Slutullat för min del *otäcka bilder*

Jag kan helt ärligt säga att nästan lika grova saker förekommer på regelbunden basis även här. Machotyper som tar ut aggressioner på fåren. Och jag tycker det är helt rätt att de både hängs ut och blir av med alla sina kunder, tyvärr råder det sådan brist på klippare att djurägarna vackert får ta den de kan.

MEN de allra allra flesta fårklippare gör INTE så här! Inte heller "down under"! De allra flesta fårklippare har som jag, ett brinnande djurintresse och då särskilt för får.

Idioterna borde inte kunna få förekomma. Om majoriteten är emot det så borde det vara en självstoppande företeelse. Men det är väl som med allt, folk har ingen ryggrad o pengarna styr.

Kan vi klona dig, Migo?

Idioterna borde inte kunna få förekomma. Om majoriteten är emot det så borde det vara en självstoppande företeelse. Men det är väl som med allt, folk har ingen ryggrad o pengarna styr.

Kan vi klona dig, Migo?
Nej jag tror inte att pengarna styr här. Stressade ineffektiva idioter som borde sparkas ut direkt av en vettig ägare! Kan kanske vara lite svårt att ersätta deirek

För en lite oinsatt i fårullsmarknaden. Hur ser värdet på livdjur ut jämförelsevis med arbetskostnaden för fårklippare?
Känns otroligt att fårbonden tycker det är ok att hens levande kapital skadas så värdet på ett får måste vara otroligt lågt, för känns inte som att fårklippning är något höginkomstyrke...

Fördjävligt obehaglig film, det förekommer garanterat liknande i sverige och inte bara med får utan även andra produktionsdjur

En klippning kostar en spottstyver(ca 30 kr + moms), vilket bidrar till tidspressen. Down Under klipper de 250-300 får om dagen/klippare och många klipparlag både super och knarkar lika mycket som de klipper. I Sverige ligger de flesta mellan 10.000-25.000 får om året eller under.

Jag har inte koll på livvärdet på merinodjuren, men det är långt över kostnaden för klippningen. Kan tillägga att de allra flesta djurägarna är noga med sina livdjur, och allt annat än enstaka klippskador (som tyvärr händer alla- hur lugn och försiktig man än är) är oacceptabelt. Slag mot huvudet, sparkar, brysk hantering osv accepteras inte av de flesta och de klippare som håller på så är inte alls lika populära som de som är kända för god djurhantering.

Sen kan man ju tävla i fårklippning, vilket i min värld är helt idiotiskt.

Herregud. När jag ser klippet tänker jag att vad är de mer kapabla till?
Ja fy. Respekten för en annan levande varelse är ju obefintlig.

Det är så tragiskt att det ska till smygfilmning för att sånt här ska komma fram - jag menar, de är ju omgivna av andra människor. Likadant med de filmer som dyker upp från slakterier, cirkusar, hästträningar, hundträningar...

Ibland vill jag bara inte vara med längre.

Sen kan man ju tävla i fårklippning, vilket i min värld är helt idiotiskt.

Håller med om det mesta, de som gör så här är ett problem och borde inte hålla på med djur överhuvudtaget.

Funderar lite varför du inte gillar tävlingsklippning dock. Har sett en del av detta de senaste åren, både på A/P nivå och tex på golden shears, och jag har inte sett några djurskydds problem. Samma gäller ju annars för tävling i vallning etc.

Det är klart att djurhanteringen på tävling är bra! Det är träningen på vägen dit spm fåren far illa av( ibland).

Jag tycker att allt tävlande på/med djur är mer eller mindre problematiskt. Är även av åsikten att vallhundstävlingar borde gå tillbaka till mindre tävling och mer arbetsprov.

Ok, då är jag med på hur du menar. Jag är själv lite kluven kan jag känna; å ena sidan tycker jag att det är vettigare tävlingar där man mäter praktiska färdigheter som faktiskt har bruksvärde i en rural miljö men det är ju alltid ett tävlande på bekostnad av djuren.

Jag hoppas man använder filmerna (har inte sett dem) för att sätta dit idioterna. Jag är övertygad om att även ett land som Australien har lagar mot djurplågeri. Djurplågare finns tyvärr överallt, även i Sverige.

SYDNEY: Australia's agriculture minister Barnaby Joyce has described animal rights group PETA as "extremist" and questioned their methods after the release of footage showing sheep being beaten by shearers...

... it "seems disingenuous" Joyce was questioning PETA's methods rather than asking why the shearers were allowed to hurt the sheep.
http://timesofindia.indiatimes.com/...or-sheep-abuse-video/articleshow/38254534.cms

The allegations are serious and will be investigated by RSPCA Inspectors as information comes to hand for potential breaches of the relevant state animal welfare legislation.
http://www.rspca.org.au/media-centr...elty-shearing-sheds-under-investigation-rspca

usch så hemskt!
Med tanke på vad människor gör med och mot "our own kind" så är det inte så konstigt-djur ligger alltid under människovärdet.
Och så ska det va! men på något vis så knyter det sig alltid lite mer imagen på mig då människor behandlar försvarslösa djur på det här sättet. När man vet att det inte behövs.

jag har tillräckligt svår för att se får/alpackaklippare lägga ned djuren,och då utan slag och sparkar, när man kan höra och se oron i djurens ögon och tänker alltid kan man inte klippa mer humant..

usch tror dock inte på att bli vegan eller förbjuda tävlingar-de flesta som jobbar med älskar sina djur! men konsumenter måste ställa med krav och-trist nog betala mer för det man köper!

Ja fy. Respekten för en annan levande varelse är ju obefintlig.

Det är så tragiskt att det ska till smygfilmning för att sånt här ska komma fram - jag menar, de är ju omgivna av andra människor. Likadant med de filmer som dyker upp från slakterier, cirkusar, hästträningar, hundträningar...

Ibland vill jag bara inte vara med längre.

Kan bara hålla med!
Människan kan vara så jävla vidrig ibland!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka