Sluta sparka i boxen

Laguna

Trådstartare
Hej!
Någon som har några tips på hur jag kan få min häst sparka på boxväggarna/boxdörren?

Först trodde jag att hon och hennes boxgranne inte var så förtjusta i varandra (båda lite mer kaxiga) och bytte box så att hon nu står brevid en jättesnäll som inte gör en minsta sur min åt henne, men hon sparkar ändå mot honom.

Har gjort så mycket "aktiviteter" jag kan i boxen, hönät, halm att plocka med, stockar som hon gnager av barken ifrån.

Tips? Hon sparka in hela väggen i sin förra box och nu har hela dörren blivit sned..:crazy:
 
Sv: Sluta sparka i boxen

Jag skulle täckt för gallret eller hur det ser ut till grannhästen så att hon inte ser den om det stör henne så, slipper stressen och att behöva "vakta" maten osv. Jag är annars inte så glad för gallerboxar utan tycker det är bäst med att hästarna kan nå varandra genom boxarna då hästen har ett stort socialt behov och det brukar bli lite skri i början men sen verkar de trivas att kunna stå och klia sig över varandras boxarväggar:). Men denna hästen verkar inte vilja ha någon så nära inpå sig så då får man försöka hitta en lösning som gör henne lugn, kan ju vara att hon inte tycker om denna hästen heller, de kan allt vara kräsna med vilka som får komma så nära:). Lycka till.
 
Sv: Sluta sparka i boxen

Tack för tipsen :)

Har funderat på att sy en boxgardin så hon "slipper" se grannen. Ska prova med det och se vad som händer.

Hon har boxen längst ut på raden, så därför behöver ju inte hela boxen täckas utan hon får lite utkik mot stallet, men täcker för hästen brevid.
 
Sv: Sluta sparka i boxen

Ja eller plywoodskivor eller gummiskivor som nog håller längre, tyg är lätt att ta ett naffs och slita sönder:). Hoppas det fungerar vilket du än väljer.
 
Sv: Sluta sparka i boxen

Det går inte att ställa ett sto bredvid din häst? Många gånger trivs ett grinigt sto bättre om hon får ha ett annat stå bredvis sig än en valack - oavsett hur snäll denne är.
 
Sv: Sluta sparka i boxen

min häst sparkar också i väggen:( flyttade en hel vägg hos förra ägaren och har gjort stora hål i stenväggen homma hos mig.
hon och min gamla ponny tycker inte om varandra så mycket då den gamla vill skydda min shettis från min stora, (har den gamla och shettisen i samma box) kan inte flytta den gamla förens vi renoverat klart stallet dvs till sommaren.
i hagen så går de bra tllsamans sålänge det finns gräs sålänge shettisen inte är i närheten(fång häst, går i egen gräsfri hage).
de bråkar mest bara när de kommer in i boxen och när de vill ha mat. men vid maten är det för att den gamla gnäggar/vandrar och hetsar upp alla andra.
vill också ha tipps på hur man kan minska sparkandet.:bump:
 
Sv: Sluta sparka i boxen

Satt upp gummimattor BUMS!Står de och sparkar så där mycket så kommer de att sparka sönder sig.Jag har erfarenhet av en häst som sparkade sig till en skada som gjorde den helt "oanvändbar" för ridning.

Så mitt råd är att försöka få den att sluta genast!En del hästar triggas av att det låter när de sparkar,så att de sparkar ännu mer.(Därför kan det dämpas av mattor plus att det blir mjukare så att de kanske inte går sönder på samma vis i leder osv).

Det här beteendet kan vara svårt att bryta.Lösdrift kan vara ett alternativ så att hästen inte sparkar sönder sig.
 
Sv: Sluta sparka i boxen

att det låter mer kan också hjälpa^^ min häst sparkar på en matallplatta som håller ihop boxväggen, låter mer än väggen och hon sparkar inte lika kraftfullt för att få det att låta.
gummmattor sparkar hon ner, de är trista och låter inte. ska nog sätta upp mattor på stenväggen så hon inte sparkar isönder väggen och sig själv mer än nödvändigt.
 
Sv: Sluta sparka i boxen

Kanske ett ngt bökigt alternativ men ganska effektivt på ett par hästar jag haft att göra med ; häng upp bildäck längs boxväggarna o fyll dem med vatten... Upplevelsen brukar bli ganska obehagligt för dem när de sen sparkar.
 
Sv: Sluta sparka i boxen

Har också en dam som sparkar rejält i boxväggarna, två har gått sönder/lossnat helt. Hon har alltid sparkat när hon står installad och lösdriftsmöjligheter finns inte. Grannen är hennes hagkompis, som hon kommer överens med (hästen som sparkar är skygg och osäker). Det är på mornarna hon sparkar, i somras började hon så fort det ljusnade och hon åt inget inne om hon fick utan var bara att släppa ut henne. Nu verkar det bero på humöret, ibland äter hon upp innan hon sparkar, ibland ej.

Hon brukar lägga av om man är i stallet och höjer rösten eller uppmärksammar henne, vilket inte är bra men i alla fall lugnar henne för stunden. är som om man måste "väcka" henne ur beteendet. Någon gång har jag gömt mig o sprutat en vattenstråle på henne, och då har hon lagt av några dagar.

Man kan hänga upp klossar och liknande i rep, men jag vill inte det ifall hon skulle skada sig på dem på något sätt. Så skulle hon garanterat äta av repet också!

Det är klurigt detta med sparkande hästar..
Ska följa tråden!
 
Sv: Sluta sparka i boxen

delvis kl*

Tack alla för era kloka råd.

Jag tror att det första jag ska göra är att bygga upp en vägg så att hon inte kan se boxgrannen och ev gummimatta på väggen och sedan utvärdera hur det går.
 
Sv: Sluta sparka i boxen

Nej, brunst är hon inte i såhär års ;)

Hon sparkar antagligen för att hon inte gillar sin granne, vill försvara maten, är uttråkad eller liknande.
 
Sv: Sluta sparka i boxen

jag har hört om den där bildäcks varianten^^ men då utan vatten, har funderat på att sätta upp bildäck i min pollas box men är orolig att hon fastnar i det:/ eller sparkar ner det och får det på sig.
förra ägaren sprutade vatten på henne när hon sparkade, men jag hinner aldrig:( man vill ju inte bestraffa i efterhand, då förstår hon ju inte vad som gjorts fel.
men om jag hittar ett gammalt bildäck som inte är för stort så ska jag hänga upp det, förmodligen i både kedja och rep för säkerhets skull.
 
Sv: Sluta sparka i boxen

jag har hört om den där bildäcks varianten^^ men då utan vatten, har funderat på att sätta upp bildäck i min pollas box men är orolig att hon fastnar i det:/ eller sparkar ner det och får det på sig.
förra ägaren sprutade vatten på henne när hon sparkade, men jag hinner aldrig:( man vill ju inte bestraffa i efterhand, då förstår hon ju inte vad som gjorts fel.
men om jag hittar ett gammalt bildäck som inte är för stort så ska jag hänga upp det, förmodligen i både kedja och rep för säkerhets skull.

Klart att risken finns, jag har *peppar peppar* klarat mig från olyckor mer än blött i boxen ;) Några har slutat helt medans andra har fått återfall :angel:
 
Sv: Sluta sparka i boxen

man får nog hålla uppsikt över hästarna och försöka göra den lätt att ta isär om hästen skulle fastna, typ dela den på mitten om knyta fast dem med balaband eller ngt så att den kan gå isär så att hästen inte får hela på sig.
30047613.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: Sluta sparka i boxen

Mitt sto sparkar hon med, mest vid utsläpp när hon blir stressad.

I en utav Monty Roberts böcker finns det tips på kotringar av metall som man fäster runt hästens bakben. Dessa skickas ner mot hoven vid spark och skapar obehag.

Jag testade att tillverka sådana efter hans beskrivning och satte på mitt sto.
Visst sparkar hon nu med ibland, men en gång istället för 40.. En klar förbättring.. Det bästa tips jag någonsin har fått.

Och nu vill jag bara tillägga innan någon annan kommenterar:
Mitt sto trivs med sin boxgranne, hon kan inte gå ut först i hagen för då river hon staketet och springer in igen, hon har massor med mat att äta osv.. Detta var sista utvägen, och hon verkar inte störas av kotringarna det minsta, annat än när hon sparkar. Hon har dessa ENDAST inomhus i sin box, inte annars..

Men jag rekommenderar er att testa dessa om ni har problem med hästar som sparkar i väggarna. Har man bara folk som kan sätta på dem på kvällen och ta av dem innan utsläpp så är de helt enkelt toppen.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 747
Senast: Pilot
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästhantering Någon som har ett bra tips hur man ska kunna få en häst att sparka så otroligt i boxen? På bara ett par månader har hon sparkat ett par...
Svar
19
· Visningar
4 565
Senast: Pudlan
·
I
Hästhantering Fick för några månader sedan hem en unghäst, valack f-08. Har extrem personlighet och kräver ALL uppmärksamhet.. Detta har blivit ett...
2
Svar
27
· Visningar
4 557
Senast: isabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp