SM i Beridet Bågskytte 2011

R

Rigel

Den 20-21 augusti är det SM i Beridet Bågskytte i Småland!
Närmare bestämt i Togebodha by som ligger utanför Gullaskruv.

Under dagarna får vi se tävlande göra upp i klass 1 och klass 2 där vinnaren i klass 1 tävlingen blir årets svenska mästare!

Eftersom jag inte längre vet hurvida man får eller inte får länka till sidor längre, så får jag helt enkelt be er alla googla Svenska Mästerskapet i Beridet Bågskytte 2011, då kommer ni säkert hitta både riksorganisationens hemsida med info, och arrangörens hemsida.
Kontakta arrangören om du vill veta mer om deltagande eller som deltagande som volontär!
Även hästar sökes för uthyrning till en del av de tävlanden som reser långt!

Alt. PM:a mig så ska jag länka er till div. sidor ni behöver!

Sv: SM i Beridet Bågskytte 2011

Tyvärr inte i år. Ingen tävling alltså, så vitt jag vet.
Kanske det kan bli något på Visingsö nästa år, men än så länge bara tankar.
Inte säker på hur det ser ut med kurser etc. där upp, men jag tror det står ganska still, tyvärr..

Bara rolig kuriosa! Förra året hade vi två tävlande som åkte med häst från Umeå!

Das ist herrlich! ...eller nåt

Fanken jag har funderat på att testa BB i flera år nu, känns som om det börjar bli dags att ta tag i saken.

Lite OT men var hittar man vettiga ryttarbågar? Min klassiska recurve är stor och otymplig och tittar man på bilder tycks de flesta använda smidigare grejer... typ "mongolbågar" eller korta långbågar.

Fanken jag har funderat på att testa BB i flera år nu, känns som om det börjar bli dags att ta tag i saken.

Lite OT men var hittar man vettiga ryttarbågar? Min klassiska recurve är stor och otymplig och tittar man på bilder tycks de flesta använda smidigare grejer... typ "mongolbågar" eller korta långbågar.

Hej, vad kul att höra förkortningen BB för första gången ^^ Själv har jag varit sugen på att förkorta det många gånger men det har känt lite lustigt ;)

Jo, vill du skaffa båge så får du gärna kolla in på min hemsida. Säljer och har över 50 olika i sortimentet. Just nu 7 st på lager!
Skicka mig ett PM så ska vi lösa det så att du får webbadressen :)

Jag har som du kanske misstänkt hittade jag dit själv :)

Senast ändrad:

Den 20-21 augusti är det SM i Beridet Bågskytte i Småland!
Närmare bestämt i Togebodha by som ligger utanför Gullaskruv.

Under dagarna får vi se tävlande göra upp i klass 1 och klass 2 där vinnaren i klass 1 tävlingen blir årets svenska mästare!

Eftersom jag inte längre vet hurvida man får eller inte får länka till sidor längre, så får jag helt enkelt be er alla googla Svenska Mästerskapet i Beridet Bågskytte 2011, då kommer ni säkert hitta både riksorganisationens hemsida med info, och arrangörens hemsida.
Kontakta arrangören om du vill veta mer om deltagande eller som deltagande som volontär!
Även hästar sökes för uthyrning till en del av de tävlanden som reser långt!

Alt. PM:a mig så ska jag länka er till div. sidor ni behöver!

Åh, det verkar ju superroligt! Jag ska definitivt åka dit och titta och se om det kanske är något som passar mig och ättelägget :)

Är det någon som har koll på detta, om man funderar på att skaffa sig en ryttarbåge.

Vilken längd bör jag ha? Jag är 165cm själv.
Vilken styrka bör jag ha? Jag är kanske inte sveriges starkaste kvinna, men jag vill inte att pilen ska fisa iväg heller?! Vad innebär styrka 20, 25, 30, 35 osv?

Seabaz:
Draglängd, alltså måttet på hur långt du kan spänna bågen utan att den far illa, på bågen bör ligga på mellan 30-32 tum.
Personligen rekommenderar jag att börja någonstans runt 25-30lbs. Måttet är alltså "Hur många pund har jag dragit när jag når 28 tum - alltså när nocken på pilen är 28 tum från handtaget?" Måttet tas alltså oftast på just 28 tum eftersom det är standard för moderna bågar och det därmed blir lätt att jämföra.

25 ger fortfarande bra kast med lätta pilar (aluminium, kolfiber, tunnaste formen av träpil samt med spets på som högst 100 grains) och kräver högst en dag för att rent viktmässigt vänja sig vid oavsett tidigare vana. Mellan 28-30 finns det lite mer att växa in i, och det är också en vikt som du kan behålla länge.

Inte mycket att tillägga.
En båge med moderna material är dock som bäst när den ligger på mellan 50-60 lbs. Svagare så "fiser" pilen iväg för att den är "svag", jämfört med en starkare båge än 50-60 lbs, där materialåtgången för att göra bågen så stark blir för tungt för bågen. Alltså den får så mycket material i sig själv att kasta att den blir slö för det.
Sen beror det på vad för typ av båge du väljer.
Själv använder jag en 50 lbs laminatbåge (som stiger till ca. 65-70 lbs vid mitt maxdrag). Laminatbågarna har mycket mycket lättare lemmar och bågen behöver inte jobba så mycket med sig själv, utan kan lägga mer kraft på pilen, vilket gör pilen snabbare.
Som du förstår är det inte bara styrkan, utan även kastet som avgör hur mycket fart pilen får.

Annars precis som Hoby säger, 25-30 lbs (ibland rekommenderar jag även 35) är att rekommendera. Det är väldigt individuellt. Jag har sett muskelberg inte orka dra 60 lbsare medan en tunnis orkat för att tekniken varit bättre.
Vad gäller draglängden är det inte många som ligger under 30 tum (i mitt sortiment åtminstone), men 32 tum är ganska kalas för de flesta. Det finns gott om utrymme och bågen stackar inte så fort (dvs. känns trög efter en vis draglängd), den känns mjuk att dra hela vägen.

Sen beror det på vad du ska ha bågen till?
Till häst?
Eftersom du inte är så lång kan det räcka med en båge med 30 tums draglängd, och då kan du komma ner i storlek på bågarna och få lättare att hantera den från hästen.

Det bästa är att prova bågar när man får chansen. Vilken ort håller du till på?

Kul! :) Kanske man tar sig en tripp ner dit då, dvs om man inte jobbar just då..

Inte mycket att tillägga.
En båge med moderna material är dock som bäst när den ligger på mellan 50-60 lbs. Svagare så "fiser" pilen iväg för att den är "svag", jämfört med en starkare båge än 50-60 lbs, där materialåtgången för att göra bågen så stark blir för tungt för bågen. Alltså den får så mycket material i sig själv att kasta att den blir slö för det.
Sen beror det på vad för typ av båge du väljer.
Själv använder jag en 50 lbs laminatbåge (som stiger till ca. 65-70 lbs vid mitt maxdrag). Laminatbågarna har mycket mycket lättare lemmar och bågen behöver inte jobba så mycket med sig själv, utan kan lägga mer kraft på pilen, vilket gör pilen snabbare.
Som du förstår är det inte bara styrkan, utan även kastet som avgör hur mycket fart pilen får.

Annars precis som Hoby säger, 25-30 lbs (ibland rekommenderar jag även 35) är att rekommendera. Det är väldigt individuellt. Jag har sett muskelberg inte orka dra 60 lbsare medan en tunnis orkat för att tekniken varit bättre.
Vad gäller draglängden är det inte många som ligger under 30 tum (i mitt sortiment åtminstone), men 32 tum är ganska kalas för de flesta. Det finns gott om utrymme och bågen stackar inte så fort (dvs. känns trög efter en vis draglängd), den känns mjuk att dra hela vägen.

Sen beror det på vad du ska ha bågen till?
Till häst?
Eftersom du inte är så lång kan det räcka med en båge med 30 tums draglängd, och då kan du komma ner i storlek på bågarna och få lättare att hantera den från hästen.

Det bästa är att prova bågar när man får chansen. Vilken ort håller du till på?

Om man är ytterligare kortare än Seabaz då?
Jag har inte ens nått upp till 160 cm :angel: och den pålle jag skjutit från mest är ca 145. Sambons långbåge går, men det känns en smula otympligt må jag säga.

Inte för att jag kommer försöka ge mig på att tävla, men vilka får vara med? har ni kval till era SM?

Korta långbågar, heheh fick en bild i huvudet hur jag går ut och kortar av sambons långbåge, borde inte uppskattas va? :angel::rofl:

Om man är ytterligare kortare än Seabaz då?
Jag har inte ens nått upp till 160 cm :angel: och den pålle jag skjutit från mest är ca 145. Sambons långbåge går, men det känns en smula otympligt må jag säga.

