Sluta stegra sig?

S

Sandra_larsson

Jag har ridit in ett fyra årigt vbl-sto.
Hon är väldigt nervös och ibland lite knäpp.
Hon har fått för sig att stegra så fort man säger till henne, eller när hon vill vända och inte får. Jag är skitless på det där, och inget verkar funka.

Nån som har ett tips att få hästen att sluta med dessa dumheter?

Jag har fått lite konstiga tips om att jag ska klappa till henne mellan örena så hon tror att hon slagit i taket, och att jag ska ha en påse med ljummet vatten och hälla på henne när hon stegrar, så hon ska tro att det är blod som rinner ner.

Jag tkr mest det dära låter galet.

tips tack!:banana:

Sv: Sluta stegra sig?

Jag har ridit in ett fyra årigt vbl-sto.
Hon är väldigt nervös och ibland lite knäpp.
Hon har fått för sig att stegra så fort man säger till henne, eller när hon vill vända och inte får. Jag är skitless på det där, och inget verkar funka.

Nån som har ett tips att få hästen att sluta med dessa dumheter?

Jag har fått lite konstiga tips om att jag ska klappa till henne mellan örena så hon tror att hon slagit i taket, och att jag ska ha en påse med ljummet vatten och hälla på henne när hon stegrar, så hon ska tro att det är blod som rinner ner.

Jag tkr mest det dära låter galet.

tips tack!:banana:
Svårt när de börjar med detta. Det där med påse mellan öronen köper inte jag heller. Jag hade en valack som hade dessa tendenser och han gick så högt att han nästan slog över och det var det som födde en liten djävul hos mig. Jag tömkörde honom och provocerade fram stegringen från marken och när han gíck upp så fick jag honom att nästan tappa balansen. Han blev lite skraj och nästa luftfärd blev lite lägre och ganska halvhjärtad och när han återigen höll på att vurpa så uppförde han sig faktiskt resten av det arbetspasset trots provokation. Det blev en klar förbättring i ridningen efter det , han kunde smålätta men inga riktiga luftfärder och han gav sig mycket fort efter litet trams. Det är kanske inte den bästa lösningen om det finns en annan väg och om hästen är nervös, vilket denna inte var, kanske det blir ett himla ståhej istället. För min häst funkade det bra och eftersom det var han själv som gjorde själva handlingen så kunde han aldrig koppla samman det med mig, det blev bara allmänt otrevligt att stå på bakbenen. Nu får jag väl alla som förespråkar den "mjuka" metoden på mig men i valet mellan att få 500 kg häst över sig vid ridningen och att han fick stå ut med litet skrämselhicka så valde jag det senare. Det finns ju också hästar som reser sig pga skarpa bett i fel händer eller att ryttaren försöker forcera hästen till något den inte törs eller klarar men det lät i ditt fall mer som det var när damen inte vill längre.

Sv: Sluta stegra sig?

Sök på forumet, det finns många trådar om stegrande hästar och vad man kan göra åt saken!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 156
Senast: cassiopeja
·
Ridning Är ponnymamma nu för tiden! Har tävlat hoppning hela mitt liv men inte ridit de senaste 7 åren. (Är över 30!) Har en son som rider, han...
Svar
10
· Visningar
1 310
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama