Slutat att äta?

H

Havregryn

I söndag hittade jag nästan all morgon mat kvar i krubban hos hästen. Igår, var det rester från söndagens kvälls mat och nu idag var det rester av dagen innans kvälls mat.

Varför?

Jag har inte bytt ut något foder, har har inte fått någit extra, allt ha flytit på som vanlig. Har kollat tempen på honom, men inget.

Vad kan vara fel??
 
Sv: Slutat att äta?

Det är inte så att han går i en gräshage? För nu har ju gräset börjat växa och då kanske han ratar en del av fodret för att han hellre käkar gräs.
 
Sv: Slutat att äta?

Vi hade en häst i stallet som gjorde så i vintras. Han slutade helt sonika att äta i nästan en vecka (både kraft och hö). Vetrerinär var där och tog prover men inget hittades. Efter en vecka började han äta som vanligt igen.....

Mycket mysko var det, men mitt generella råd är ändock att åtminstonde kontakta veterinär och konsultera. Brukar ju tyda på att något är fel om de slutar att äta.

Mvh//LG
 
Sv: Slutat att äta?

Vi hade en häst i stallet som plötsligt slutade äta får några år sedan. Det visade sig att den som hade hämtat mer korn från förrådet hade lagt det i en säck som det luktade kattkiss om. Kornet luktade inte för den mänskliga näsan, men uppenbarligen för hästen. Så fort han fick nytt korn hämtat i en 'ren' säck så åt han igen.
 
Sv: Slutat att äta?

Nej han står kvar i sin vinter hage och fullt med snö kvar.. så.. *suckar* man blir så orolig.
 
Sv: Slutat att äta?

Jag har tänkt att avaka två dar tillf rö att se om han äter, har tänkt ta bort all mat och enbart ge "ren havre" då han annars bara får det nblandat med saker. Ska se om han äter de.

En dag åt hästen för glatta livet el.?
 
Sv: Slutat att äta?

Hmm.. tror inte det här kan vara fallet då all hans mat finns i tunnor som jag alltid är noga att stanga om mig..
 
Sv: Slutat att äta?

Måste bara fråga.... fodrar du själv eller. Kan det vara så att han har bajsat i krubban och att den som fodrat inte har tagit bort det! Så enkelt kan det vara ibland har jag upptäckt. :)
 
Sv: Slutat att äta?

Hej. Nej dte gör jag inte, han står på en ridskola, men han står i spilta så det kan inte vara fallet. Men tack ändå.
 
Sv: Slutat att äta?

Är den precis som vanligt annars? Inte hängig eller nåt?

Min gör så när hon har ont i magen... Kolik alltså.
Jag skulle kontakta veterinären.
 
Sv: Slutat att äta?

Mitt förra sto gjorde så när träningen succesivt ökade.
När honom kommit in i den formen igen så började hon äta normalt igen.
 
Sv: Slutat att äta?

Annars är han bara pigg och kry, rider han dock inte nu.. men är ute och promenerar med honom nu. Vill ej rida förän han börjar äta normalt.

Har ring vet. men eftersom han inte vsar några som helst symtomer pånått avaktar dem att komma.

Han äter ju hö som vanligt.
 
Sv: Slutat att äta?

har du kollat hans tänder ?
som sagt ta ut en veterinär
 
Sv: Slutat att äta?

Tänderna blev kollade och raspade för två veckor sedan..

MEN JAG LAN GLATT TALA OM ATT HAN HAR BÖRJAT ATT ÄTA HAVRE IGEN.... sÅ ETT FRANSTEG I ALLA FALL *LE*

Tack alla som försökte ge mig tips..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 745
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
568
Senast: YlvaG
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 453
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp