Slumpa fram en länk.

D

Dasjenka

Finns det något JavaScript som gör att en slumpvis vald sida öppnas när man klickar på en länk?
 
Har faktiskt oxå funderat på det.
Ska kolla upp det nu när du påminde mej :D
(Tänkte vara så fyndig att istället för att ha en "hem"-knapp på hemsidan har man en "bort"-knapp, o hamnar varsomhelst :rofl:)
 
Aha. Det det gällde visst bara sånt man själv skrivit dit. hade gärna velat ha hela webben som slump-offer :p
 
Tyvärr passar inte det där skriptet till mig eftersom jag vill kunna klicka på en länk för att öppna den slumpvis valda länken. Det där skriptet fungerar ju så att en slumpvis vald sida öppnas när man laddar om sidan. Men tack ändå. :)

Däremot var det ju bra att man kunde välja vilka sidor den ska slumpa bland för jag vill inte kunna slumpa fram någon annans sida..

Jag får leta lite till..
 
Tyvärr passar inte det där skriptet till mig eftersom jag vill kunna klicka på en länk för att öppna den slumpvis valda länken. Det där skriptet fungerar ju så att en slumpvis vald sida öppnas när man laddar om sidan. Men tack ändå. :)

Kan du inte länka till en sida med det scriptet på, så sköter den sidan resten?
 
I sådant fall lär man ju lägga in något skript som gör att sidan uppdateras automatiskt när man öppnar det för annars fungerar det ju inte. Man kan ju inte öppna en länk, få upp en tom sida och sedan själv lista ut att man måste uppdatera. :crazy:

Jag tycker att det låter lite komplicerat och "hackigt", men det skulle mycket väl kunna fungera. Fast innan jag börjar testa det ska jag nog undersöka om det inte finns ett skript som är som jag vill att det ska vara.
 
Jag har nu hittat ett skript som borde fungera på det sätt jag vill att den ska göra. Problemet är att jag vill att länken ska öppnas i en iframe som heter "text" och så fort jag lägger till target="text" vill inte skriptet fungera längre! Att öppna i nya fönster eller i samma fönster går däremot utmärkt. :crazy:

Någon som vet vad jag gör för fel? Koderna ser ut såhär:

<script type="text/javascript">
/* Detta script finns att hämta på http://www.jojoxx.net och
får användas fritt så länge som dessa rader står kvar. */

function rndlink() {
var urls = new Array(
"1.html",
"2.html",
"3.html");

var no = Math.floor(Math.random() * urls.length);
location.href=urls[no];
}
</script>

<a href="JavaScript:rndlink()" target="text">Länk</a>
 
Det beror nog på att det är javascriptkoden som öppnar länken, och denna refererar till den aktuella ramen. Du måste alltså gå in och ändra i själva javascriptet.

Exakt hur du ska ändra beror på hur ramarna är uppbyggda. Är båda ramarna skapade på samma nivå borde detta fungera:

Ändra raden

location.href=urls[no];

så att det står

parent.text.location.href=urls[no];


Dessutom bör du ta du target = "text" , som du provat med tidigare.
 

Liknande trådar

IT & mobiler När jag ska läsa min mejl och klickar på outlook där jag har mejlen så öppnas LinkedIn. Varje gång. Vad har gått snett och vad gör jag...
Svar
2
· Visningar
441
Senast: Wille
·
IT & mobiler Jag är så less på den sida som kommer upp när jag startar hemmadatorn. Denna sida kom upp vid datorbyte. Alla dessa rutor som kommer om...
Svar
3
· Visningar
319
Senast: Shaggy
·
IT & mobiler Har fått ett mail om att facebook mottagit en begäran om att återställa mitt lösenord, och en kod i mailet. Jag har ju som ni kanske kan...
Svar
12
· Visningar
628
Senast: tgd
·
IT & mobiler Fick igår en förfrågan om Marketplace på Facebook. Det var nåt med anpassade inställningar för rätt annonser. Är inte ett dugg...
Svar
3
· Visningar
614
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp