somna själv i högre utsträckning, har inte de barn som sover "bättre", alltså längre och somnar lättare än de som låter barnen sova i famnen elelr somna i soffan osv?

Jag tycker att när jag hört om någon som har problem med sömenn för barnen så har det varit de barn som inte sover i egen säng och inte har några direkta rutiner. Vad tycker ni, är jag helt ute och reser på det här?

Man får naturligtvis anpassa sig efter barnet men jag tror att det gynnar barnet att kunna känna sig trygg i sin säng. Som riktigt små får man ta det som det kommer men ens ritualer får mer inverkan ju äldre barnet blir. Vi har tagit för vana att tänka efter innan vi vänjer barnen vid något. Just för att det kan vara så tufft för barnet att vänja sig av med det, det blir inte riktigt schysst. Jag läste på FL om en mamma som vant sitt barn att få somna med sina fingrar i mammans mun vilket gjorde att barnet vaknade hysteriskt när mamman försökte lämna sängen. Där har man själv grävt sin egen grop....

När de var mindre la vi ner dem i vaggorna i tvrummet efter avslutad amning och så fick de somna själv eller vaggas till sömns om var svårt med sömnen. Sedan gick vi över till att lägga dem i spjälsängarna när de var riktigt trötta.
Vi har inte tagit för vana att läsa för barnen då de ska sova, det gör vi någon gång under kvällen istället. Vi har alltid gått in till barnen direkt de har blivit ledsna, strykt dem över ryggen eller tagit upp dem om de varit riktigt ledsna, ibland har de fått komma upp igen eftersom de inte varit nog trötta. Nu vill de kolla själv i en bok när de ska sova och ligga och klämma på sina barbapappor.
Det har hänt att de fått nattskräck och då flyttar jag över dem till vår säng, annars är de duktiga på att somna om själva när de vaknar, det räcker oftast med en ryggstrykning eller att man mumlar "sov lillungen min" .
Jag kanske också ska tillägga att vi tror på att glada ungar somnar fortare, några riktiga gapskratt innan de somnar fungerar toppen på våra barn.
Det har varit lättsamt att ta med sig barnen och somna på olika platser eftersom vi har så få ritualer ifråga om sänggåendet.
 
Sv: Små bebisars sömn

Sonen 3 månader läggs i sin säng vid 22-23tiden då han är mätt och börjar bli trött. Har en liten speldosa och en nattlampa som han ligger och tittar på. Somnar av sig själv. Förra veckan sov han hela natten 8-9 timmar utan att äta flera nätter i sträck men nu ett par dagar vill han återigen amma 1-2 ggr per natt? Han brukar sova till nånstans mellan 8-10 på morgonen.
Fram tills han var ca 6-7 veckor gammal ville han inte sova själv, skrek när man la honom i hans säng. Så då slutade det oftast med att han sov med oss.
 
Sv: Små bebisars sömn

De som låter sina barn sova i egen säng från början eller kort efter de föds och som låter de somna själv i högre utsträckning, har inte de barn som sover "bättre", alltså längre och somnar lättare än de som låter barnen sova i famnen elelr somna i soffan osv?

Jag tycker att när jag hört om någon som har problem med sömenn för barnen så har det varit de barn som inte sover i egen säng och inte har några direkta rutiner. Vad tycker ni, är jag helt ute och reser på det här?

Jag tror att det till mesta delen beror på barnens personlighet. Jag tror att man kan vänja barn vid i princip nästan vad som helst, med olika mycket motstånd från barnens sida, men min föräldrafilosofi bygger på att se till barnens behov och anpassa mig till det i den mån det går. För att veta vilka behoven är så stödjer jag mig (förutom på min magkänsla) på forskning i humanbiologi, utvecklingspsykiatri osv. Om mitt barn vägrar ligga själv men blir lugnt och somnar så fort jag tar upp det, så antar jag helt enkelt att det är närheten som är behovet, och då ser jag ingen anledning att "träna bort" det. Om det nu inte är så att jag själv har ett behov som väger tyngre i just den situationen, som tex när jag slutade nattamma för att jag hade hälsoproblem.

Min starka tro är att barn vill vara självständiga, men att det är deras uppgift att lämna mig när de är mogn, inte min uppgift att sparka dem ur boet innan de är flygfärdiga, så att säga. Min erfarenhet är att (under förutsättning att man är en lots i sitt barns liv, och inte en överbeskyddande igel) det går lättare och lättare ju äldre, och mer redo, barnet blir. Ur ett rent biologiskt perspektiv alltså.
 
Sv: Små bebisars sömn

Jag tror att det till mesta delen beror på barnens personlighet. Jag tror att man kan vänja barn vid i princip nästan vad som helst, med olika mycket motstånd från barnens sida, men min föräldrafilosofi bygger på att se till barnens behov och anpassa mig till det i den mån det går. För att veta vilka behoven är så stödjer jag mig (förutom på min magkänsla) på forskning i humanbiologi, utvecklingspsykiatri osv. Om mitt barn vägrar ligga själv men blir lugnt och somnar så fort jag tar upp det, så antar jag helt enkelt att det är närheten som är behovet, och då ser jag ingen anledning att "träna bort" det. Om det nu inte är så att jag själv har ett behov som väger tyngre i just den situationen, som tex när jag slutade nattamma för att jag hade hälsoproblem.

Min starka tro är att barn vill vara självständiga, men att det är deras uppgift att lämna mig när de är mogn, inte min uppgift att sparka dem ur boet innan de är flygfärdiga, så att säga. Min erfarenhet är att (under förutsättning att man är en lots i sitt barns liv, och inte en överbeskyddande igel) det går lättare och lättare ju äldre, och mer redo, barnet blir. Ur ett rent biologiskt perspektiv alltså.

:bow: :bow: :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 275
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 469
Senast: cherie
·
Småbarn En månad kvar till BF och jag börjar bli väldigt nervös över det här med nattning och sömn med en treåring och en bebis. Vi samsover...
2
Svar
35
· Visningar
3 359
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp