Sluta rida?

miyowiu

Trådstartare
hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år.

Ponnyn som jag är halvfodervärd på och rider just nu på ridskolan är världens gulligaste och jag älskar att rida honom, men det känns samtidigt som jag inte utvecklas längre. Vi gör oftast samma saker på ridlektionerna, då vi bara är några få äldre ryttare utan egna hästar och blir därför tvungna att rida lektion med mindre, mer oerfarna barn.

Detta, samt att jag ofta inte mår så bra av att vara på ridskolan. Min ridlärare är väldigt skällig och får en att känna sig dum väldigt lätt, vilket gör att jag blir väldigt stressad inför ett ridpass. Känner att jag måste gå på äggskal för att inte göra fel, och är rädd att ställa frågor för att inte verka dum och få en kommentar. Jag har social ångest och är livrädd för att hon ska skälla ut mig framför andra, vilket hon tyvärr gör ibland, oftast om ganska oviktiga saker.

Jag känner väldigt ofta att jag inte orkar med detta längre och får ångest innan och efter ridlektionerna ifall jag fick en kommentar igen. Jag har funderat över att sluta och börja jobba tills jag flyttar.

Samtidigt tycker jag att det är väldigt svårt att bara bestämma mig för att sluta och ta det steget, jag har som sagt gjort detta hela mitt liv och jag älskar verkligen sporten samt min halvfoderhäst. Ridning är det jag fokuserat mest på de senaste 13 åren, det känns bara så konstigt att ens fundera på att sluta.
Jag är rädd att jag inte kommer kunna hitta en ridskola när jag flyttar (då jag ska till en storstad) och sen få ångest över att ha slutat så tidigt.

tips..??
 
Det ska vara roligt att rida och vara i stallet. Jag skulle sluta på ridskolan, är ponnyn ridskolans eller har du den utöver?
Sen leta ny ridskola/medryttarhäst i nya staden. :)
Lycka till:)
 
Först och främst låter din ridskola dålig för dig så att sluta där är en bra idé. Det ska vara kul att åka till stallet.
För det andra ska du flytta och det är väl en alldeles utmärkt tid för en nystart i hästlivet.
Nu vet jag inte vad du ska göra, jobba eller studera, och det gör ju att den ekonomiska delen är okänd. Att hitta en ridskola lär gå men sen är ju frågan om du har råd att rida just nu. När jag studerade så slutade jag med ridningen och hade ett långt uppehåll. I efterhand så kan jag se att det uppehållet var bra för mig. När jag var klar med studierna så började jag åter på ridskola och när ekonomin tillät så köpte jag min egen häst.
Att man gör ett uppehåll i ridningen betyder inte att man ger upp den för evigt utan man kan utan problem komma tillbaka. Handlar det bara om vilken ridskola så finns det sådana spridda över hela landet och de flesta skulle jag säga inte inbegriper otrevliga ridlärare som ger sina elever ångest.
 
hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år.

Ponnyn som jag är halvfodervärd på och rider just nu på ridskolan är världens gulligaste och jag älskar att rida honom, men det känns samtidigt som jag inte utvecklas längre. Vi gör oftast samma saker på ridlektionerna, då vi bara är några få äldre ryttare utan egna hästar och blir därför tvungna att rida lektion med mindre, mer oerfarna barn.

Detta, samt att jag ofta inte mår så bra av att vara på ridskolan. Min ridlärare är väldigt skällig och får en att känna sig dum väldigt lätt, vilket gör att jag blir väldigt stressad inför ett ridpass. Känner att jag måste gå på äggskal för att inte göra fel, och är rädd att ställa frågor för att inte verka dum och få en kommentar. Jag har social ångest och är livrädd för att hon ska skälla ut mig framför andra, vilket hon tyvärr gör ibland, oftast om ganska oviktiga saker.

Jag känner väldigt ofta att jag inte orkar med detta längre och får ångest innan och efter ridlektionerna ifall jag fick en kommentar igen. Jag har funderat över att sluta och börja jobba tills jag flyttar.

Samtidigt tycker jag att det är väldigt svårt att bara bestämma mig för att sluta och ta det steget, jag har som sagt gjort detta hela mitt liv och jag älskar verkligen sporten samt min halvfoderhäst. Ridning är det jag fokuserat mest på de senaste 13 åren, det känns bara så konstigt att ens fundera på att sluta.
Jag är rädd att jag inte kommer kunna hitta en ridskola när jag flyttar (då jag ska till en storstad) och sen få ångest över att ha slutat så tidigt.

tips..??
Svårt att svara på men det låter ju som ridskolan är problemet inte själva ridningen.
Jag är i 40 års åldern och ridningen nu är inte i närheten av så rolig som den var när jag var upp till 20-25 år.
När jag fortfarande vågade allt.
Är personligen otroligt tacksam för att jag inte slutade rida i din ålder :)

Tar du en paus behöver den heller inte vara i år du kanske blir ridsugen relativt snart igen :)
 
Du behöver nog byta miljö oavsett, och det kommer ju naturligt. Nu vet jag inte dina omständigheter när du flyttar, jobb eller studier, tillgång till bil, om du flyttar till säg Stockholm eller Linköping. Det sistnämnda spelar stor roll för hur långt det är till ett stall. I typ Linköping kan du cykla från innerstan till stall, medans i Stockholm så innebär det ofta 30 min bilkörning.

Om du ska plugga så skulle jag nog sikta in mig på att testa att vara utan häst. Studentlivet innehåller massor med roliga grejer och aktiviter och föreningar att sugas in i. Jag rekommenderar starkt att du testar på det livet ett litet tag i varje fall. Du kan alltid ta upp ridningen igen senare. Om du börjar jobba kan nog ett halvårs -ett års paus vara bra också, det tar musten ur en att flytta, byta miljö, komma till rätta med bostad och börja ett nytt jobb! Men ingenting är för evigt, många vuxna har behövt ta en paus från hästar någon gång. Frivilligt eller ofrivilligt.

Sedan är det svinsvårt det här med identitet och hästar. Jag levde själv enbart för hästar och kämpade för att kunna arbeta professionellt med hästar fram tills jag var 23. Omställningen var jättesvår!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 226
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 517
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 139
Senast: valy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 025
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Svullen pung efter kastrering. Bild
  • Hundbur bil
  • Renrasig katt - Tica

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp