Slowfeedingnät till storbal

linoda

Trådstartare
Har funderingar på att skaffa slowfeeding nät till storbal. Har nån erfarenhet av det? För och nackdelar?

Sv: Slowfeedingnät till storbal

Vi har haft storbal, foderhäck och nät i ca 3 år. Har bara gott att säga, näst intill inget spill. (vilket minskar kostnaderna)

men det är ganska bökigt att få balen påplats, men rekomenderar det skarpt.

Jag kan tänka mig att det inte blir lika mycket spill + att dom har nått att äta hela tiden. Det jag är lite rädd för är om hästarna kan fastna i nätet på nått vis?

vi har ju som sagt våra i höhäckar, de kommer inte åt nätet med hovar. Det enda är om man har grimmor med utstickande delar så kan de fastna i nätet. Men det vanligaste är att grimman går sönder. Idag går de flesta utan grimma eller med "gammal" hake.

Våra hästar går utan grimma så det är mest hovarna jag är rädd ska fastna. Vi har tänkt ställa ut en storbal i hagen som står på en lastpall eller i en foderring med nät över. Men nätet borde väl vara gjort för att tåla lite om det är anpassat för djur?

Har sett att dom säljs på Blocket och det finns nog fler som säljer,ska kolla runt lite.

Bättre att köpa en riktig foderhäck, både enklare att hantera och säkrare. Jag har också nät, och det fungerar utmärkt.

Nätet tål nog en del, men fastnar hästen med hoven så kan det bli riktigt tråkiga skador. Har hört om hästar som dragit av senor eller dylikt. Jag skulle tänka mig för både en och två gånger innan jag ställe balen på marken med hästar som har skor. Skulle jag själv aldrig göra. Har slowfeeding i boxen upphängt. Om det ligger på backen räcker det med att hästen sätter en hov på balen så fastnar nätet mellan hov och bakkant på skon. Ingen hit!

Jag håller med de andra och tycker nog inte det är någon hit att ställa ut balen enbart med nätet.

För övrigt håller jag med resten, vi fodrar också med nät, det är helt underbart att det inte blir i stort sett något spill. Min häst kissar och bajsar gärna i höet om det ligger på marken, även om jag lagt det i foderhäckar drar hon ut minst hälften och grisar ner det. Men nu äter de faktiskt upp all mat. Däremot är våra hästar inte direkt smala(tillochmed min magerfjant har tagit sig åt andra hållet trots nät), så det saktar inte ner mycket...

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
525
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25