Inte för att jag kommer försöka ge mig på att tävla, men vilka får vara med? har ni kval till era SM?

Det finns bågar för alla :)
Skulle det knipa har jag ett antal barnbågar i sortimentet. De är väldigt små men går att få i styrkor som absolut inte bara är för barn.

Det här med hur hög hästen är spelar egentligen bara roll vid ett tillfälle, om bågen är så stor att den släpar i marken.
Vidare, en båge blir inte större att använda till häst, bara för att man ex. byter till en annan mindre häst. Det är din överkropp som avgör hur stor bågen blir på hästryggen, inte hästens höjd (med undantaget då om nu bågen skulle vara så lång att den släpar i marken, då är hästens höjd ett problem. Detta skulle dock innebära att du skulle behöva en symmetrisk båge på drygt 3 meter för att den skulle gå i backen när du använder den på din häst med de måtten du beskriver). Alltså, din häst är tillräckligt hög, inga problem!

Hurvida hästen sen är tillräckligt hög för att tävla är en annan sak. Banans avgränsning på olika tävlingar kan skilja i höjd och man vill ju inte gärna hamna under avgränsningen. Dock brukar det ligga på någon meter, så din häst klarar sig igen ;)

Än så länge har vi inga kval för SM. Vi är inte tillräckligt många som deltar än för att det ska vara någon nytta med typ DM och därigenom kval.
Så, än så länge är det först till kvarn som gäller (ett max antal platser är satt, men än så länge har detta antal inte uppnåtts, kanske det är dags i år?).

Haha nä jag vet inte varför jag skrev höjden på hästen, knäpp jag :angel:
Att det funkar vet jag ju eftersom vi redan galoperat och skjutit med sambons flatbåge, förlåt sa fel förut, hans långbåge har jaginte testat.

Haha inte fullt ännu, hrm nej jag ska inte bli frestad, fast hästskrället är ju i Småland just nu. Ajaj. Nä vi är ju inte tränade nu, men kul är det ju.

Haha nä jag vet inte varför jag skrev höjden på hästen, knäpp jag :angel:
Att det funkar vet jag ju eftersom vi redan galoperat och skjutit med sambons flatbåge, förlåt sa fel förut, hans långbåge har jaginte testat.

Haha inte fullt ännu, hrm nej jag ska inte bli frestad, fast hästskrället är ju i Småland just nu. Ajaj. Nä vi är ju inte tränade nu, men kul är det ju.

Att hästens höjd skulle påverka bågens storlek och hurvida svårhanterlig den skulle bli, är faktiskt ett väldigt vanligt antagande ;)

Jag själv håller ju till i småland och har just kört igång med privatlektioner. Dock är tidschemat väldigt tajt just nu, men kanske det finns tid om du är intresserad.
Dessutom behövs det hästar att hyra ut till SM:et, om du är intresserad?

Att hästens höjd skulle påverka bågens storlek och hurvida svårhanterlig den skulle bli, är faktiskt ett väldigt vanligt antagande ;)

Jag själv håller ju till i småland och har just kört igång med privatlektioner. Dock är tidschemat väldigt tajt just nu, men kanske det finns tid om du är intresserad.
Dessutom behövs det hästar att hyra ut till SM:et, om du är intresserad?

Tack men mja skulle jag mot all förmodan tappa allt sans och förnuft så skulle jag nog villja göra det ihop med min egen skrothäst, men nu bor jag ju så långt ifrån honom som det är nu. Han är utlånad för avel i sommar. Men annars har jag ju redan skjutit en del i galopp med honom, så den biten är han van vid, mer hans matte som behöver lära sig att träffa bättre och kanske främst, inte få panik och tappa den lilla hjärna hon har så fort det kommer människor nära.

Men vem vet om några år så kanske ;)

alltid så långt bort. finns det inget i sthlm/uppland?

Kan göra ett instick här om att vi planerar att anordna en tävling i BB under nästa sommar i Tierp(4 mil söder om Gävle).

Vi kommer troligtvis även att anordna en kurs här med Pettra Engeländer under nästa sommar.

Om det kan vara av intresse:D?

Kul att Kassai-skolan etablerar sig även här i Sverige!
(funderar på att haka på vid tillfälle i höst nu)

Liknande trådar

R
Övr. Grenar Hälleberga Häst & Medeltida Event (HH&ME) välkomnar alla utövare av denna stolta och fantastiska konst att deltaga i tävlingen om titeln...
Svar
3
· Visningar
2 363
Senast: Holtz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka