"Sluta behandla hästar som håriga människor"

Per Michanek är veterinär och har tränat och tävlat galopphästar i 25 år. Han undervisar på hippologprogrammet vid hästnäringens riksanläggning i Flyinge där han också är forskningsansvarig. Per driver ett litet tävlingsstall för galopphästar och har haft sina egna hästar på lösdrift i 25 år. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://tidningen.djurskyddet.se/2016/03/sluta-behandla-hastar-som-hariga-manniskor/
 
Håller helt med och hade jag bara haft några hektar mark så hade mina gått ute mer än vad de gör idag.
Har dock utestallar som ger bra luft och att de kan kolla in rådjuren som kommer förbi.
 
I mångt och mycket tycker jag att han har rätt, men uttalandet att hästar inte kan få kolik på lösdrift vänder jag mig emot. Jag hade själv en fyraåring som gick på lösdrift i flera år, och som fick så pass allvarligt kolik att hon fick avlivas samma dag. Dock är kanske risken mindre med tanke på att hästarna på lösdrift håller igång kroppen och därmed magen hela dygnet genom rörelse och kontinuerligt foderintag.
 
I mångt och mycket tycker jag att han har rätt, men uttalandet att hästar inte kan få kolik på lösdrift vänder jag mig emot. Jag hade själv en fyraåring som gick på lösdrift i flera år, och som fick så pass allvarligt kolik att hon fick avlivas samma dag. Dock är kanske risken mindre med tanke på att hästarna på lösdrift håller igång kroppen och därmed magen hela dygnet genom rörelse och kontinuerligt foderintag.
Håller med. Det beror ju på varför hästen får kolik. Jag hade en som fick kolik mitt i sommaren, efter 2 månader på sommarbete dygnet runt. Det berodde på att hon hade en tumör så box eller lösdrift hade inte spelat något roll för henne.
 
Intressant det där. Jag skulle gärna ha mina hästar på ordentlig lösdrift (stor, fin, liggvagn och bra mark) med flera hästkompisar. Nu har jag bara två hästar varav den ena jag ogärna släpper med andra hästar då han slåss så.
Jag har tillgång till stall och åkermark, men jag tror och hoppas att mina hästar mår bra ändå!
 
I mångt och mycket tycker jag att han har rätt, men uttalandet att hästar inte kan få kolik på lösdrift vänder jag mig emot. Jag hade själv en fyraåring som gick på lösdrift i flera år, och som fick så pass allvarligt kolik att hon fick avlivas samma dag. Dock är kanske risken mindre med tanke på att hästarna på lösdrift håller igång kroppen och därmed magen hela dygnet genom rörelse och kontinuerligt foderintag.
Ja det var ett väldigt konstigt uttalande från en veterinär.
Jag har också haft en lösdriftshäst som fick avlivas pga kolik och vet av ännu en samt flera som haft kolik men lever.
 
Ja det var ju ett väldigt kategoriskt uttalande om att hästar på lösdrift inte får kolik. Jag tror att det är lägre risk för kolik på lösdriftshästar - många saker som påverkar positivt, men att säga att de inte kan få kolik är lite förenklat tycker jag allt
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 059
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp