Salsahej

Trådstartare
hej! Jag undrar om ponnyn måste vara slutmätt för att få tävla? Hittar inget på nån annan sida..

Om du googlar så hittar du info.

"Ponny som tävlar i Sverige, med en i Sverige bosatt ryttare, skall ha gällande svenskt mätintyg. Mätintyg kan endast utfärdas för ponny för vilken uppvisas gällande ID-handling t.ex registrering i avelsförening eller EU-pass. Utfärdad ID-handling skall företes i original. Slutmätningsintyg kan endast utfärdas till ponny, som enligt ID-handlingen är chipmärkt.

Ponny kan mätas tidigast det år den fyller 3 år och skall därefter mätas vid 4, 6 och 8 års ålder. Av årsintyg skall framgå hur länge det är giltigt. Ponny som vid mätning tidigast vid 4 års ålder har en mankhöjd som understiger övre kategorigräns med minst 5 cm behöver ej mätas om förrän vid slutmätning.

När jag skulle ansöka om licens på min häst stod det att för "ännu ej slutmätt ponny" var man tvungen att bifoga någon form av intyg på hur hög ponnyn är. Nu tävlar min ponny mot stora hästar p.g.a. min ålder, så där bifogade jag ingenting, men jag utgår från att man måste det om ponnyn ska tävla mot andra ponnyer?

När jag skulle ansöka om licens på min häst stod det att för "ännu ej slutmätt ponny" var man tvungen att bifoga någon form av intyg på hur hög ponnyn är. Nu tävlar min ponny mot stora hästar p.g.a. min ålder, så där bifogade jag ingenting, men jag utgår från att man måste det om ponnyn ska tävla mot andra ponnyer?

Givetvis krävs ett mätintyg ändå. Alla tävlande ponnyer måste ju ha ett sådant.

Menar ni samma sak nu? Det krävs inget mätintyg för att tävla i klasser där ingen kategoriindelning görs, alltså behövs inget intyg för att rida bland hästar även om hästen råkar vara under 148 cm.

Undrar samma sak som @Equilina, menar vi samma sak här? För det var inga problem alls att lösa licens för ponnyn utan att bifoga något mätintyg och hon har även tävlat (endast lokalt dock) efter det utan att någon har ifrågasatt det? Men då tävlar ponnyn enbart mot stora hästar. Det framgår ju dock tydligt av hästens bifogade passkopia att det är just en häst av ponnyras.

Men jag tolkar TS som att hen vill tävla sin ponny mot andra ponnyer, och då måste ju givetvis hästen ha ett mätintyg, precis som du säger. Mitt fall är ju lite annorlunda eftersom jag har varit överårig hela tiden, hästen aldrig har tävlat med någon annan (yngre) ryttare förut och enbart kommer tävlas mot stora.

Menar ni samma sak nu? Det krävs inget mätintyg för att tävla i klasser där ingen kategoriindelning görs, alltså behövs inget intyg för att rida bland hästar även om hästen råkar vara under 148 cm.

Nej, tävlande som ponnyer skulle jag kanske varit tydlig nog att skriva :) Det var ju det @Kiwifrukt frågade om i sin sista mening.

Undrar samma sak som @Equilina, menar vi samma sak här? För det var inga problem alls att lösa licens för ponnyn utan att bifoga något mätintyg och hon har även tävlat (endast lokalt dock) efter det utan att någon har ifrågasatt det? Men då tävlar ponnyn enbart mot stora hästar. Det framgår ju dock tydligt av hästens bifogade passkopia att det är just en häst av ponnyras.

Men jag tolkar TS som att hen vill tävla sin ponny mot andra ponnyer, och då måste ju givetvis hästen ha ett mätintyg, precis som du säger. Mitt fall är ju lite annorlunda eftersom jag har varit överårig hela tiden, hästen aldrig har tävlat med någon annan (yngre) ryttare förut och enbart kommer tävlas mot stora.

Jag var nog otydlig i mitt svar. Mitt svar rörde enbart din frågeställning om ponnyn ifråga ska tävla som just ponny :)

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 747
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
798
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 203
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka