Slutat med napp...

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

Dimmalimm

igår gav min dotter sina nappar till tomten (tomtebarnen). I går kväll var det svårt att få henne att sova, hon fick somna bredvid mig, sen bar vi in henne i sin säng, vaknade vid ett och grät 20-30 min för att hon inte har nån napp somnade om brevid mig och sov oroligt till 7... På dagen går det jättebra, hon har bara haft napp när hon sovit... Hon är snart 3½ år. Ni som har varit med förr hur lång tid tar det ? Hur gamla var era barn när de slutat ?
 
Sv: Slutat med napp...

Min bonusdotter, 2,5 år gammal, lämnade napparna till tomten igår. Vi hade förberett det under några månader, och allt gick jättebra. Lite ångest när hon lämnade dem, märktes att hon insåg "allvaret" i det hela :D ...
På kvällen blev hon osäker på om hon faktiskt skulle klara det och sa ett par gånger "jag ÄR ingen stor tjej" (som hon var en dag tidigare). Men hon fick sina favoritdjur i sängen, och så satt jag och pratade med henne tills hon somnade. Inga problem! *stolt*
Återstår att se hur det går ikväll, men jag tor nog det går bra.
Tipset jag har är att förbereda i god tid och få det till att det är barnet självt som bestämt det här (psykologi :devil: ), att vara konsekvent, att ge barnet självförtroende ("du klarar det här"!) och att låta barnet få prata om det.

Lycka till!



/Jossan
 
Sv: Slutat med napp...

Tycker att vi har förberett länge oxå... Hon är inne i en väldig trots oxå, skriker och gråter när det inte går som hon vill... Det är bara att vänta och se hur det går ikväll/natt...
 
Sv: Slutat med napp...

Selma blev av med sina nappar förra vintern (när hon blev 3 år). Vi hade först tänkt ge dem till tomten vi också, men jag hade inte hjärta att låta henne gråta sig till sömns just på julafton så jag avvaktade lite... Vi fick däremot "läge" för det 2 veckor senare, när vi "glömde" napparna hemma hos farmor o farfar :angel:. Hon hade då, utan att märka det själv, somnat två nätter i rad utan dem i husvagnen (som vi sover i när vi är där).
När vi kom hem - tyvärr betydligt senare än planerat, det var den natten då självaste Gundrun härjade som värst :eek: - vade vi dels strömavbrott så det var ju lite extra spännande att gå och lägga sig, eller inte... När sen nappen inte fanns så blev hon naturligtvis jätteledsen och klev upp ur sängen igen. Sen hade hon en sorgestund i soffan i ca 10-15 minuter innan hon gick in och lade sig och somnade utan problem. Och så har det varit sen dess... Inte en enda gång att hon försökte låna lillasysters nappar i stället! :bow:

Mitt råd, gör inte så stor affär av det!'Hade jag vetat att det skulle gå så enkelt som det gjorde för oss, så hade jag nog förmodligen tagit tag i det tidigare... :angel:
 
Sv: Slutat med napp...

Appropå just napp, hur länge kan barnen ha dem utan att de påverkar tänderna?

Jenny
 
Sv: Slutat med napp...

Man brukar rekommendera dels att man har de nappar som är anatomiska (=mindre påverkan på tänderna) och att man slutar med dem senast då de är 3 år.
 
Sv: Slutat med napp...

Förra julen gjorde vi precis som ni. Dottern skulle snart fylla 3 år och gav tomten nappen. Hon grät i omgångar och sov oroligt i 3 nätter och sedan vande hon sig. Det gick faktiskt mycket smidigare och lättare än vad jag trott då hon var mycket nappfixerad innan. så håll ut och fall inte för frestelsen att ge henne nappen för då förlängs bara plågan. Har man gett tomten nappen så har man. Lycka till!
 
Sv: Slutat med napp...

Jamtland skrev:
Appropå just napp, hur länge kan barnen ha dem utan att de påverkar tänderna?

Jenny


Min dotter hade napp till hon var 6 år och har hur fina tänder som helst. Jag drog alltid ut nappen när hon hade somnat och om hon ville ha nappen dagtid så fick hon sitta i soffan eller sängen. Jag har aldrig förstått varför det är så bråttom att ta ifrån barnen nappen. Är det inte bättre att dom får välja bort den själv?
 
Sv: Slutat med napp...

Jag tänker mest på tänderna... Det syns på min dotter att framtänderna börjar få lite "stryk", ändå har hon bara haft napp när hon sovit iaf nu det senaste året och att nappen är anatomisk. Igår kväll gick det bra när hon skulle somna, men vaknade inatt och grät en stund. Svärmor säger att om hon fortsätter vara ledsen över en vecka ska vi nog ge tillbaka nappen för då är nog inte sugbehovet "färdigt".. :confused: Så hur ska man göra ? Man blir ju ändå mer tveksam när fjolltroll skriver att de ska välja själva...
 
Sv: Slutat med napp...

"Sugbehovet" tror jag försvinner ganska tidigt, det har de definitivt inte kvar i 3 års-åldern (rätta mig gärna om jag har fel).
Tror bara det handlar om trygghet, men det behovet försvinner ju aldrig. Man får helt enkelt bara bestämma sig för när nappen ska försvinna, och ersätta den med nåt annat "tryggt" i sängen, t.ex favoritgosedjuret.
Jag tycker ni ska göra som ni bestämt. Det är en jobbig grej för barnet att gå igenom, men jag har svårt att tro att det skulle bli lättare om ett halvår. Kanske att det funkar med vissa barn att låta dem själva bestämma sånt här, men många barn skulle ju ha kvar napp, blöja och sin vagn för alltid, om ingen sa ifrån.



/Jossan, natt 3 utan napp för lilltjejen :banana:
 
Sv: Slutat med napp...

nej! du SKA inte ge tillbaka nappen om du har tagit bort den en gång. Något sugbehov har hon inte kvar, jag lovar! Det är tryggheten som är borta när nappen försvann.

Och att låta barnet ha nappen tills det inte vill ha den själv längre tycker inte jag är någon bra ide. ffa inte om du tycker dig se ett överbett redan nu...
Jag själv hade napp till jag var drygt 5 och jag fick ha tandställning i mååånga år.. :cry:
 
Sv: Slutat med napp...

Bra med lite peppning :banana:
Hon vaknade rätt så tidigt efter hon somnat igår men grät inget, så jag hoppas att det redan går bättre...
Tack för alla råd !:bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
1 222
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 884
Senast: G-uldlock
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
931
Senast: Nepenthe
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp