Sluta med p-piller?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Curly

Hejsan! Detta är egentligen ingen fråga om barn, men det handlar lite om "i förebyggande syfte"!;)

Har länge gått och funderat på att sluta med mina p-piller. Ska egentligen påbörja en ny karta på fredag. Själva ransonen tar slut i augusti. Jag är 21 och vill ha barn om ungefär 3-4 år, men det är så mkt jag tänker på i samband med p-piller:

Är det lättare att gå ner i vikt om jag slutar? Ökar "lusten"? Blir jag "gladare", piggare? Är det lättare/lika lätt att få barn sen. Har ätit p-piller (tre olika sorter) i sex år nu och jag kan ju inte komma ihåg hur det var innan jag skaffade dem alltså innan jag var 15 år. Har en känsla av att jag kommer få längre blödningsperiod och mer värk då jag försökte göra ett uppehåll en gång, men inte höll uppe i mer än ca en månad då jag fick sådan värk vilket nästan helt säkert var pga uppehållet. Det känns så feeel att stoppa i sig en massa hormoner i flera år. Det känns som att (bortsett från allt negativt man läser i tidningar) alla cancer-sjukdomar ungdomar får och en del barnsjukdomar som t ex cancer kan bero på det.. det finns säkert inga belägg, men man tänker så mycket.

Vad har ni för erfarenheter som har slutat med p-piller?
 
Sv: Sluta med p-piller?!

Jag är också tveksam till p-piller.
Viktiga faktorer för mig är lusten och slemhinnorna (som ju blir skörare av p-piller).

Vad har du för alternativ om du nu ska sluta? Har du pratat med nån BM? Hon kan säkert hjälpa dig med dina frågor (vet inte om vi har nån härinne?).
Hur man reagerar på olika p-piller är väl högst individuellt, några går säkert upp i vikt, medan andra går ner. Humöret har jag inte hört nåt om, men det kanske också kan påverkas (det är ju hormoner). Vad gäller att bli med barn SKA det väl inte vara några problem, men garantier finns ju inte, och sen kan ju problem uppstå i alla fall, av andra orsaker.

Vill du veta hur DU reagerar off the pills kan du kanske sluta ett par månader, eller upp till ett halvår (tar nog ett tag för kroppen att ställa om sig) och skydda dig på annat sätt under tiden.

Men, men, hoppas du får bättre svar av nån kunnig bukare. Annars föreslår jag som sagt att du tar kontakt med din BM!


Kram/



Jossan
 
Sv: Sluta med p-piller?!

Jag tappar sexlusten totalt av p-piller. Det är så trist. Finns ju inga riktiga alternativ heller, för allt utom kondom och spiral kanske..? ..är ju hormoner. Kondom är minst lika lustdödande som p-piller enligt mig, plus att det är ju inte alls samma känsla! Jag vill inte äta p-piller, men jag vill heller inte ha barn nu. Jag är jätte rädd att pillrena ska göra så att jag får svårt att få barn sen, har ju i alla fall hört att det kan ta ett tag innan man får en ordentlig ägglossning efter man ätit pillrena. Ont i magen? och längre blödningar? Helt klart, men det ska man tåla. Fast det är ju jobbigt om man svimmar av smärta, då kan det icke vara kul.. Har hört att det säljs något på apoteket nu som killar kan ta innan tror jag som tar "död" på spermierna, men det låter ju inte precis bättre det!
 
Sv: Sluta med p-piller?!

Jag mådde mycket bättre när jag slutade med p-piller.
Hade ätit dem i 5 år.
Fick inga större problem med mensvärk eller långa blödningsperioder.
Det tog 1 år innan jag blev gravid efter att ha slutat med dem.
 
Sv: Sluta med p-piller?!

Man blir faktiskt smalare av att sluta med P-piller :banana:
 
Sv: Sluta med p-piller?!

Ja just det, jag har ju gått upp typ 8 kilo sen jag började med p-piller nu igen, alltså på ett halvår. Större bröst och mulligare mage osv...
 
Sv: Sluta med p-piller?!

Lisbethan skrev:
Man blir faktiskt smalare av att sluta med P-piller :banana:

Om man inte bli gravid alltså :p

Curly, P-piller om man tål dem är ett mycket bra sätt att behålla sin fertilitet på. Du har ett skydd för infektioner i äggledarna och får i allmänhet en gratisbehandling mot endometrios och pco, ifall du skulle haft sådana tendenser annars.

Så ur fertilitetssynpunkt finns ingen anledning att inte fortsätta tills det är dags.

Vad gäller andra skäl är de väldigt individuella.
 
Sv: Sluta med p-piller?!

Vad är endometrios och pco?
"Ur fertilitetssynpunkt", menar du alla p-piller då?
 
Sv: Sluta med p-piller?!

Jag menar de kombinerade p-pillren alltså alla vanliga men inte minipiller.

PCO är ett tillstånd där man bildar massor med äggblåsor men inte nödvändigtvis har ägglossning.

Endometrios är när slemhinna från livmodern slår sig ned på andra ställen tex kring äggledarna och blöder inåt i cystor synkront med mensen.

P-piller "sparar" äggen och ger en propp som är ett infektionskydd i livmoderhalsen.
 
Sv: Sluta med p-piller?!

Hur vet man att ägglossningen kommit igång efter p-pillers slut? Jag har inte ätit p-piller på evigheter (för mer än sex månader,mindre än ett år slutade jag pga mådde kass) Nu är det så här:
typ 2 veckor innan blödning blir jag superirriterad/lätt till gråten å får mensvärk, nederdelan av magen svullnar å får ont i brösten. Sen blir jag "normal" i två veckor å mensen kommer punktligt mellan den 2 och 4:e i varje månad. Så har det varit i ca 6-7 månader.
är det "garanti" nog att ÄL har kommit igång eller ska man köpa tester?
 
Sv: Sluta med p-piller?!

Du ska såklart göra det som känns rätt för dig. Om du tycker det känns fel så sluta, det finns andra sätt o skydda sig på.

Men de flesta barnmorskor jag pratat med har "prackat på" mig p-piller recept trots att jag inte alls tyckt om det...

Jag slutade för ca 4 år sedan, pga att jag helt enkelt tänkte som du. Jag fick en annan sex-känsla, det gick mer i vågor, dvs sextoppar o perioder då lusten minskade. sedan gick jag ner i vikt samt fick mer ont vid mens. Men jag skiter i om jag har mensont, hellre det än hormoner i sig...

Jag var glad över att jag ej ätit p-piller på länge när jag ville bli gravid, för det ska man ju tänka på, sluta ca 1 år innan man vill försöka bli gravid. Det säger i alla fall läkare o barnmorskor, o det verkar så i min omgivning också.
 
Sv: Sluta med p-piller?!

Det vet du genom att ta blodprov hos en gynekolog. För min kompis tog det 7 mån att ägglossning kom igång igen efter det att hon slutade med p-piller, men hon försökte ändå varje månad vilket skapade frustation för dem. (att försöka o inte bli gravid alltså, att gå o hoppas varje månad)
 
Sv: Sluta med p-piller?!

Har du klar "seg och halkig" flytning de misstänkta dagarna har du troligen ÄL.

Det behöver inte alls vara svårt att få igång ÄL efter P-piller. Jag har alltid fått två veckor efter vid varje uppehåll. Det vanligaste är att det bara liksom går igång igen.

Efter P-spruta kan det ta längre tid.
 
Sv: Sluta med p-piller?!

Tack för alla svar. Ska egentligen börja på ny karta imorgon men vet fortfarande inte.. Blir väl som innan att man börjar igen som vanligt för att man inte vet. Har hört både det ena och det andra. Att det kan va lättare att få barn sen t ex.. ja allt! Sen har man hört skräckscenarion också.. Vikten är en viktig anledning.. inte bra med p-piller om man har så mkt extravikt som jag.. Tror alternativet skulle bli kådis.. tråkigt.. friktion för hela slanten.. =(
 
Sv: Sluta med p-piller?!

Jag slutade för ett år sedan, har märkt att lusten ökat mycket! Och jag är faktiskt gladare. Tyvärr har jag mensvärken från hell (det var egentligen därför jag började äta), men den är ändå bättre än innan jag började med pillrena.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Av en händelse så ska både jag och en vän sluta äta p-piller just idag, och en annan ska börja äta p-piller. En för att hon vill se om...
2
Svar
39
· Visningar
2 907
Senast: purity_666
·
Övr. Barn Det varnas mycket om komplikationer och hur farligt det är att vara gravid när man lider av fetma. Fetma i sig är ju hälsofarligt. Det...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 288
Senast: kakan89
·
Kropp & Själ Risk att det redan finns liknande trådar! Men började med p-piller för snart tre veckor sedan, är dock inte alls så såld på idén...
Svar
17
· Visningar
1 435
Senast: Elektronen
·
Kropp & Själ Har ätit piller till och från senaste 8 åren, konstant senaste två-tre. Har alltid skjutit upp mensen och bara påbörjat nästa karta...
Svar
3
· Visningar
835
Senast: Widerberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp