Slutat ätit Groov...

E

Eem

Min ettåring har helt plötsligt slutat ätit Krafft Groov :confused:
Hon har ätit det i flera månader men så blev det så att hon blev utan groov några dagar innan vi kom i väg o köpa nytt. Men nu äter hon det inte. Hon pillar ur pelletsen och äter bara lusernen och havren. Har provat att ge henne från olika Groov säckar eftersom det ibland kan vara en annan smak av nån anledning på nån säck. Men icke!

Vad kan man prova med att smaksätta grooven med? Melass, finns det fortfarande?

MVH Eem
 
Sv: Slutat ätit Groov...

Prova att blöta upp pelletsen. Ofta kan det vara så att ung och gammla hästar tycker att det är för hårt att sönderdela. Kan gå från dag till dag. En fråga bara: Varför groov??
 
Sv: Slutat ätit Groov...

Den kanske håller på att byta tänder ? Min häst slutade äta när hon höll på som bäst med tandlossningen.
 
Sv: Slutat ätit Groov...

Testa att ge bara Grov några dagar och sen ge lite i taget av det andra. Kanske kan ha i rivna morötter i det blötlagda så det inte går att sortera. Hästar äter ju oftast "godiset" först. Det kan gå snabbt att skämma bort dem! :D
 
Sv: Slutat ätit Groov...

Eohippus: En fråga bara: Varför groov??

Varför inte om det passar till höet?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slutat ätit Groov...

Svar till Álin: Bättre att se till att grovfodret är bra, ge större mängd av detta och kompletera med ett biligare alternativ. En 1-årig ska ju inte prestera något mer än att växa och må bra. Tror att alla färdigfoder är överreklamerat. Det är grovfodret hästen är gjord för att äta. Det är vi som hästägare som måste se till att få tag på bra foder, vare sig om man köper eller tillverkar själv.
Detta är bara mitt eget tycke och så jag alltid kommer att hålla mina hästar.
 
Sv: Slutat ätit Groov...

Denna ettåring är en varmblodstravare som ska börja träna som 1,5 åring. Jag har en foderstat uträknad åt just henne för att hon ska kunna få de bästa förutsättningar inför denna träning. Mitt hö hunde vara bättre men det är inte lätt att hitta riktig bra hö denna säsong så jag måste kompensera med lusernen och grooven+havren. Men även om jag haft bra hö så hade jag iaf gett Groov som JAG tycker att mina hästar blir väldigt fina av. Tycker inte alls att det fodret är överreklamerat :smirk:
Egentligen så behöver jag inte försvara mitt val av foder utan jag vill bara veta hur jag ska få damen att börja äta det igen :)

Har redan provat att blöta det men det gick iaf inte.
Rivna morötter ska jag ta o prova. Det borde inte vara det lättaste tycker jag att plocka ut. Dessutom så suger väl pelletsen åt sig av morotsaften också förhoppningsvis.

MVH Eem
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 747
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 308
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 363
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp