Sluta suga på tummen

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare valborg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 11 529
V

valborg

Har ni några tips om hur man uppmuntrar sitt barn att sluta suga på tummen?
Vår dotter suger mycket på tummen. Tänderna blir sneda och tummen får valkar och blåsor som ibland blöder och blir infekterade. Vi har provat med stopp och väx, men den effekten gick snart över. När ena tummen blev väldigt sårig bytte hon till den andra. Nu håller den på att bli likadan.
Vi tjatar och stämningen blir tråkig. Men vad gör man? Nappen kan man ju slänga bort, men tummarna sitter ju där de sitter.
Tacksam för tips

Sv: Sluta suga på tummen

Jag sög på tummen som liten, otroligt svårt att vänja av.

Mina föräldrar fick till slut sätta plåster på tummarna och sätta stoppochväx på det, då blev det för obehagligt att suga. Hur gammal är hon, tar hon bort plåstrena om ni provar det?

Jag har tyvärr inga råd att ge men tycker det är ett intressant ämne. Min dotter är snart 2 och har sugit på tummen sen hon var tre månader. Jag tänker inte göra något förrän vid 3-4 någonstans tror jag.

Min tjej suger mycket på tummen men har inte haft de problem du beskriver med sår (fast hon har en ordentlig förhårdnad)

Hon är 3 år. Vi har inte provat plåster metoden, mer än när hon haft sår. Men då var det mest för att skydda tummen.

I samband med en halsinfektion fick hon streptokocker i tummen. Den såg ut som att den skulle trilla av. Den blev full av blåsor med grått var i. Det tog flera veckor innan det läkte.Ångrar att jag inte tog foton av tummen för det var det värsta jag sett i den vägen.

Jag råder er verkligen att försöka få dem att sluta suga så tidigt som möjligt, ju tidigare desto bättre... Jag har sett hemsk ut i munnen och det tar många år att få till tänderna efter tumsugning, för det är inte bara tänderna som tar skada utan även gommen blir deformerad av mkt tumsugning.

Jättedum idé kanske, men går det inte att byta ut tummen mot napp och sedan försöka vänja av vid nappen istället. Har för mig att nappar är lite bättre för tänderna också. (fast som sagt, nog usel idé, om det fungerade skulle väl det göras).

Jag vet!
Hennes pappa har mycket trångt bett pga att han sög på tummen länge. Jag, som aldrig haft vare sig napp eller tumme, fick ändå dra 6 tänder och ha tandställning i två år för att tänderna skulle få plats. För stora tänder och för liten mun!

Så hon har inget bra arv när det gäller tänder.

Vi har skaffat napp också. För de påverkar bettet mindre. Men tumen är ju alltid där.

Ångrar verkligen att vi inte var mer envisa med napp när hon var liten. Men då var det ju så enkelt med tummen och jag hade läst att barn med napp får fler infektioner.

Senast ändrad av en moderator:

om det är ett så pass stort problem att hon får skador av det så skulle jag nog heffatejpa vantar på kvällen :s

Jag råder er verkligen att försöka få dem att sluta suga så tidigt som möjligt, ju tidigare desto bättre... Jag har sett hemsk ut i munnen och det tar många år att få till tänderna efter tumsugning, för det är inte bara tänderna som tar skada utan även gommen blir deformerad av mkt tumsugning.

Jag förstår "allvaret", men inte hur slutandet skulle gå till? När de är lite större (3-4) så de förstår lite mer så går det väl i alla fall att argumentera/muta. Min dotter på 20 månader skulle inte förstå något sånt och det känns som hon har behov av sin tumme.

Min syster sög på tummen som liten och har överbett/lite framåtriktade tänder pga det, men inget jätteallvarligt. Min svärfar sög också på tummen som liten och på honom syns inget alls. Så jag antar det är olika?

Jag hade, precis som Valborg, varken napp eller tumme men även jag har dragit ut 8 tänder och haft tandställning, så frågan är om det blir så stor skillnad (dvs det kanske blir tandställning oavsett)?

Nu verkar ju Valborgs dotter acceptera napp, men min dotter skulle titta frågande på mig om jag kom med en napp - hon skulle snabbt spotta ut den och stoppa in tummen istället ;)

Ja det kanske blir tandställning oavsett, men finns det iaf en chans att undvika det så tar jag den.

Dottern sög på tummen på en gång hon var utanför magen och jag har varit riktigt envis med nappen, nu är hon 6 veckor bara men tar väldigt sällan till tummen nu. För kan hon slippa det jag gick igenom så vill jag gärna det.

Det är inte heller säkert att det blir lättare att sluta när de blir äldre för då är beteendet mer invant än ett behov...

Jag har tyvärr inga tips på hur hon ska sluta suga på tummen.
Prata om det och förklara varför är det bästa jag kan komma på.
Jag sög själv på tummen till jag var 6 år. :crazy:
Fast mitt bett är väldigt bra och tänderna sitter rakt trots det. Aldrig behövt tandställning eller dra ut någon tand.

kl.

Vill bara tipsa om nappen Denty ifall du vill prova att byta tummen mot napp en period.

Jag förstår "allvaret", men inte hur slutandet skulle gå till? När de är lite större (3-4) så de förstår lite mer så går det väl i alla fall att argumentera/muta. Min dotter på 20 månader skulle inte förstå något sånt och det känns som hon har behov av sin tumme.

När de är så stora borde det vara mycket svårare att bryta beteendet. Min son (som visserligen suger på napp) är 23 mån nu och man kan utan bekymmer förklara och resonera med honom.

kl

Jag var tumsugare när jag var liten, gav upp när jag började skolan., mina tänder imitten nertill "står snett inåt".
Dottern var tumsugare, slutade i skolåldern, har raka tänder.
Äldste sonen tutt-sugare slutade vid 4 år, har samma sneda tänder som mig.
Yngste sonen använde tutte men mycket lite nån timme på kvällen slutade före 2 år. Han har sneda tänder precis som jag.

Jag har alltid fått höra att det är tummsugningen som gjort mina tänder sneda, men jag tror inte på det, jag tror att det är ärftligt.
Har frågat flera tandläkare och de håller också på ärftlighet, men erkänner att de ofta skyller på tumme/tutte.

Nog om det både jag och dottern slutade med hjälp av ett par handskar som var som påsar, fick suga lite på tummen vid sovdags och sen knöts dessa på, gick över ganska snabbt.

Mmm jag förstår det, A ville inte suga på någonting alls. (utom att amma då). Men när jag slutade amma kändes det att det behövdes något och han ville ha napp då. Men jag håller med om att det är svårt att få ett barn att suga på napp om hon inte vill ;) (och jag håller med om att det kan ha varit dumt att vänja in ett barn som inte sög på ngt på napp, kvällstid).

Och jag måste erkänna att precis som feel har jag tagit ut tummen och satt in napp varje gång han snuttat på den. Vilket iofs bara är 4-5 ggr eller så, men man känner sig lite som ett ont monster när folk ser det, hu.

Senast ändrad:

Oj, det var värst.

När mina var 23 månader kunde man inte förklara och resonera med dem om nyttan av att sluta med tumme/napp och få dem att verkligen förstå och sedan på ren övertalning få dem att sluta, no way.

Sonen slutade med napp när han var 3-4 för att han ramlade och slog sig i munnen och kunde inte ha napp. Flickorna något senare, varvid den ena direkt började med tumme som slank in ända tills skolålder. Nog förstod hon resonemang, men tummen slank in iallafall på nätterna

Kanske vantar på natten? Inte några tjocka yllevantar, men typ vanliga tunna fingervantar. Kan ju klippa av alla fingrar utom tummarna om det blir för varmt. Inte så gott att suga på vantar. Men hon kanske är "smart" nog att ta av dem?

Oj, det var värst.

När mina var 23 månader kunde man inte förklara och resonera med dem om nyttan av att sluta med tumme/napp och få dem att verkligen förstå och sedan på ren övertalning få dem att sluta, no way.

Sonen slutade med napp när han var 3-4 för att han ramlade och slog sig i munnen och kunde inte ha napp. Flickorna något senare, varvid den ena direkt började med tumme som slank in ända tills skolålder. Nog förstod hon resonemang, men tummen slank in iallafall på nätterna

Tack det känns skönt att höra att det, som jag känner är omöjligt med en 20-månaders, också kan upplevas så av andra. Visst går det att resonera om vissa saker. T.ex har min dotter stenkoll på att det är godis på lördagar och inga andra dagar. Men det är ju bara för att det är jag som har kontrollen över godiset. Hade hon haft en godispåse i handen hela veckan så hade hon inte brytt sig om lördagsbestämmelsen utan ätit på friskt. Samma sak med tummen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 467
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Jag irriteras vid varje förkylningsperiod över hur svårt det är att spraya småbarns näsor, jag vill helst göra det med lillan liggande...
Svar
9
· Visningar
2 410
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II